Turizm ve seyahatin
yaşamımızdaki artan önemi bu alanla ilişkili her şeyin üzerinde daha fazla
düşünmemizi gerektiriyor. Bunlardan biri de destinasyon yönetiminin yapısı veya
süreci. Özellikle 80’ler ve 90’larda yapılan destinasyon reklamları, basılan broşürler,
katılım sağlanan fuarlar, basın gezileri, fam tripler ve daha pek çok iş günümüzde
evrimleşti veya yeni yöntemler gelişti.
Artık daha çok reklam
yapmak ve böylece turist kazanılacağına inanmak verimsiz bir iş olarak görülüyor.
Söz konusu işlerin tümü dijital çağ ile birlikte daha da “akıllı” hale geldi. Destinasyon
adına yapılan her şeyin insan merkezli olması, onun duygularını ve
ihtiyaçlarını anlamak üzere kurgulanması, başka bir deyimle “dizayn edilmesi”
gerekiyor.
Tatil ve seyahat
davranışlarında arkadaş ve aile tavsiyeleri her zaman en ilham verici kaynağı
oluşturmuştur. Şimdi buna dijital dünyada yapılan yorumlar ve paylaşılan
içerikler de eklenmiştir.
Geçmişte destinasyon
yönetimleri yaptıkları faaliyetlerle insanları etkileme gücünü daha fazla
ellerinde bulundururken bu durum artık geçerli değil ve kaynaklarını daha çok
destinasyondaki deneyimin kalitesini artırmaya ayırıyorlar. Çünkü ziyaretçinin
deneyimine değer kattıkça destinasyona bağlılık oluşmakta ve hakkında olumlu
konuşulmaktadır.
Bu durum destinasyon
örgütleri açısından önemli bir değişimi ifade ediyor. Bunu fark edemeyenler ise
hem kaynaklarını israf ediyor hem de bulundukları konumdan geriye düşüyorlar.
Söz konusu değişimi destinasyon örgütleri açısından "edilgen" duruma geçiş olarak yorumlayanlar olabilir ancak ben bunu bilakis "etken" duruma evrilmek olarak görüyorum. Çünkü destinasyon örgütlerinin tanımı ve işlevi değişti. Özellikle yerel ölçeği baz alırsak destinasyon yönetimini o destinasyonun genel yönetiminin içinde konumlandırmamız bir gereklilik oldu. Bu anlayışta turizm marjinal bir alan olmaktan çıktı ve destinasyonların sundukları yaşam kalitesi unsurlarıyla iç içe geçmiş bir konu haline geldi.
Sözün özü: Bir turizm destinasyonu adına enerjinin ve kaynakların odaklanması gereken
konu, ziyaretçinin baştan sona tüm deneyimini dizayn etmek olmalıdır. Bunu
ancak destinasyonlar kendileri yapabilirler; birlikte ve etkin olarak…Ziyaretçiyi anlamak ve onun deneyimine değer katmak…İşte bu nedenle
20 yıl önceki destinasyon tanıtım örgütlerinin işlevi şimdi yönetim ve yatırım
örgütlerine dönüşmüştür.*
*(https://irfanonal.blogspot.com/2020/08/covid-19-sonrasi-turizm-destinasyonlari.html
https://irfanonal.blogspot.com/2018/11/ulusal-ve-yerel-turizm-orgutlerinin.html)
Yorumlar
Yorum Gönder