DESTİNASYON MARKALAMA-İMAJ
VE TÜRKİYE ÖRNEĞİ
* Bir yerin
markalaşması kolay bir süreç değildir. Ancak bunu başarmak parlak bir geleceğe
işaret eder. Dünya üzerinde birçok yer benzer özelliklere sahiptir, benzer
ürünler mevcuttur bu yüzden rekabetçi dünyada var olmak eşsiz bir kimlik
yaratmanızla mümkündür. Markalar dünyasında bir ürünün imajı ve pozisyonu o
yerin gerçek karakterinin ötesinde olabilir. Destinasyonlar eşsiz olduklarını
vurgulayarak hedef kitleyi etkilemeye çalışırlar. Bir marka slogan, logo,
görsel materyal, renk kullanımı gibi kendisinin ruhunu güçlendirecek ve temsil
edecek, onu tanıtacak unsurlara sahip olmalıdır.
Sürekli
değişen dünyada bir destinasyonun ziyaretçilerini, yatırımcılarını,
girişimcilerini ve sakinlerini etkilemeyi sürdürebilmesi için imajını sürekli
olarak izlemeli ve geliştirmelidir. Günümüzde birçok yer geleneksel
pazarlamanın ötesinde katma değerler yaratarak markalaşma süreci
yaşamaktadırlar.
Bir Yerin
Kamuoyundaki ve Medyadaki İmajı
Bir destinasyonun imajı, birçok araştırma alanının merkezinde yer
almaktadır. Bir ülkenin, şehrin veya turistik destinasyonun imajı karar ve
hareketlerimizi etkiler. Aldığımız kararlar; nerede yaşayacağımız, nereye
seyahat edeceğimiz, nereye yatırım yapacağımız, nerede öğrenim göreceğimiz veya
bir anlaşmazlık söz konusuysa nereyi destekleyeceğimiz gibi konular o yerin
imajıyla ilgilidir. İmaj her zaman merkezde yer alırdı, ancak günümüz
teorilerine göre artık bir yerin imajı o yerin gerçekliğinin ötesine geçmiş
durumdadır. Bu pozitif anlamda olabildiği gibi negatif anlamda da olabilir.
Potansiyeli güçlü bir yer iletişimini güçlü ve doğru sağlayamadığı taktirde
negatif imajı onu temsil edecektir.
Negatif
medya içerikleri negatif imaja sebep olmaktadır. Kotler’e göre bir yerin imajı
insanların o yere yönelik inançları, idealleri, düşünceleri ve etkileşimlerinin
toplamıdır.
PR ve reklam
kampanyaları bir yerin var olan imajı üzerine kurulur ve onu daha iyi bir
noktaya taşımayı amaçlar. Bunun için öncelikli adım var olan imajı ölçmek ve
analiz ederek daha iyi bir imajı seçip ona ulaşacak adımları kurgulamaktır.
İmajı
Değiştirmek, Gerçeği Değiştirmek
Bir yerin imajını değiştirmek için yola
çıkıldığında öncelikle destinasyon pazarlamasında önemli 4 unsuru sıralamakta
fayda var: Kotler’e göre bunlar;
1. Yerel aktörler (kamu-özel),
2. Bölgesel aktörler,
3. Uusal aktörler,
4. Uluslararası
aktörler. Gruplar arasında koordinasyon arttıkça pazarlama planının başarısı da
artar. Yerel halkın bu planları desteklemesi en kritik noktadır.
Stratejik
İmaj Yönetimi
Bir yerin
imajının başarılı bir şekilde geliştirilmesi öncelikle hedef kitlede var olan
imajın değerlendirilmesiyle -ölçülmesiyle- başlar. İmaj yaratmak kolay bir
süreç değildir. Destinasyonun eşsizliği ön plana çıkarılarak diğer
destinasyonlardan farkı vurgulanmalıdır.
Destinasyon
Vizyonu
Destinasyon
pazarlamasında o destinasyonun vizyonu çok önemlidir. Yerel halk, girişimciler
ve ekonomik aktörler gelecek 5, 10, 20 yılda yaşadıkları yeri nerede görmek
istemektedirler? Bunun tespiti için yerel buluşmalar önemlidir.
*Bakanlık olarak yerel ve ulusal paydaşlarımızla yürüttüğümüz destinasyon
çalışmalarını ülkemizin turizmde geldiği nokta ve destinasyonlarımızın
ihtiyaçları uyarınca bir adım öteye taşıyıp destinasyon yönetimi projesini
başlatmış bulunuyoruz. Bu projeyle amacımız ulusal ve yerel paydaşlarımızla
birlikte destinasyon vizyonunu belirleyip, stratejileri ortaya koyarak eylem
planına da beraber işlerlik kazandırmak olacaktır. Eskişehir, Kütahya,
Afyonkarahisar, Bursa, Bilecik ve Sakarya’yı içine alan havzada Temmuz-Ağustos
2017 tarihlerinde yapacağımız toplantılar, destinasyon çalışmaları bu havzanın
ortak vizyonunu belirlemede ve destinasyonun stratejisini ortaya çıkarmada
faydalı olacaktır. Ortaya çıkan resmin ve yol haritasının yerel paydaşlarla
birlikte fiiliyata konulması Bakanlığımız yönetiminde ve rehberliğinde
planlanmıştır.
Pazarlama
Stratejileri-Teoriden Pratiğe
Bir
pazarlama kampanyası başlamadan önce üç önemli adımın atılması önemlidir:
1. Kampanyanın
amaçlarını ortaya koymak (bilgi verici; ikna edici; hatırlatıcı kampanyalar),
2. Hedef
kitleyi tarif etmek,
3. Destinasyonun
karakteristiğini iyi anlamak.
Kampanyanın
Araçları
Bir
destinasyon yeni bir imaj için yola çıktığında logosunu da değiştirmek ihtiyacı
gerekebilir. Kendini yeniden konumlayacak logo değişimine gidebilir.
İyi bir
slogan sizi yıllarca temsil edebilir ve birçok değişik kampanyada
kullanılabilir, sizin vizyonunuzu, ruhunuzu, heyecanınızı ve deviniminizi
temsil eder.
Destinasyonların
görüntüsel sembolleri de vardır. Eyfel Kulesi, Çin Seddi, Big Ben, Tarihi
Yarımada vb.
*Bakanlığımızca
2014 yılında başlatılan “Turkey
Home” kampanyası, o güne kadar yapılan kampanyalardan edinilen tecrübeler,
sektörle ve akademi ile yapılan çalıştaylar ile algı imaj araştırmaları
neticesinde elde edilen bilgiler derlenerek oluşturulmuştur. Bu kampanya
başlatıldığı tarih itibariyle 14 yıldır kullanılmakta olan Türkiye lale
logosunu kullanmaya devam etmiş ve bu yolla o güne kadar bir turizm ülkesi
olarak kazanılan sempatiyi kullanmayı amaç edinmiştir. Kampanya bir slogan da
kullanmamış, ülkenin öne çıkan maddi ve manevi değerlerinin iletişimini “...
evi-yurdu” konseptinde kurmaya çalışmıştır. Bütün bunlarla birlikte, “Turkey
Home” kampanyası markalama çalışması ve turizm diplomasisi amaçlarını da ön
planda tutmuştur.
Destinasyon
markalaşması ve imaj ile ilgili konuların önemli bir parçası da yeri gelmişken
değinmekte fayda olan kriz dönemlerinde sergilenen davranışlar ve yürütülen
çalışmalardır.
Kriz ve
İletişim Yönetimi
Krizin en
belirgin özelliği ekonomik aktörlerin ve halkın güveni üzerindeki yıkıcı
etkisidir.
Glaesser’e göre krizin özellikleri;
1. Beklenmedik anda vuku bulma,
2. Zamanla sınırlı olma,
3. Tahmin edilemeyen bir gelecek,
4. Destinasyonun
rekabetçiliğine verdiği zararın boyutlarının araştırılma ihtiyacı
Kriz Çeşitleri
1. Cinayet,hırsızlık, insan
kaçırma olayları gibi durumlar,
2. Terör,
3. Politik
gösteriler-rahatsızlıklar,
4. Doğal afetler,
5. Salgın
hastalıklar.
Kriz
İletişim Teknikleri
Coombs’a göre kriz iletişiminin dört basit
kuralı mevcuttur.
1. Hızlı cevap; Yanlış anlamaları
önlemek ve mesajınızın doğrudan halka ulaşmasını sağlamak için medya ile
karşılıklı iletişim ağı geliştirin.
2. Tek seslilik; Kriz iletişimi
belirlenmiş bir kişi tarafından yürütülmelidir.
3. Açıklık; Medyaya doğru ve
dürüst bilgilendirme yapılmalıdır.
4. Mağdur
kişilere ilişkin sempati ifade edilmelidir.
Kriz
iletişimiyle ilgili bazı pratik bilgiler de şöyle olabilir;
Karşılaşılan
durum ne kadar zor ve karmaşık olursa olsun verilen mesajlar basit ve herkesin
anlayabileceği açıklıkta olmalıdır.
Kriz iletişim mesajı tüm sorulara cevap verecek nitelikte olmalıdır.
İçeriğinde; “1. Yanlış giden neydi? 2. Nasıl onarılacak?, 3. Bir daha olmaması
için ne gibi tedbirler alınacak?” soruları yer almalıdır. Olabildiğince fazla
bilgi medyaya aktarılmalıdır. Aksi takdirde kendilerinin bilgilendirilmediği
hissine kapılırlarsa yanlış bilgilendirmeye sebep olursunuz.
Krizi Tamamen Kabullenme ve Kriz Giderici Ilımlı Tedbirler Almak
Bu yaklaşımda beş medya stratejisi öne
çıkmaktadır:
1. Bir yer imaj kriziyle karşı
karşıya kaldığında, bazen bu durumla baş etmenin en iyi yolu krize sebep olan
durumu ortadan kaldırmaktır. *Türkiye 2016 yılında bir seri terör atağıyla
karşı karşıya kaldığında öncelikle olaylar nedeniyle beliren imaj krizi ile
uğraşmanın yanı sıra problemin kaynağı olan terörizme karşı sınırlarının içinde
ve dışında farklı terör odaklarına karşı doğrudan bir mücadele vermiştir.
Böylece ülke karşı karşıya olduğu problemin sebebini ortadan kaldırmak için çaba
göstermiştir. Bu durum teröre karşı verilen mücadelenin başarısıyla birlikte
bir turizm destinasyonu olarak ülkenin tekrar güven kazanması ve turizm
ekonomisinin normal sürecini yaşamaya başlaması sonucunu getirmektedir. Türk
turizm endüstrisinin 2017 yılından beklentisi, diğer yapısal iyileştirmeler ve
stratejik değişimler irdelenmeden, turist sayısında %20 ve gelirde de %10’luk
bir artış olmasıdır.
2. Önemli organizasyonlara (spor,
kültür ve sanat) ev sahipliği yapmak. *Her zaman olduğu gibi bilhassa hassas
zamanlarda kültür, sanat ve spor organizasyonları turizm destinasyonlarının
imaj sıkıntılarını giderici en önemli unsurlar olmuştur. Bu gerçekten hareketle
Bakanlığımız yurt içinde ve dışında anılan faaliyetlerini artırmış; THY
Eurolig’in finallerinin İstanbul’da gerçekleşmesi için önemli çabalar
göstermiştir. Uluslararası önemli gastronomi festivallerine konuk ülke
katılımımız (San Sabestian Gastronomika, Taste of London) bu alanda tanınmamızı
artırmıştır. Ayrıca, İstanbul Bienali, Contemporary İstanbul, İstanbul Art week
vb. ülkemizde gerçekleşen veya gerçekleşecek olan faaliyetlerin iletişimine
katkı sağlamak da işlerimizin önemli bir parçası olmuştur. Yurt dışında sokak
festivallerindeki temsilimiz de doğrudan insanlara dokunmak ve iletişime
geçerek ülkemiz, ürünlerimiz ve destinasyonlarımız adına olumlu çalışmalar
olmuştur. Kamu özel sektör iş birliğinin çok başarılı bir örneği olarak 16-18
Haziran 2017’de Moskova’da Krasnaya Presnaya Parkı’nda düzenlenen Türkiye Festivali’ne
katılım 150 bin kişiyi geçerek bu alanda önemli bir başarıya imza atılmasını
sağlamıştır.
3. Kanaat önderlerini ağırlamak. *Gerek
Bakanlığımız olanaklarıyla, gerekse özel sektörümüzce anılan ağırlamalar
yaşadığımız süreçte ve hala yoğun bir şekilde gerçekleştirilmektedir.
4. Film, TV ve kitap aracılığıyla
destinasyonun tanıtımını gerçekleştirmek. *Yurt dışında Türk Film
festivalleri aracılığıyla yapılan tanıtımlar, bu süreçte de devam etmiştir. TV
dizilerimizin dünyanın çeşitli bölgelerindeki popülerliği artmış, hem dilimizin
yaygınlaşması hem de imaj çalışmalarına verdiği katkı üst boyutlara ulaşmıştır.
Bakanlık olarak yaptığımız çalışmalar neticesinde İspanyol yapımı bir animasyon
filmine Kapadokya konu yapılarak bu alanda da çabalar gösterilmeye devam
etmiştir. Anılan film (Tadeo Jones) Ağustos 2017’de vizyona girecek olup,
destinasyonumuzun tanıtımına önemli katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
5. Ünlüleri
kullanmak.
Her
destinasyonun stratejik bir yaklaşımı olmalıdır.
Kriz yönetiminde başarının adımları;
1. Liderlik; bazı yerler krizi
değişimin fırsatı olarak değerlendirirler.
2. Pazarlama için kaynak
ayrılmalıdır.
3. Gelecek krize hazır olmak imaj
krizini yönetmenin en iyi yoludur.
4. Stratejik yaklaşım olmadan
sadece logo ve slogan değişimi krizi çözmez. İş birliği çok önemlidir. Tüm
paydaşların iş birliği ile çalışması krizin kısa zamanda atlatılmasında
başattır.
5. İmajın önemine rağmen krizin
durumunun değişmesi bir kampanya yürütmekten çok daha önemlidir. Eğer bir ülke
terör mağduruysa terörün kaynağını kurutmak ve onunla mücadele etmek en iyi
yoldur. Slogan ve logo değişimi gibi kozmetik değişimler gerçek durumdaki
iyileşme ve değişimle desteklendiğinde kampanyanın desteği de artar ve insanlar
gönüllü elçi olurlar. Gerçek değişimin sonunda slogan ve logo değişimi yararlı
olacaktır.
6. Kampanyanın yerel halk
tarafından içselleştirilmesi ve desteklenmesi önemlidir. Araştırmalar
göstermiştir ki, değişim karar alıcılar tarafından değil, halk tarafından
yapıldığında çok daha başarılı olmaktadır. Yaşadığı yer ile gurur duyan yerel
halk kampanyanın gönüllü elçisi olmaktadırlar. *Bu nedenle Bakanlığımızca
gerçekleştirilecek olan destinasyon yönetimi projesinin muhatabı
şehirlerimizdeki yerel katılımın da çalışmanın içine alınması ve yerel
paydaşlarımızın bu amaçla çalışması önemlidir.
7. Pazarlama kampanyası tek başına
yeterli değildir. Kampanyaya ek olarak yerel liderler, yatırımcılar ve
firmalarla da iletişim kurulmalıdır. PR ve reklam kampanyaları önemlidir ancak
girişimcilerle, seyahat acentalarıyla, tur operatörleriyle irtibatın yerini
tutmaz. Ayrıca, kampanya boyunca çeşitli mecralarda aynı mesajı vermeniz
önemlidir. Ek olarak, fiyat düşürmek, uçak teşviği, sigorta finansı gibi
konularda krizdeki turizm destinasyonuna yardımcı olacaktır. *Yaşadığımız
süreçte bizzat Sayın Bakanlarımızın başkanlık ettiği ve özel sektör kurum ve
kuruluş temsilcilerinin yer aldığı heyetler yurt dışında ve yurt içinde sayısız
temas, toplantı, bilgilendirme toplantısı ve basın açıklaması
gerçekleştirmiştir. Bu anlamda sektörel fuarların da çok büyük katkısı
olmuştur. Tur operatörleriyle temas hiçbir zaman aksatılmamış ve onların
güvenlerini yüksek tutmak için birlikte projeler gerçekleştirilmiştir.
Bakanlığımızca tur operatörlerine uçak başına verilen 6 bin USD destek, seyahat
acentelerine yönelik teşvikler ve çalışmalar sürekli hale getirilmiştir.
8. Değişim zaman alacaktır,
sabırlı olmak önemlidir. Destinasyon imajının değişimi tüm paydaşların birlikte
özverili çalışması ve stratejik bir planlamanın gerçek fiziksel değişimler
-koşuların uygun hale gelmesi- ile zaman içinde gerçekleşecektir. Bu kimilerine
göre altı-sekiz yıl alabileceği gibi daha kısa da sürebilir.
9. Profesyonel yaklaşım başarının
anahtarıdır. Öncelikle durum tespitine yardımcı olan araştırmalar hedef kitle
üzerinde gerçekleştirilmelidir.
10. İnternet
ve sosyal medya ile insanlarla doğrudan iletişim kurmak günümüzde çok önemli
hale gelmiştir. “Turkey Home” kampanyası sosyal medya kanalları aracılığıyla
sürekli olarak insanlarla diyaloğumuzu geliştirmektedir. Milyonlarca insan ve
değişik toplumlardan, değişik hedef kitlelerden, yaş gruplarından bireyle
iletişimin sürekli ve pozitif tutulması bu süreçte en önemli konular
arasındadır. Günümüzde klasik medya’nın haber dizayn eden ve yayan özelliğinden
dolayı sosyal medya, insanların doğrudan bilgi aldığı ve organik içeriklerin
yayıldığı bir ortam olması özelliği nedeniyle özellikle turizm organizasyonları
tarafından yoğun kullanımdadır. Dünya genelinde sosyal medyada turizm ve tatil
içerikleri üçüncü sırada yer almaktadır. Bu gerçek; sosyal medyanın bir yerin
imajı, pazarlaması üzerindeki etkisini göstermek için yeterlidir.
İrfan ÖNAL, Ağustos 2017
Kültür ve Turizm Bakanlığı, Tanıtma Genel
Müdürü
Yorumlar
Yorum Gönder