TÜRKİYE
TANITIM STRATEJİSİ
2014 yılını
geride bırakırken; ülkemizin tanıtımı ile geçen sene başlattığımız ve
önümüzdeki yıllarda da sürdüreceğimiz markalaşma çalışmaları kapsamında neler
yaptığımıza kısaca bakmak istedik.
Hepinizin
bildiği gibi, 2014 yılında ülkemizin tarihi, kültürel ve turizm değerlerinin
tanıtımında yer alan tüm unsurlarının, imajımızın güçlendirilmesi bakımından
bir bütün olarak ele alan küresel bir reklam kampanyasının uygulanmasına
karar verilmiştir. Dünyanın her yerinde tutarlı, anlamlı ve çekici bir Türkiye
imajı yaratmayı hedefleyerek 30’dan fazla medeniyete ev sahipliği yapan,
tarihi, coğrafyası ve tüm kültür ve turizm değerleri ile rakiplerinden ayrılan
ülkemizin “… evi, …. yurdu” teması ile tanıtımı global çapta “Home of “
konsepti ile gerçekleştirildi.
2014 yılı
küresel reklam kampanyası çerçevesinde dünyaca ünlü fotoğraf sanatçıları ile
çalışılmıştır. Ülkemizin kültür ve tarih değerleri fotoğraflanarak “Home of”
konsepti ile oluşturulan reklam görselleri, çeşitli tanıtım kampanyalarımızda
kullanılmıştır. Ülkemizi hem Mark Edward Harris, Hazel Thompson, Robert M.
Knight ve “Afgan Kızı” fotoğrafıyla
tanınan dünyaca ünlü Steve McCurry gibi dünyanın önde gelen fotoğraf
sanatçılarının deklanşöründen hem de yurtiçinde “Sizce Türkiye Neyin Evin,
Yurdu?” fotoğraf yarışması ile Türk Fotoğraf Sanatçılarının deklanşörlerine
yansıyan görsellerle tanıttık.
Günümüzde
turizmin dijital dünya ile olan birlikteliği ve iç içeliği gerçeğinden hareket
ederek ülkemizde bu alanda görülen dağınıklığı gidermek ve sektörümüze bir yol
haritası çizecek şemsiye konsept geliştirmek düşüncesiyle bireyle kolaylıkla
iletişime geçen Türkiye Dijital Tanıtım Platformu oluşturduk. Bu platformda
hedeflenen Türkiye hikayesinin bir araya getirilmesiydi. Bu kapsamda başta Google, Youtube, Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Pinterest
gibi dijital mecralarda “Turkey Home” hesaplarındaki toplam takipçi
sayısı Ocak 2015 itibariyle yaklaşık 1.6 milyona ulaşmıştır.
Turizm
alanında sosyal ve dijital mecraları kullanmaya çok daha önce başlayan
Avustralya’nın (2008) 9 milyon, ABD’nin (2009) 5 milyon, Yunanistan’ın (2010)
2.1 milyon ve İspanya’nın (2009) 1.7 milyon takipçi sayısı bulunmakla birlikte,
Nisan 2014’te başlayan Türkiye, başarılı içerik yönetimi sayesinde bir yıldan
kısa bir süre içinde 5. sıraya yükselmiş; İtalya, Fransa ve Hırvatistan gibi
önemli rakiplerini de geride bırakmıştır. Ayrıca Türkiye, Twitter’da en çok
takipçi sayısına (535.000) sahip ülke oldu.
Ayrıca
Tripadvisor ve Expedia gibi arama sayfalarında da ülke tanıtımına yönelik
işbirliği faaliyetleri yürüttük. Dijital
Medya Mecralarımız, en çok okunan gazete ve dergiler, dünyanın en çok izlenen
TV kanalları ve ulusal kanallar, en çok dinlenen radyo kanalları, taksi ve
otobüs giydirme, alışveriş merkezleri, havaalanları ve diğer açık hava
alanlarıu, ulusal havayolu şirketlerinin uçak içi dergi ve TV’leri tüm dijital
reklamlarımız ve sosyal medya içeriklerimiz ile etkileşime giren ziyaretçileri
yönlendireceğimiz ilk adres olmaktadır.
Bakanlığımız
tanıtım konsepti olan “Turkey: Home” teması ile, her biri 2,5 dakika
uzunluğunda ve HD kalitesinde 21 adet tanıtım filmi üretilerek bir kısmı
Youtube’daki Turkey: Home kanalına yüklenmiş olup, diğer videolar da belirli
aralıklarla yüklenmeye devam edilmektedir. Türk Kahvesi, Kapalı Çarşı, İki
Kıta, Baklava, Rumi, Truva, Noel Baba, Nazar Boncuğu, Kapadokya, Efes, İznik
Çinisi, Zeugma, Antalya, Belek Golf Riviera, Turkuaz, Meryem Ana, Türk Mutfağı, Alaçatı, İznik Ayasofya Müzesi, Pamukkale ve
Nemrut başlıkları ile İngilizce olarak çekilen, eğlenceli ve özgün birer
içeriğe sahip videolardan ilk ikisi Youtube’da yayına girmesi ve diğer sosyal
mecralarımızda paylaşılmasından itibaren 1 aydan kısa bir sürede 1 milyonun
üzerinde izleyiciye ulaşmıştır. Söz konusu 21 videoya ek olarak 8 videonun daha
yapım aşamasına ilişkin çalışmalar devam etmekte olup, ayrıca 26 Aralık 2014
tarihinde Youtube Turkey:Home sayfasına yüklenen “Life in İstanbul” videosu 2
hafta içerisinde 1.5 milyondan fazla görüntülenmiştir.
Tüm bu
çalışmalarda öncelikli hedefimiz ülke imajımızın güçlendirilmesi ve tanıtım
faaliyetlerinin sürdürülmesinde çağın koşullarına uygun tüm iletişim
araçlarının kullanılarak olumlu Türkiye algısının oluşturulması yatmaktadır.
Bir diğer temel hedefimiz ise ülkemizin tanıtımı konusunda yaşanan koordinasyon
eksikliğinin ve karmaşık, düzensiz olan yapıya bir çerçeve konsept getirerek bu
dağınıklığı ortadan kaldırmak idi. Tanıtmaya ayrılan kamu ve özel sektör bütçe
miktarının, genel olarak yeterli olduğu görülmekle birlikte bu bütçelerin
yerinde ve etkin kullanımı konusunda zaman zaman aksaklıklarla karşılaşılmakta
ve bu alanda bir koordinasyon ihtiyacı ortaya çıkmaktadır. Zira Türkiye’de ülke
tanıtımı için kaynak kullanan tek kuruluş Kültür ve Turizm Bakanlığı değildir.
Başbakanlık Tanıtma Fonu başta olmak üzere Dışişleri Bakanlığı, Avrupa Birliği
Bakanlığı, TİKA, Yunus Emre Enstitüsü, Basın Yayın ve Enformasyon Genel
Müdürlüğü ve Türk Hava Yolları gibi kamu kurumlarının yanı sıra TOBB, TURSAB ve
benzeri yarı kamusal kuruluşlar ve bir takım özel sektör kuruluşları da tanıtım
için kaynak kullanmakta ve birbirleriyle iletişimi olmaksızın tanıtım
faaliyetleri yürütmektedirler.
Belirli bir
strateji ve eylem planı olmadan ve birbirinden habersiz bir şekilde birçok
kurum ve kuruluş tarafından yürütülen tanıtma faaliyetleri için kullanılan
kaynakların verimli kullanılması ve yürütülen faaliyetlerin etkinliğini
sağlamak için ilgili tüm kurum ve kuruluşlar arasında güçlü bir koordinasyon
gerekmektedir.
Halihazırda
yurt dışında 39 ülkedeki 44 Kültür ve Tanıtma Müşavirliği ile ülkemizin
kültürel ve turistik tanıtımını yürüten Bakanlığımızın, yıllar içinde edindiği
kurumsal bilgi, kapasite ve operasyonel kabiliyeti dikkate alındığında tanıtımdaki
koordinasyonun sağlanmasının kamusal kaynakların etkin ve verimli bir şekilde
kullanılmasını sağlayarak, tanıtımdaki birbirinden farklı sesin ortak mesaj
veren bir yapıya kavuşturulmasının önemli olduğunu göstermektedir.
Gelinen noktada, turizm sektörümüzün hızla
büyümesinin yanında tanıtım alanında da pek çok faaliyet gerçekleştirilmiş
olması, her alanda olduğu gibi tanıtım konusunda da standartların yükseltilerek
dünya ölçeğinde ve standartlarında iş üretiminin gerekliliğini ortaya
koymaktadır. Bakanlığımızın bu alanda sahip olduğu kurumsal kabiliyet ve
tecrübe, ülkemizdeki tüm diğer kuruluşlara öncü olacak niteliktedir. Bu
doğrultuda; yapılacak yeni düzenlemeler sayesinde hedefimiz, 2014 yılında
başladığımız global imaj kampanyamızı dünya ölçeğinde başarıya ulaştırarak
tanıtım alanında ülkemizin ihtiyacı olan strateji ve koordinasyonun gereğini
ortaya koyup gelinen noktanın sürdürülebilir gelişme ile geleceğe taşınmasıdır.
İrfan ÖNAL, Ocak 2015
Kültür ve Turizm Bakanlığı, Tanıtma Genel Müdürü
Yorumlar
Yorum Gönder