Hayatımızın son 1.5
yılında her şeyi salgın belirliyor ve biz Covid-19 öncesini unutmuş gibiyiz. Hemen
2019 yılına geri dönüp turizmin global gündem konularını hatırlamakta fayda var.
Şimdilik buzdolabına konulan sorunlar salgın sonrası yeni turizm anlayışının da
temel kodları olacaklar.
Bu arada turizm
endüstrisinin Covid-19 salgını nedeniyle uğradığı global çöküntünün giderilmesi
yeni yaklaşımları da zorunlu kılıyor. Dünyanın en hızlı gelişen endüstrisinin
salgın öncesi problemlerini -şu an için- örtmüş olması bu problemleri yok
etmeyecek, üstelik bu problemlere aşı ve hijyen kuralları gibi Covid-19 ayarı
da eklenmiş olacak.
Turizmin çözüm
bekleyen ve yeni yaklaşım gerektiren sorunlarını hatırlayalım:
İklim
değişikliği: Salgın’ın
hemen öncesinde “Greta effect”, “Flight free” gibi karbon salınımını
azaltmak için akımlar konuşuluyor ve özellikle Kuzey ve Batı Avrupa ülkelerinde
insanlar seyahat ve tatil planlarını tren yolculukları üzerine yapıyorlardı. Bu
etkinin tersine döneceğine söylemek zor. Fransa daha geçtiğimiz hafta 2.5
saatin altındaki destinasyonlara uçak seferlerini kaldırdı. “Uçaksız seyahat”
organize eden tur operatörlerinin sayısı artıyor. İngiltere’den Yunanistan
destinasyonlarına trenle ulaşımı kapsayan tatil paketleri hazırlandı. Henüz bu
durum büyük kitleleri etkilemiş değil ancak özellikle genç kuşak seyahatlerini gezegenimize
en az zarar verecek şekilde yapma eğiliminde. Pek çok araştırma sonucu da bunu gösteriyor.
“Overtourism” /Aşırı
turizm: Salgın öncesinde
özellikle Venedik ve Barselona kentlerinin turistlere karşı -sayısal
kalabalıklara- protestolarını hatırlıyoruz. Salgın zamanlarında uygulanan
sokağa çıkma kısıtlamaları sırasında doğanın kendine gelmesi, hava kirliliğinin
azalması, hayvanların ve bitkilerin unuttuğumuz varlıklarını göstermesi bu
karşıtlığı daha da pekiştirdi. 2020 yazında salgının ara verdiği ilk fırsatta
Venedik’e gelen ilk turist kafileleri yine protestolarla karşılanmışlardı. Seyahat
gemileri Venedik şehrinin merkezine artık giremeyecekler ve “overtourism” Covid-19
ile adeta tescil edilmiş oldu.
Turizmde
dönemsellik sorunu:
Turizm faaliyetlerinin 12 aya yayılması ve böylece sürdürülebilir bir ziyaret
ekonomisine ulaşma isteği birçok destinasyonun önemli sorunları arasında. Bu
soruna büyük oranda çözüm getirecek yaklaşımlar da yukarıda sözü edilen sorunların
çözümleriyle yakından ilişkili.
Sayısal
büyümeler ve yönetim zaafları: Turizmdeki sayısal büyümeler birçok sorunu örterken bir sorun özellikle
kendini göstermektedir; yönetim sorunları. Destinasyonların yönetim sorunları
gün yüzüne çıkmış durumda ve özellikle paydaşlar arasındaki koordinasyon
eksikliğinin üstesinden gelinmesi gerekiyor. Turizm yönetimi sorunu tüm
destinasyonlarca üzerinde çok düşünülen ve projelendirilen konuların başında
geliyor. Turizmin kompleks yapısı yönetimini de zorlaştırıyor. Bu kompleks
soruna yönelik çözüm önerisi ise strateji ve koordinasyonu önceleyerek vizyon
birliği sağlayacak olan destinasyon yönetimi yaklaşımı olarak beliriyor. Destinasyonların
geçmiş yüzyılın turizm yönetimi yaklaşımlarıyla yeni duruma ilişkin sorunları çözme
ihtimali bulunmuyor.
Tanıtım ve
pazarlamaya gereğinden fazla önem veriliyor: Son yıllarda hızla artan seyahat oranları, sosyal
ve dijital medyadaki devrimsel gelişmeler beraberinde tanıtım ve pazarlamaya
gereğinden fazla önem verilmesine yol açtı. Buna karşılık kalite ve hizmete olan
ilgi ve özen de geriledi. Bu durum hemen ardından ziyaretçide hayal kırıklığı
ve isteksizliğe yol açmaktadır.
Turizm bu sorunlardan yola çıkarak Covid-19 sonrası hem canlanma çabalarını sürdürürken hem
de sözü edilen sorunlara ilişkin çözüm önerilerini de geliştirmek zorunda.
Ayrıca çok önemli
bir diğer konu da; sayısal performans göstergelerinin (turist sayıları
ve gelirler, karlılık) yanına kalite performans göstergelerini de (memnuniyet,
sürdürülebilirlik, marka duyarlılığı, çevre ve sosyal sorumluluk) geliştirmek gerekiyor.
Böylece, yeni
turizm anlayışının merkezinde memnun ziyaretçi yer alacak; kararları kendi
veren, sosyal ve çevre duyarlılığına sahip, dijital devrime ayak uydurmuş,
yönetimleri sorgulayan ve düşüncelerini yayan birey.
Salgın öncesinde
değişimi göremeyen destinasyonlar şimdi zorunlu olarak bu değişimin rüzgarında
bulacaklar kendilerini…
Yorumlar
Yorum Gönder