İnsan ve yeme/içme
arasındaki ilişki SEYAHAT ile biraz daha özelleşiyor; rutinden ayrılıyor ve
daha özel bir zeminde hoşnut olma, hatırlama, mutlu olma halini yaratıyor.
Dolayısıyla seyahat/tatil/ziyaret için
uygun bir ortam oluşuyor.
Bu ilişkiyi anlamak,
kullanmak/değerlendirmek lazım…
Destinasyonlar için belirtmek gerekirse: İnsanların belleklerinde yer edinmek için bütün imkânlar size sunulmuşsa size de gereğini yapmak düşer. HER YER BİR GASTRONOMİ DESTİNASYONU OLABİLİR. Yeter ki kendini doğru tanımlasın ve iyi bir strateji ile sürdürülebilirliği ve ortak hareketi sağlayabilsin.
GASTRONOMİ BİZİ
DEĞİŞTİRECEK/ETKİLEYECEK GÜCE SAHİPTİR. Seyahat ettiğimizde yerel mutfağı deneriz,
meşhur ürünleri ararız ve deneyimimizi böylelikle özelleştirmek isteriz.
UNWTO’ya (BM Dünya Turizm
Örgütü) göre turistlerin harcamalarının üçte birinden fazlası yiyeceğe gidiyor.
Burada henüz gastronomi turistlerini tartışmıyoruz. Dolayısıyla bu büyük
fırsatı özel bir ana dönüştürüp bu
insanları KİMLİĞİNİZLE ve COĞRAFYANIZLA buluşturmak için neler yapılmalıdır?
Gastronominin bir diğer önemi ise ekonomik yönüdür. İstihdamı artırır ve refah artışına katkı sağlar. Yani yaşam kalitesini yükseltir.
Bu nedenlerle gastronomi,
turizmin yükselen formu olarak nitelenir. UNWTO’ya göre gastronomi turizmi;
turistin yeme içme ile ilgili deneyimleridir. Otantik, geleneksel, yenilikçi
mutfak deneyimleri, yerel üreticileri ziyaret, yeme içme festivalleri, yemek
pişirme aktiviteleri de gastronomi turizmi içinde değerlendirilir.
Bir bakıma gastronomi ne
yediğimiz ve nasıl yediğimizle ilgilidir. Disiplinler
arası bir yapısı vardır. İnsanın güzel yiyecek ve içecekleri nasıl
ürettiği, işlediği, dağıttığı ve tükettiğini araştırarak bunların insan
üzerindeki ruhsal ve sosyal etkisini; “iyiliğini” inceler. Burada da “iyilik” hali insanın yaşam
kalitesinin merkezinde yer alan unsurdur.
Gastronominin “fine
dining” (pahalı restoranlarda, belirli kodlarda, sunulan yemekler) olarak
algılandığı zamanlar geride kaldı. Buna bağlı olarak “Şeflerin” merkezde olduğu yaklaşım da
evriliyor. Artık yoğun biçimde hissettiğimiz iklim değişikliği her şeyi bize
veren “toprağı” merkeze almamızı
söylüyor.
Gastronomi sosyal ve
ekonomik dinamikleri ile birlikte ele alınmaktadır. (Bu durumu
kalkınma/markalaşma etkisi olarak algılamak da mümkün) Böylece “değerler” de değişiyor. Her şey; ürünlerin,
toprağın, tarımın birbiriyle bağlantısı sürdürülebilir
kalkınma ile doğrudan ilişkilendirilerek tanımlanıyor ve algılanıyor. Dolayısıyla
gastronominin çağdaş vizyonu sürdürülebilir kalkınma ilkeleriyle çok
ilişkilidir.
Bu nedenle Covid-19
etkisiyle her düşünceyi ve eylemi yenilediğimiz bir durumda yeniden başlamak
için gastronomi ve turizmin çok iyi bir ikili olduğunu söyleyebiliriz.
Günümüzde yaşadığımız tüm
problemler (Covid-19, iklim değişikliği, sosyal sorunlar) birbiriyle
ilişkilidir. (interconnected) Bu
ortamda turizmin pozitif gücü dünyayı daha mutlu bir yer yapacaktır. Covid-19
salgını lokalizasyonu öne çıkararak bizlere her yerin bir ruhu olduğunu
hatırlattı. Söz konusu ruh ve kimlik gastronomi turizminin üzerinde yükseleceği
temeli oluşturmaktadır.
Gastronomi turizmi sadece
yediğimiz yemek, önümüze gelen tabakla sınırlı değildir. Destinasyonun yiyecek
ve turizm değer zincirinin bütününü kapsar ve katma değere odaklanır.
Yeme içme ihtiyacı
hepimiz için aynıdır ancak farklılıklarımızı da barındırır. Gastronomi turizmi tamamen
bu farklılıkların değerlendirilmesidir. Bu da doğrudan o yerin kimliği ile
ilgilidir ve bir destinasyonun markalaşma serüveni de o kimliğin doğru
tanımlanıp işlenmesiyle yakından ilgilidir.
Dolayısıyla YER/DESTİNASYON/YÖRE gastronominin bel kemiğidir: yeme içme kültürünü, kimliği, DNA’yı belirler, oluşturur…
GASTRONOMİ TURİZMİNİ
PLANLAMA VE YÖNETME
Bir turizm destinasyonu
stratejisini yüksek kalitede farklılaştırdığı ÜRÜNÜ çevresinde dizayn ettiği deneyim ve turist için oluşturduğu katma değerle oluşturur.
STRATEJİ:
-Gastronomi
ekosistemindeki bütün paydaşları içermelidir. (Unutulmamalıdır ki gastronomi
turizmi diğer turizm ürünlerinin markalaşmasından farklı değildir ancak
onlardan daha çok paydaş içerir.)
-Destinasyonun ana
stratejisiyle uyumlu olmalıdır.
-Zamandaki ve mekândaki
değişimlere uyumlu olacak esneklikte olmalıdır.
TESPİT (Tanımlama) YOL (İzlenecek yol) OPERASYONEL İŞLER (Yürürlük) İLETİŞİM (Herkes için bilinir kılmak)
Burada şu
unutulmamalıdır: Planlama geleceği tahmin değil, çeşitli senaryoları kullanarak
belirsizliği azaltmak için yapılır. Strateji ve taktikler üzerinde çalışılarak destinasyonun
zayıflıkları yok edilmeye çalışılır güçlü tarafları da takviye edilir.
Bütün bu işleri yürütecek
ekibin multi disipliner bir yapıda
olması gerekir.
Gastronominin değer zinciri de kapsamlı ve
çeşitlidir:
YİYECEK ÜRETİMİ (Tarım, balıkçılık, yiyecek endüstrisi) DAĞITIM (Marketler, süpermarketler, üretici outletler, bakkallar, manavlar, online ticaret) İŞLEME VE TADIM, KATMA DEĞER (Gastronomi kimliği, maddi ve manevi miras, eğitim ve araştırma)
Bir destinasyonun GASTRONOMİ
HARİTASININ ana mantığı; gastronomi turizminin değer zincirini iyi analiz
etmektir. Burada sorulacak sorular:
Gastronomi mirasım ne?
Gastronomi ürünleri? Üreticiler?
Yiyecek endüstrisi?
Konaklama ve yeme içme sektörü?
Özel ürünler?
Bu sorulara verilecek cevaplarda, kalite ve miktar (büyüklük)
anlamında iyi inceleme yapılmalı ve durum doğru tarif edilmelidir.
Gastronomi turizminin unsurlarını şimdi tekrar sıralarsak;
yiyecek ve içecek, kültür ve biyolojik
çeşitlilik, doğa ve çevre, sağlık ve esenlik, bilim ve teknoloji, eğitim olarak
çoklu ve çeşitli bir kavrayışa sahip oluruz.
Böylece gastronomi turizminin birçok alanla kesiştiğini
görüyoruz.
ÇEŞİTLİLİK ETKİLEŞİM İNOVASYON SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK
Çevreyle uyumlu / Sürdürülebilir kalkınma amaçlarıyla
uyumluluk.
Bütün bu sürecin sağlıklı bir şekilde yürütülmesi için de
mutlaka Teknoloji-Araştırma, Piyasa Veri ve çalışmalarının kurumsallaşması
gereklidir. Yenilikler izlenmeli, veriler toplanmalı, değerlendirmeler
yapılmalıdır. Planlama ve yönetim sisteminin en önemli dayanağı yeni trendleri
izleyen, değerlendiren, yeni bilgi ve politikaların üretilmesine dayanak olacak
kurumsal bir yapının varlığıdır.
Önemli bir konu da; rakiplerin, çevrenin incelenip destinasyon olarak kendi konumunuzun belirlenmesidir. Bu sizin gelecek amacınızın belirlenmesinde etken olacaktır.
Sonuç olarak bir yer gastronomi destinasyonu olmak
istiyorsa atacağı adımları niteleyen kelimeler: Anla, izle, belirle, tasarla, yarat, test et ve uygula olacaktır.
Bunu başarmak için yöre halkının da katılımıyla tüm paydaşların birlikte uzun
bir yol yürümeleri gerekecektir.
Not: Destinasyonlarımız, öne çıkan çalışmalarıyla Basque Culinary Centre, UNWTO yayın ve toplantılarını inceleyebilirler (Bknz. 6. Global Gastronomi Turizm Forumu)
Yorumlar
Yorum Gönder