BİR
TANITIM MARKASI PROJESİ: TURKEY HOME
Tanıtım ve iletişimle
ilgili çoğunluğun zihninde Türkiye’nin yeterince tanıtılmadığına dair bir yargı
mevcut.
Ülkemizde insanımız,
birçok kurum, kuruluş, özel sektör; ülkemizin tanıtımı ve iletişimimizle ilgili
resmî ya da gayri resmî çalışma içindeler ya da faaliyetler yürütüyorlar. Bu
çalışmalar için de çeşitli bütçe ve kaynaklar ayrılmaktadır. Bunca çabaya
rağmen hala ülkemizi ve değerlerimizi iyi tanıtamadığımız ya da kendimizi doğru
anlatamadığımız yargısı üzücü ve yıpratıcıdır.
Bu durum incelendiğinde
konuyla ilgili olarak stratejik bir yaklaşım sergilenmediğini ve faaliyet
alanıyla ilgili koordinasyonun ise eksik olduğunu görüyoruz. Ülkemizde son
yıllarda tanıtım ve iletişim ile ilgili kurumların çoğaldığını, bu konuya
ayrılan bütçelerin artırıldığını görmemize rağmen başarılı bir sonuçtan hala uzağız.
Çünkü bu alanda, yanlış bir yol izleyerek, problemle karşılaştıkça yeni bir
kurum/oluşum, kampanya vs. oluşturuyoruz. Bütün bu çabalar stratejik yoksunluk
ve koordinasyonsuzluk içinde durumu daha da içinden çıkılmaz bir hale
dönüştürüyor. Tanıtımda ve iletişimde süreklilik ve güçlü tek bir örgüt yapısı
en önemli konudur.
İletişimde kendi tanımınızı
doğru yapmak kendinizi doğru konumlandırmanız için gereklidir. Kendi
değerlerimiz üzerinden inşa olmuş konumlandırma yapmalıyız. Böylece değerlerimizin
markalaşmasının önü açılacaktır.
Günümüzde tanıtım ve
iletişimin erişim kanalları değişti ve bu değişim geçmişte olduğundan daha
hızlı bir şekilde ilerliyor. Ülkelerin dijital dünyadaki varlıkları büyük önem
kazandığından bu kanalları takip etmek ve iletişimi bu kanallar üzerinden
sürekli kılmak oldukça önemli. Kısacası;
dijital dünyadaki içeriklerin konusu değilseniz varlığınızın da sorgulandığı
bir dönemdeyiz. Dolayısıyla; günümüzde hikâyeleri paylaşmak ve bunu kitlelere
ulaştırmak değerli bir konu olarak karşımıza çıkıyor.
Ülkemiz çok fazla ürüne
sahip ve çok fazla ürün de üretmektedir. Ancak, bu üretimlerimize kimliğimizden
bir yansıma getirmek konusunda başarılı değiliz. Kavramsal temelimizi ortaya
koyup geliştirme konusunda da problemler yaşıyoruz.
Bu noktada belki de
ihtiyacımız olan bir zihin çivisi bulmaktır. Bu zihin çivisi bizim bütün
değerlerimizin ve ürünlerimizin zihinlerde yer etmesini sağlayacak imge
olacaktır. Böylelikle ülkemiz ile ilgili algısal boşluğu doldurmaya yarayacak
işlerimizi bir şemsiye altında toplamamız mümkün olacaktır.
Ülkemizin tanıtım
kampanyalarını yürüten Kültür ve Turizm Bakanlığı 2000 yılında başlattığı
tanıtım kampanyalarında yıllık ihaleler açarak kreatif ve medya alımlarını
birlikte satın almıştır. Bir süre sonra ise bu sistem günün koşullarının
gerisinde kalarak nitelikli iş üretemez hale gelmiştir. Sisteme yönelik olarak gerek
bürokrasi ve akademi gerekse özel sektörden yapılan eleştiriler; uzun dönemli nitelikli
kampanyaların yapılamadığı, bizim değerlerimizi yansıtan tanıtımlar olmadığı,
teknolojik gelişmelerin izlenemediği, yapılan işlerin ölçülemediği, içerik
üretiminin kısıtlı kaldığı, dijital ve sosyal medyanın kullanılamadığı, halkla
ilişkiler ve kültürel diplomasinin etkin olmadığı, iletişimde sürekliliğinin
bulunmadığı yönünde olmuştur.
Buradan hareketle 2014
yılında geçmiş 13 yıllık deneyimden yararlanılarak Bakanlığımızın tanıtım
paradigması değiştirilmiş, yukarıda sayılan ve tartışılan tüm eleştirileri
giderecek bir yaklaşımla, yeni bir paradigma ortaya konularak Turkey Home kampanyası başlatılmıştır.
Yeni paradigmanın başlıca
unsurları;
·
Kreatif ve medya alım konularını ayırmak,
·
Kendi öz değerlerimizi temsil eden ve sürekliliği
olan bir tanıtım kampanyası oluşturmak,
·
Günümüzde bireyle iletişimde önemli bir
rol oynayan sosyal ve dijital medyaya ağırlık vermek,
·
Klasik reklamların yerine stratejik iş birliklerine
ağırlık vererek tanıtım faaliyetlerinde birlikte içerik oluşturup birlikte
yayma politikasını benimsemek,
·
Tematik tanıtım yapmak,
·
Özel sektörle birlikte pazarlama faaliyetlerinin
niteliğini yükseltmek,
·
Kültürel diplomasi ve halkla ilişkileri
artıracak çalışmaları yapmak, yönetmek ve yaymak,
·
Ülke içinde ve dışında gerçekleşen kültür,
sanat ve spor etkinliklerini merkeze alan faaliyetleri etkin bir iletişim aracı
olarak kullanmak yönünde olmuştur.
Bu çerçevede Turkey Home kampanyasını
değerlendirdiğimizde; 2014 yılında ülkemiz adına bir tanıtım markası oluşturmak
için yola çıkılmıştır. O güne kadar yapılmış dağınık ve birbirini takip etmeyen
çalışmaların yerine ülkemizin tüm değerleri, zenginliği ve çeşitliliğinin
tanıtımı ve iletişimine yardımcı olmak için zihinlere çakılmak istenen bir
zihin çivisi projesidir.
Turkey Home projesi
ülkemizi maddi ve manevi birçok değerin evi, yurdu gerçeğinden hareket etmiş ve
merkezine de medeniyetlerin beşiği, misafirperverliğin yurdu kavramlarını
koymuştur. Bu anlamda kendi öz değerlerimize dayanan konumlandırmamızla
markamız gücünü de ülkemizden ve medeniyetimizin üretimlerinden almaktadır.
Ülkemiz turizminin ve
diplomasisinin en önemli gücü insanımızdır. Yapılan tüm araştırmalar ülkemizin
ve insanımızın misafirperverliğini en büyük değerimiz olarak ortaya
koymaktadır. Bu nedenle Turkey Home kampanyası konumlanırken ev ve bununla
ilişkili misafirperverlik olgusunu kullanmaktadır. Kampanyanın tüm
faaliyetlerinde bu atıf yer almaktadır.
Markanın iletişim
kanallarının merkezinde dijital ve sosyal medya yer almaktadır. Bugün dünyanın
en aktif ve etkileşimi en yüksek tanıtım kampanyaları arasında ilk beşte yer
almakta olup tüm diğer tanıtım ve iletişim çalışmalarımız da Turkey Home çatısı
altında konumlandırılmaktadır.
Turkey Home tanıtım
kampanyasının oluşumunu zorunlu kılan neden; ülkemizin çok çeşitli kültürel ve
turizm değerlerinin stratejik bir yaklaşımla ve koordinasyon içinde anlatılma
gerekliliğidir. 2014’ten günümüze değin sürdürülen çalışmaların ana hedefi de
ülkemiz adına dünyada bir tanıtım markası oluşturmak, bir zihin çivisi çakıp
algı dağınıklığını gidermektir.
Turkey Home kampanyasının
içerik üretimini sürekli kılıp belirlenmiş bir stratejik akılla dünyayla
paylaşması da ülkemiz adına önemli bir kültürel ve turizm diplomasisi
faaliyetidir.
Turkey Home bir slogan
veya logo çalışması değildir. Türkiye’nin 2000 yılından beri kullandığı lale
motifli logosunu kullanmaya devam etmektedir. Böylece iletişimimizdeki
süreklilik açısından bir değerimizin kullanılması da sağlanmıştır. Turkey Home
ülkemiz adına tanıtımda bir markalaşma çalışmasıdır.
Kampanyamızın ülkemiz
adına bir tanıtım markası olma yolundaki en önemli stratejik ortaklarını ise;
turizm, kültür, sanat, spor, gastronomi, yaşam alanlarındaki faaliyet ve
ürünler ile insanımızın ve medeniyetimizin üretimleri oluşturmaktadır.
İrfan Önal, Mayıs 2018
Tanıtma Genel Müdürü
Yorumlar
Yorum Gönder