Ana içeriğe atla

Kayıtlar

Değişime ne kadar hazırız? (Küreselleşmenin tersine dönmesi)

Dünya, Amerikan Başkanının politikaları ile oldukça meşgulken zihinlerdeki soru ise; yeni bir sistem mi geliyor?.. Artık anlamış bulunuyoruz ki, “küreselleşme” egemen düzenin kendisi için kurduğu ve dünyaya hakim kıldığı bir araçtı ve şimdilerde yaratıcısı tarafından yok edilmeye çalışılıyor, tıpkı Dr. Jekyll ve Bay Hyde arasındaki ilişki gibi…Ancak Çin küreselleşmenin “yaramaz çocuğu” çıktı ve oyunu bozdu. Şimdi ise, düzenin egemenleri küreselleşmeyi tersine döndürmeye uğraşıyorlar… Elbette şu an tartıştığımız sistemin popüler çıktılarından biri de bu yazının konusunu oluşturan turizm endüstrisidir. Amacımız bir sendrom olarak turizmi tartışmak değil ancak ne olduğu ve bundan sonra ne olacağı konusunda konuşmanın, en azından, belirtilerini yaşadığımız değişimi anlamaya çalışmak bakımından yararlı olacağını düşündüm. Küreselleşme, 80 sonrasına damgasını vuran ekonomik, kültürel ve sosyal dönüşümlerin temel itici gücü olarak turizm sektörünü de derinden etkilemiş, -şekillendirmiştir. U...

ULUSLARARASI KOOPERATİFLER YILINDA KOOPERATİFÇİLİK VE COĞRAFİ İŞARETLERİ DÜŞÜNMEK

Kooperatifler, insanları ve sosyal refahı kârın önünde tutan, üyelerine ait ve değer odaklı işletmelerdir. Demokratik yönetişim (Ortak yönetim) ve kolektif mülkiyet temelinde yükselen kooperatifler, bireylerin ve toplulukların ekonomik ve sosyal geleceklerini şekillendirmelerine olanak tanır. Sosyal ve dayanışma ekonomisinin (SDE) önemli aktörleri olarak, ekonomik ve sosyal uçurumları kapatır, toplulukların dayanıklılığını güçlendirir ve sosyal uyumu teşvik ederler. Birleşmiş Milletler, kooperatiflerin ve daha geniş SDE’nin sosyal kalkınmaya katkılarını iki yılda bir yayınlanan BM Genel Kurulu kararlarıyla sürekli olarak vurgulamaktadır. “Kooperatifler Daha İyi Bir Dünya İnşa Eder” temasıyla 2025’in Uluslararası Kooperatifler Yılı (IYC 2025) olarak ilan edilmesi, kooperatiflerin küresel zorluklarla mücadeledeki önemini bir kez daha ortaya koymaktadır. Sosyal kapsayıcılık, özellikle dezavantajlı gruplar için fırsatlara, kaynaklara ve karar alma gücüne eşit erişimi sağlar. Ekonomik dur...

ITB Berlin 2025’te Ne Konuşuldu?*

ITB Berlin 2025, 4-6 Mart 2025 tarihleri arasında Berlin Fuar Merkezi'nde gerçekleşti. Bu yılki fuarın ana teması "The Power of Transition Lives Here" (Geçişin/değişim Gücü Burada Yaşıyor) olarak belirlendi ve sektörün karşılaştığı büyük zorluklar ve fırsatlar üzerine odaklanıldı. Fuar’a 165 ülkeden rekor bir uluslararası katılım sağlandı ve bu da seyahat endüstrisindeki toparlanmayı yansıttı. Özellikle kruvaziyer sektörü, Güney Avrupa, Asya ve Afrika bölgelerinde yüksek talep gözlemlendi. Seyahat teknolojisi sektörü de büyüme göstererek fuarda daha geniş bir alanda temsil edildi. Bu “geçişin” ne olduğuna sonuç’ta değinmek üzere önce öne çıkan konulara bakalım: - Yapay Zekâ (AI) Uygulamaları: Bu yıl ilk kez tanıtılan "AI Track" ile yapay zekânın turizm sektöründeki pratik kullanımları ele alındı. Oturumlar, AI'nın müşteri deneyimlerini nasıl geliştirebileceği ve operasyonel verimliliği nasıl artırabileceği üzerine yoğunlaştı. - Sürdürülebilirlik: Sekt...

TURİZM'E DAİR BİR YAMAN ÇELİŞKİ...

Manuel Castells, akış mekânı (space of flows) ve yer mekânı (space of places) kavramlarını, modern küreselleşme ve şehircilik bağlamında toplumsal ve mekânsal dönüşümleri açıklamak için kullanır. Akış Mekânı (Space of Flows); sermaye, bilgi, teknoloji, insanlar ve kültürel imgelerin küresel ölçekte hızlı ve sürekli hareket ettiği mekândır. Özellikleri: Ağ yapısı; internet, finansal ağlar, lojistik sistemler gibi dijital ve fiziksel ağlarla kurulur. Küresel bütünleşme; dünyanın farklı bölgelerini birbirine bağlayarak zaman ve mekân sınırlarını aşar. Soyut ve görünmez. Genellikle fiziksel bir yerle sınırlı değildir; dijital veri akışları, finansal işlemler gibi soyut süreçlerle işler. Güç ve Kontrol; çok uluslu şirketler, finans merkezleri, küresel medya ve siyasi elitler bu mekânda etkilidir. Örneğin; Londra, New York, Tokyo gibi finans merkezleri, dijital platformlar (Google, Meta), küresel tedarik zincirleri. Yer Mekânı (Space of Place);insanların günlük yaşamlarını sürdürdükleri, ...

Turizm ve yönetişim…

Günümüzde hâkim sistem politikalarının gözde kavramlarından olan ‘yönetişim’, ‘çok ortaklı bir yönetim’ anlamına gelir. Özellikle 80 sonrası düzende Devleti kamusal alanda sınırlamak, sivil topluma yer açmak için türetilmiş bir sözcük olarak "olumlu" bir çağrışımla da yüklenmiştir. İlk düşüncede çok ortaklı yönetimin demokrasi ve kamu yararına uygun olması beklentisi oluşmakla birlikte özellikle 2000 sonrası tecrübelerimizden küreselleşme ile birlikte ‘yönetişim’ kavramının sivil toplumu değil, aslında büyük sermayeyi koruduğu ve çoğalttığı (özellikle "bağımlı/edilgen" kapitalist ülkelerde toplum aleyhine bu etki daha derin yaşanmıştır) buna karşı toplum adına denetimi de azalttığı görülmüştür. Toplum adına ‘kamu yararına’ yapılması gereken ‘denetim’ aşındırılarak doğanın ve toplumun hakkından bir gasp yaşanmıştır. Turizm pratiği de hayatın pek çok alanı ile ilişkili ve bu alanların etkileşimi neticesinde beliren bir sendrom olarak kabul edildiğinde küreselleşme...

Yeni Nesil Turizm Yönetimi

Neoliberal politikaların etkisiyle dünyayı saran küreselleşme dalgasının yarattığı ivmenin en belirgin ürünlerinden biri turizm ya da ziyaret ekonomisi oldu. ‘Refah Devleti’ politikalarının krize girdiği 70’ler ve onu takip eden 80’ler sonrası değişen paradigma neticesinde sürekli büyüyen bir turizm endüstrisi ile karşılaşıyoruz. Turizm açısından bu hızlı popülerleşme beraberinde bir takım zorlukları da getirmedi değil. Kimi görüşlere göre turizm, hakim sistemin şımarık çocuğu ifadesiyle nitelendirilmiştir. Uygun bir tabir kullanmak gerekirse bu süreçte turizmin en belirgin “sınama” alanı ‘turizm yönetimi’ olmuştur. ‘Turizm nasıl yönetilmelidir?’ sorusu turizm yöneliminden pay almak isteyen her ülkenin, bölgenin, şehrin hatta köyün gündeminin ilk sıralarında yer almıştır ve almaya da devam etmektedir. Merkezi yönetim? Yerel Yönetim?: Hangi yaklaşım ön planda olmalıdır? Birlikte yönetim (yönetişim) nasıl tesis edilmelidir? Kamu yönetimi ve sivil toplum nasıl bir işbirliği oluşturmalıd...

2025’te Gidilecek 52 Yer

Her yeni yıl heyecan ve hedefleriyle başlar. Bu hedeflerin bir kısmı da seyahat  ve ziyaret edilecek yerlerle ilgilidir. İşte bu yerleri öneren listelerin en ünlülerinden biri de The New York Times Gazetesinin “Gidilecek 52 Yer” listesidir ( https://www.nytimes.com/ interactive/2025/travel/ places-to-travel-destinations- 2025.html ).  Listede bu yıl da seyahate ilişkin dikkati çeken konuları görmek, yeni veya eski destinasyonların hikayelerini okumak ilgi çekici, özellikle de seyahat severler ve turizm sektörü bileşenleri için...  Seyahatin anlamı yeniden keşfediliyor, neredeyse 70 yıldır kesintisiz büyüyen (Kovid-19 dönemi hariç) turizm  ve seyahat sektörü neoliberalliğin küresel dünyasındaki coşkunluğunun ardından yeniden şekilleniyor;bazı görüşlere göre 'kapitalizmin şımarık çocuğu' çevresel sınamalar karşısında kendini yeni bir etik değere oturtmanın arayışı içinde. Listeyi incelediğinizde kitlesel olan veya sayı ile ifade edilen bir turizm anlayışını...