İnternet pek çok
şey gibi Ulusal Turizm Örgütlerinin çalışmalarını da çok etkilemiştir.
Özellikle 2000’li yılların başından itibaren bir ‘Portal’ dönemi
yaşanmıştır. Genellikle bilgi vermek ve tanıtıma dayalı bu süreci 2000’li
yılların ortalarından itibaren öncelikle YouTube ve Facebook’un hayatımıza
girmesiyle beraber sosyal medya etkilemeye ve yönlendirmeye başlamıştır. Bu
sürece de ‘Sosyal Medya’ dönemi diyebiliriz. Bu süreçle birlikte
özellikle klasik reklam dönemi bitmiş ve turizm iletişiminde markaların
stratejik iş birlikleri, doğru ve etkili içerik üretimi ve yayımı ile kültürel
diplomasi etkinlikleri ön plana çıkmıştır. 2015’e gelindiğinde Turizm sektörü
ve onlara içerik sağlayan dijital platformlar yapay zekâyı daha fazla
kullanmışlar ve böylece turizm iletişiminde ‘Yapay Zekâ’ dönemi ağırlık
kazanmaya başlamıştır. Bu durum arka planda güçlü bir strateji+yaratıcılık+empati+iletişim
kombinasyonu ile desteklenmektedir.
Dolayısıyla
başarılı turizm iletişimi "sürecinin" (Kampanya nitelemesini tercih etmiyorum) yol
haritası; doğru ve güçlü bir strateji ile beslenen
yaratıcı çalışmalar (içerikler) ve bunların teknoloji ile senkronize edilmesidir.
Bu süreci ülkemiz açısından değerlendirdiğimizde: Türkiye 2000'li yılların başında bugün klasik yöntemler olarak niteleyebileceğimiz uygulamalarla günün şartlarına uygun tanıtım kampanyaları yapmış ancak bu alandaki gelişme sürecini sürdüremeyerek turizm iletişim stratejisini güncelleyememiştir. Bu durumda, kişilerden bağımsız olarak, gerek bürokratik hantallık, gerek siyasetin ilgisizliği ve sektörün vizyon eksikliği etkili olmuştur.
Bu nedenle 2014 yılında başlatılan Turkey Home projesi sadece bir kampanya değil, Türkiye'nin marka iletişimindeki strateji değişikliğinin somut çıktısı olarak nitelenebilir.
https://irfanonal.blogspot.com/2018/05/bir-tanitim-markasi-projesi-turkey-home.html
Turizm örgütleri açısından dünyada 'portal' dönemini 'portalsız' geçiren Türkiye yukarıda özetlenen 'sosyal medya' dönemini 'Turkey Home Modeli' ile yakalamış, strateji ve yaratıcılığı teknoloji ile birleştirerek bu alanda hibrit bir sistem geliştirmeyi başarmıştır. Bu bir süreçtir ve arkasında Kültür ve Turizm Bakanlığının sektörle birlikte bu alanda biriktirdiği uluslararası tecrübesini kullanmıştır.
Öte yandan bu çalışma beraberinde kurumsal değişimi de getirmiş ve ulusal tanıtım örgütünün kamu-özel sektör yönetişimi odaklı değişimini hızlandırmıştır.
İrfan ÖNAL
31/08/2020
Yorumlar
Yorum Gönder