Little Britain 2000’li
yılların ilk yarısında BBC’de yayınlanan ve çok büyük reyting başarılarına imza
atmış komedi programının adıdır. Program skeçlerinde İngiltere’deki genel yaşam
alanlarında özellikle genel halk kitleleri ve etnik gruplar, İngiliz toplum
kurumlarıyla birlikte hicvedilmektedir.
Yazının sonunda tekrar bu
nota dönmek üzere şimdi konumuza giriş yapalım:
WTM London Fuarı dünya
turizm ve seyahat endüstrisinin önde gelen etkinliklerinden biridir. Geçtiğimiz
yıl Covid-19 şartlarında hibrid olarak gerçekleşti (1-3 Kasım 2021 Londra; 8-9
Kasım 2021 Onlıne) ve her yıl olduğu gibi
bu yıl da geleneği bozmayarak Birleşik Krallık turizm ve seyahat endüstrisinin
durumunu analiz eden ve gelecek yıl öngörülerini yorumlayan “WTM Industry
Report 2021” de yayınlandı.
Söz konusu rapor Ağustos
2021’de birbirinden bağımsız olarak gerçekleştirilen iki araştırmaya
dayanmaktadır. Bunlardan ilki 676 kişilik profesyonel bir gruba yapılan anketi temel
alırken diğerinde de Birleşik Krallık’ta her bölge ve toplumsal katmandan 1000
kişiye yapılan bir anketin sonuçları yorumlanmıştır.
Dünya turizm ve seyahat
endüstrisi 1 milyar turist rakamını 2012 yılında aşmış ve Covid-19 pandemisinin başlangıcı olan 2020 yılına
kadar da geçmiş 10 yılda sürekli artış göstererek 2019’da 1.5 milyar turist
rakamına ulaşmıştı. Pandemi bu rakamın 1 milyarını sildi ve adeta endüstri
insan hareketine bağlı olarak durdu. Hâlbuki turizm ve seyahat endüstrisi 2009
finansal krizde sadece %4 küçülmüştü.
Bu duruma paralel olarak
dünyanın en önemli turizm ve seyahat pazarlarından biri olan Birleşik
Krallık’ta da 2019 rakamlarına bakıldığında 93.1 milyon uluslararası seyahat
hacmiyle karşılaşıyoruz. Birleşik Krallık vatandaşları için yurt dışı seyahati adeta
bir “hak” ve “kültür” niteliğindedir. Bu hacmin ülke ekonomisine toplam katma
değeri 37.1 milyar pound ve 221 bin istihdam olarak yansımaktadır.
ABTA (İngiltere Seyahat Acenteleri Birliği) üyesi seyahat acentelerinin 2021 yazında yaptıkları rezervasyon hacmi 2019 yılına göre %83 küçüldü.
Avrupanın en yoğun
havalimanı Heathrow’un yolcu trafiği pandemi öncesindeki dönemin %71 gerisinde
kaldı.
İngiliz Hükümetinin pandemide
uluslararası seyahati düzenleyen “trafik ışıkları” sistemi nedeniyle İngilizlerin
3’te 2’si seyahat etmedi.
Ayrıca araştırmaya katılanların %69’u 2022 yılında en azından bir tatil yapacağını bildirirken, %48’i ise birden fazla tatili planlıyor. İnsanların bir diğer eğilimi de, daha uzun tatil yapmak ve daha fazla harcama yapmak yönünde görülüyor.
Öte yandan geçtiğimiz iki yılın endüstriyi çok zorladığını düşünerek turizm ve seyahat profesyonellerine 2022 yılı beklentileri sorulduğunda 10 sektör çalışanından 4’ü, 2022 seyahat rezervasyonlarının 2019’u yakalayacağı veya geçeceğini belirtirken 2 kişiden 1’i ise 2019 rezervasyon rakamlarının yakalanamayacağı yönünde görüş bildirmiş.
İngilizlerin 2022 yılı için en favori tatil segmenti geleneksel kum, deniz ve güneş olarak öne çıkarken geleneksel destinasyonları İspanya yine pazarın lideri konumunda. Ankete katılanların 3’te 1’i kesinlikle uluslararası bir tatile çıkacaklarını belirtmiş. Bu konuda 4’te 1’i ise “olabilir” yanıtını veriyor. İngiltere’de kalıp tatil yapmak isteyenlerin oranı da 5’te 1’e yakın durumda. Gelecek yaz, İspanya’nın ardından Fransa, İtalya ve Yunanistan da güçlü destinasyonlar arasında yer alırken pandemi nedeniyle İngilizlere uzak kalan ABD de önemli talep gören bir destinasyon olarak öne çıkıyor. (Bu rapordan 2 ay sonra ABTA’nın Ocak ayının ilk haftasında açıkladığı 2022 rezervasyon eğilimine göre Türkiye 10. popüler destinasyon olarak gözüküyor.)
Tatil segmentlerinin başında plaj tatili geliyor. Uluslararası seyahate çıkacak olan İngilizlerin 10’undan 4’ü plaj tatilini tercih ediyor. Bunu 3 kişiden 1’inin tercihi olan kısa şehir tatili izliyor.
Covid pandemisinin de etkisiyle tatile çıkacakların 3’te 1’i paket tatilini tercih etmişler. İnsanlar herhangi bir olumsuzluk yaşandığında mağdur olmak istemiyor. Destinasyonların ve firmaların güven tesis etmeleri ve bunu kanıtlamaları öncelikli konular arasında.
Bu arada yükselen
destinasyonlar da incelenmiş ve profesyonellerin “hangi destinasyonla iş
görüşmesi yapmayı düşünüyorsunuz?” sorusuna verdikleri en popüler cevap Suudi
Arabistan olmuş. İngiliz pazarının yeni destinasyon ve ürünlere açık olması da
bu eğilimde önemli bir etken.
İtalya ve Yunanistan da popüler destinasyonlar olarak sıralanıyor.
İngiltere turizm endüstrisinin bir diğer
odaklandığı önemli konu “Responsible Tourism”; WTM organizasyonu 2002 yılında başlattığı
“sorumlu turizm” inisiyatifi endüstri paydaşları ve seyahat edenler için en
önemli konu haline gelmiştir.
Rapora göre endüstri paydaşlarının %70’i sürdürülebilirliği ve sorumlu turizmi en önemli üç konudan biri olarak belirtmiş, 3 firmadan 1’i ise en önemli konuları olduğunu ifade etmiştir.
Ayrıca profesyonellerin
%59’u sürdürülebilir ve sorumlu turizme pandemi ile birlikte daha fazla
odaklandıklarını ifade etmiştir. Pandeminin bu konuda da hızlandırıcı etkisi ortaya
çıkmış.
Benzer hassasiyet seyahat edenlerde de mevcut. Seyahat edenlerin %41’i uçakla seyahat ettiklerinde salınan karbon emisyonunu (offset) dengeleme konusunda hassasiyetlerini belirtmişler. İnsanların bu konudaki bilinci giderek artıyor. Böylece uçak mesafesindeki destinasyonların sürdürülebilir karbon “offset” konusunu öncelikli olarak ele almaları gerekiyor.
Seyahat edenlerin tatil tercihlerinde çevre ve sürdürülebilirlik konusunun %78 oranında “önemli” veya “çok önemli” olduğunu görüyoruz.
WTM 2021 Endüstri Raporunda teknoloji de irdelenmiş ve seyahat firmalarının %59’unun gelecek 12 ayda teknoloji yatırımlarına devam edecekleri veya artıracakları ortaya çıkmış.
Ayrıca firmaların teknoloji stratejilerinin pandemi nedeniyle değiştiği de görülüyor. Profesyonellerin %60’ı müşterileriyle online etkileşimin daha fazla olduğunu bildirmiş.
Bu noktada İngiltere pazarından ülkemize turist
getiren tur operatörlerinin değişimi de izlenmelidir:
Geçtiğimiz aylarda
TUI’nin yaptığı açıklama bu anlamda önemli: Grup’tan yapılan açıklamada
pandeminin yarattığı krizin sarf edilmemesi ve değerlendirilmesi gereği
vurgulanarak geleneksel paket tur operatörü anlayışını değiştirdiği görülüyor.
Tur operatörü stratejisinin merkezine “mutlu yaşamı” alarak deneyim odaklı ve
yaşam kalitesini gözeten bir anlayışı yerleştirdiğini anlıyoruz. Benzer değişim, özellikle teknoloji, çevre ve
sorumlu turizm anlayışı ile ilgili olarak Jet2 ve Easyjet için de geçerli.
Değişim sadece otelleri ve ulaşımı değil gidilen destinasyonu 360 derece
kapsamaktadır. Söz konusu değişimleri firmaların iletişimlerinde de
görebilirsiniz.
Evet! Şimdi İngiltere’den 2.5 milyon ziyaretçi
alan ülkemizin de konumunu değerlendirelim:
İngiltere pazarı
açısından Türkiye geleneksel paket tur destinasyonları arasında yer alır. Bu
nedenle şimdilik İstanbul ve Kapadokya'yı değerlendirme dışı bırakırsak Bodrum ve Dalaman
havalimanlarının destinasyonları İngiliz tatilci için oldukça popülerdir. Bunun
yanında son yıllarda Antalya da bir ivme yakaladı. Türkiye açısından İngiltere
turizm pazarı büyük tur operatörlerince domine edilen bir yapıdadır. 2019
yılında Thomas Cook’un iflasına kadar Thomas Cook, TUI ve Jet2’nin ağırlıklı
olduğu pazarda pandemi öncesinde Jet2, TUI pazardaki ağırlıklarını artırdılar,
EasyJet Holidays de pazarda yeni bir yapılanmaya gitmekle beraber Türkiye
açısından yeni pazar denklemi kurulamadan pandemi patlak verdi.
Bu arada şunu da belirtmekte fayda var; özellikle 2013 öncesinde İstanbul ve Kapadokya'nın İngiliz turist arasında popülaritesinin arttığını biliyoruz. Bu durum Türkiye'nin turizm ürünlerine ve destinasyonlarına İngiliz halkının uzak olmadığını gösteriyor. Konjonktürel çeşitli sebeplerle yaşanan krizler ürün ve destinasyon bazındaki çeşitliliğimizi kaybettirdi ve turist hacmini paket tur segmentinde tutundurmak durumunda kaldık.
İngiliz tatil kültürünün
bir parçası kabul edilen Thomas Cook tur operatörünün 2019 sonbaharında iflası
değişime ayak uyduramayanların başarısızlığının yeni bir kanıtı olmuştu. Bu
olayın ardından İngiliz turizm pazarı ile ilgili geniş bir değerlendirme yapmıştım;
o yazıda da vurguladığım konu tıpkı diğer büyük pazarımız olan Almanya gibi
sıkışıp kaldığımız bir turist profili ve hacmini genişletmek için gösterilen
çabalar ve öneriler olmuştu. https://irfanonal.blogspot.com/2019/09/thomas-cookun-iflasnn-ardndan.html
İngiltere pazarı ile
ilgili uzun yıllardır hem kamu hem özel sektör ve sivil kuruluşlar olarak niş
ve orta büyüklükteki tur operatörlerinin ilgisini ülkemize çekmek, bireysel
tatil organizasyonunu kolaylaştıracak bir değişimi desteklemek gündemin hep ön
sıralarında olmuştur. Ancak turizm sektörümüzün ardı sıra yaşadığı krizler bu çabaların
sonuçlarını sekteye uğratmıştır. Böylece söz konusu pazardan bir türlü talep
temelli –edilgen- turizm yapısından yeni ürünler ve destinasyonlar geliştiren
–arzı belirleyen- turizm anlayışına tam olarak geçilememiştir. Bu açıdan
pandemi öncesi İngiltere pazarı ile ilgili yaşanan gelişmeler ve pandeminin
hızlandırıcı etkisi, krizi değerlendirme anlayışıyla söz konusu pazardaki
varlığımızı değiştirecek ve geliştirecek bir fırsatı da getirmektedir.
İngiliz pazarında
önümüzdeki sezon beklenen hacim artışı bizi yanıltmamalı ve söz konusu pazarla
ilgili yukarıdaki öncelikler uyarınca politikalarımızı revize etmeyi
geciktirmemelidir. Bu anlamda ABTA’nın Ocak ayının başında yayınladığı
rezervasyon eğilimini ülkemiz destinasyonları açısından ilk 10’a girdik olarak
değil neden listede 10. destinasyonuz diye yorumlamak daha doğru olacaktır.
Şimdi yazının başına
dönelim ve bir karar verelim; paket tur ağırlıklı varlık gösterdiğimiz İngiliz
pazarını (Bu durumda pazarın 3’te 1’ine hitap ediyoruz) genişletecek ve
toplumun “küçük” bölümüne değil tüm sosyal tabakalarına, “büyük” kısmına hitap edecek bir ivmeyi
başlatacağız. Böylece yaşam kalitesi anlayışında deneyimi güzelleştirmek,
çevreye saygılı ve sorumlu turizmi önemseyerek, dijital dönüşümü de
gerçekleştirerek İngiliz seyahat severlerin ve endüstrinin (Büyük Britanya’nın)
“büyük” ortağı olmak zor olmayacaktır.
Kaynaklar:
https://www.wtm.com/content/dam/sitebuilder/rxuk/wtmkt/documents/WTM-Industry-Report-2021.pdf
https://hub.wtm.com/responsible-tourism/platform-for-change/
https://irfanonal.blogspot.com/2019/09/thomas-cookun-iflasnn-ardndan.html
Yorumlar
Yorum Gönder