Ana içeriğe atla

Kayıtlar

Sud de France örneğinde Kolektif Markalar ve Yerel Kalkınma

  Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı (YÜciTA) ile Muğla Ticaret ve Sanayi Odası tarafından 20 Ekim 2023 günü gerçekleştirilen Muğla Uluslararası Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesinin odak konusu, coğrafi işaretler, gastronomi ve turizmden ilham alarak, yöresel markaların kolektif yönetimi ve kalkınmaya desteklerinin sağlanmasıydı. Söz konusu zirve kapsamında, ülkemizde coğrafi işaretler ve turizmin ortak problemi ve ihtiyacı olan yönetim/yönetişim konularının çözümüne ilişkin iyi bir örnek olarak gördüğümüz Sud de France (SdF) ile ilgili sunumu Bölge Danışmanı M. Rene Moreno gerçekleştirdi, aşağıda SdF’ye ilişkin verilen bilgiler Sayın Moreno’nun sunumundan derlenmiştir. İnsanlığın yaşadığı Covid-19 salgının etkilerini sürdürdüğünü söyleyerek konuya başlamanın doğru olacağını düşünüyorum. Özellikle “Yeni Normal” olarak adlandırılan gelişmeler aslında değişen düşünce yapısı ve yeni değerlere işaret ediyordu. O günlerde turizm ile ilgili yazılarımda destinasyonl

YARATICI VE KÜLTÜR ENDÜSTRİLERİNE BAKIŞ; DENEYİM EKONOMİSİ

  Turuncu Ekonomi olarak da adlandırılan Yaratıcı Ekonomi günümüzde gelişimini devam ettirmektedir; yaratıcı değerlerin ekonomik gelişme ve kalkınmaya katkısı ve potansiyelini temsil ediyor. Bunun yanında, teknoloji, fikri mülkiyet ve turizm ile ilgili amaçlar uyarınca ekonomik, kültürel ve sosyal boyutlara katkı sunmaktadır. Bilgi temelli ve yerel düzeyde etkin olması nedeniyle pek çok sektörle kesişen noktalara sahiptir ve ekonomiye mikro/makro anlamda önemli katkılar oluşturarak sürdürülebilir kalkınma amaçlarına da büyük destek verdiği görülmektedir. Yaratıcı ekonominin ana girdisini hukuki bir hak olarak fikri mülkiyet oluşturur. Yaratıcı ve kültür endüstrisi global anlamda hızla büyüyen bir ivmeye sahip; Endüstri 4.0 evresinin önemli yansımalarından birini oluştururken ekonomik etkinliğin hızla emtia’dan uzaklaşarak deneyim, hatta “anlar” ve “anılar” tasarımına evrildiği bir ortamda yaratıcı ve kültür endüstrisinin işlevi açıkça görülmektedir.   Bu durumu hızlandıran önemli

UNWTO GASTRONOMİ TURİZMİ FORUMUNUN ARDINDAN…‘KÖKLERE DÖNMEK’

  Bu yıl sekizincisi gerçekleştirilen UNWTO Gastronomi Turizmi Forumu 5-7 Ekim tarihlerinde İspanya’nın San Sebastian şehrindeydi. Geçen yıl Japonya/Nara, evvelki yıl da Belçika/Bruges’de gerçekleşen forumlarla ilgili yazılarımın devamı niteliğinde bu yıl da San Sebastian Forumunu yorumlamayı, gastronomi turizmine ilişkin iyi strateji ve uygulamalara dikkat çekmeyi amaçlıyorum. Öncelikle şunu belirtmeliyim ki UNWTO’nun odak konularından biri olan gastronomi turizmiyle ilgili olarak Basque Culinary Centre (BCC) iş birliğiyle gerçekleşen forumların gastronomi ve turizm alanlarında değer zincirinde yer alan tüm paydaşlar için yol gösterici bir işlevi olmaktadır.  Gelelim bu yılki temaya; “Köklere dönüş”. Turistlerle (tarımın) üreticilerin etkileşimini sağlayarak yerel kalkınma, kültürel mirasın korunması, sürdürülebilirlik, inovasyon ve dijitalleşme alanlarında ilerleme kaydederek turizm deneyimini zenginleştirmek odağa yerleştirilmiş. Bu tema çerçevesinde gastronomi ile turizmin et

Bilbao nasıl başardı?

  Geçmiş yüzyılda kasvetli, işi olmayanın uğramadığı bir endüstri şehri olan Bilbao’nun son çeyrek yüzyılda yaşadığı dönüşüm kültür endüstrisine yapılan yatırımların turizmi de nasıl beslediğinin –dönüştürdüğünün ispatını gözler önüne seriyor. Tasarımıyla ünlü Guggenheim Çağdaş Sanat Müzesi, bir şehrin kendini yeniden konumlandırmasının ve böylece markalaşmasının (kalkınma çabalarının) bir anıtı niteliğindedir. Müze aynı zamanda Bilbao’nun endüstri 1.0’dan modern zamanlara evriminin en önemli itici gücü; turizmin de kültür endüstrisi etkisiyle deneyim ekonomisini yakaladığı bir seviyeyi gösteriyor. Bilbao’nun hikayesi incelendiğinde; başarısında kurumlar arası iş birliği ve yatırımların yükseldiği bir ortamda kolektif hareket edilerek kültürel alt yapı yatırımlarının sadece kültürel sonuçlar doğurmadığını görüyoruz. Müze’nin de; geçen süre zarfında toplam 25 milyon ziyaretçi aldığı, şehrine 6.5 milyar Euro gelir yaratarak bölge ekonomisinin %6.5’ine denk gelen bir ekonomik büyükl

Cİ* Ürünleri gizli hazine olmaktan çıkartın!

  Coğrafi işaretli ürünler, adından da anlaşılacağı gibi coğrafyaya özgü ürünlerdir. Yöre ’ye hastır ve kimliği yansıtırlar; coğrafi, tarihi ve geleneksel, doğal ve tabi ki beşeri boyutlara sahiptir. Son yıllarda ülkemizde oldukça popüler olan coğrafi işaretli ürünler her yörenin kendini keşfetmesinin de bir bakıma aracı oldu. Yörelerimiz adeta bir yarışın içinde ve ürünlerinin coğrafi işaret tescilini gerçekleştirmek için çalışıyorlar. Türk Patent verilerine göre şu an 1456 adet tescil edilmiş ürünümüz bulunmaktadır, ayrıca Avrupa Birliği nezdinde 13 tescilli coğrafi işaretimiz var ve ilan aşamasında 5, inceleme aşamasında da 39 ürünümüz sırada. Kısaca söylemek gerekirse biz coğrafi işareti çok sevmiş görünüyoruz. AB’de bir yıl içinde gerçekleşen tescil sayısına biz neredeyse 1 ayda ulaşıyoruz. Peki, yöre kalkınmasında önemli işlev gören, sosyal, kültürel, ekonomik pek çok fayda sağlayan coğrafi işaretleri sevmenin yanında doğru anlayabildik mi? Bu soruya cevap verebilmek için coğ

2030’a DOĞRU TURİZMİ YENİDEN TASARLAMAK

  Tur izm globalleşmeye, barışa, ekonomik ve sosyal gelişmeye katkı veren bir endüstri kolu olarak kabul edilmektedir. Böyle olunca dünya değişirken, yeni paradigmalar kurulurken turizmi yeniden düşünmek ve tasarlamak gündemimizde yer almalıdır. Bildiğimiz ve yaşadığımız turizm olgusunun sandığımızın ötesinde etkileşimi ve sonuçları bulunuyor. Bu nedenle global olarak BM’nin 2030 amaçları uyarınca belirlenen hedeflere ulaşmak ve ülkemiz açısından da potansiyelimizi değerlendirmek ile ilgili olarak turizm endüstrisinin yeni tasarıma ihtiyacı olduğunu düşünmekteyiz. Öncelikle turizm endüstrisinin kısa tarihini ve gelişimini hatırlamakta fayda var: Endüstri devriminin başladığı ülke olan İngiltere’de bilimsel gelişme ve icatlara paralel olarak ulaşımda da bir devrim yaşanmış ve 1830 yılında Liverpool-Manchester arasında işleyen trenler yolcu taşımaya da başlamıştır. Bu gelişmenin ardından Thomas Cook adlı bir girişimci insanları gezi amacıyla önce İngiltere ve İskoçya içinde, sonra da