Ana içeriğe atla

Kayıtlar

DENİZ İSTİKLAL YOLU* “Alemdar’ın Yolculuğu”

  Fırtınalı bir havada, İstanbul Bağazı’ndan Kuvayi Milliye’ye katılmak üzere Alemdar Gemisini kaçıran sekiz mangal yürekli denizci ile Ereğli’den Alemdar’a gönüllü katılan Ulusal Kurtuluş Savaşı’nın 12 sıra neferi için deniz üzerinde yaşadıkları savaş, sıradan bir olaydı. Anadolu topraklarında, ulusun kurtuluşu doğrultusunda emperyalizme karşı mücadele vermek üzere Ankara’da kurulan Büyük Millet Meclisi içinse daha derin anlamlar taşıyordu. Bu küçük deniz savaşı, Türkiye Cumhuriyeti’nin işgal güçleri tarafından bir devlet olarak tanınıp ilk resmi anlaşmayı imzalamasına vesile olmuştu. Üstelik bu anlaşma, devletlerarası hukuk kurallarına uygundu ve sadece işgal güçleriyle Ankara Hükümeti arasındaki sorunu çözmekle kalmamış, Ankara Hükümeti’nin diğer devletler nezdinde de tanınmasına sebep olmuştu. [1] Evet, Alemdar Vapuru insanların kahramanlıklarıyla adeta destansı bir mücadeleye tanık olmuş ve bir ulusun hürriyet ve gelecek hayallerinin gerçekleşmesinde önemli görev yapmıştır.

DENEYİMİ KORUMAK

  Turizmin sadece görünen meselelerini konuştukça onu anlamak, hatta yönetmekten uzaklaştığımızı düşünüyorum. Nasıl mı? Tahmin edebileceğiniz gibi turizm denince akla ilk gelen şeyler; oteller, seyahat acenteleri, ulaşım araçları, hatta şimdilerde sosyal medya, rezervasyon siteleri v.s. Ayrıca günümüzde “deneyim” kavramı turizmi anlatırken sıkça başvurulan “başucu” kelimesi oluverdi. Evet, turizm deneyim demektir; bir yeri, iletişimi, yaşamı anlamak isteriz. Sevdiğim bir tanımla; turizm insanın kendine yolculuğudur. Bir yeri ziyaret ettiğimizde orada yaşadıklarımız bizi mutlu ediyor ve hayatımıza yeni şeyler katıyorsa o yerle bir bağlantı kurarız ve hayatımız boyunca o bağlantıyı ilk günkü tazeliğinde ve güzelliğinde yaşamak isteriz. İşte bir yerin insanla kurmak isteyeceği en özel ilişki de budur. Bu nedenle söz konusu deneyimin korunması ve oraya tekrar tekrar gidildiğinde benzer duygular yaşanması için adına “yönetim” veya “destinasyon yönetimi” diyebileceğimiz kavram önem kazan

Dünyanın Hali ve Turizm...Kısaca

Dünya Ekonomik Forumu (WEF) Davos toplantılarının bu yılki teması ve içeriğinden turizm için yapabileceğim çıkarım: Yaşadığımız ekonomik, çevresel, sosyal ve jeopolitik krizler toplanıp üzerimize gelirken dünyanın içinde bulunduğu anti-globalleşme ve ayrışmalar karşısında turizm sektörünün “taktik” düşünce yapısından sıyrılıp daha geniş perspektifte "stratejik" düşünerek birbiriyle bağlantılı konulara ilişkin olarak tüm paydaşlarıyla “birlikte” hareket edip yeni tasarımlar ve  çözümler üretecek “işbirliği” yaklaşımını kurumsallaştırması gerekiyor.  #Turizm2030  https://play.google.com/store/books/details?id=Fx6gEAAAQBAJ

The New York Times’ın 2023’te Gidilecek 52 Yer Listesi* Üzerine…

    Seyahat ve turizmin popüler ve etkili listeleri arasında görülen The New York Times’ın gidilecek 52 yer listesini turizm anlayışına ilişkin eğilimleri vermesi bakımından önemli buluyorum. Bazılarına göre niş bir liste olarak görülebilir ancak kitle turizminin dışında geniş bir yelpazeyi kapsadığından turizm ve seyahat algısının güncel durumunu yansıttığını belirtmeliyim. Geçmiş yıllarda olduğu gibi öncelikle listeyi inceleyip bu yılki “ana fikri” belirtip sonrasında da listenin turizm anlayışına değineceğim. Bu yıl listeye hakim olan düşünceyi YENİ KEŞİFLER! NİŞ ÜRÜNLER olarak belirtmeliyim. Bunun yanında bilinen destinasyonların yeni bakış açısıyla değerlendirilerek   farklı ürünlerinin öne çıktığını görüyoruz. YENİ YERLER listenin genelinde vurgulanan bir yaklaşım olmuş. Şimdi de 52 destinasyonun öne çıkardığı ürünler ve anlayıştan bahsedersek; yenilikler, kalabalık destinasyonların çeperinde yer alan “gizli” “sakin” yerler, ulusal parklar, ikonik doğal oluşumlar, m

Sosyal Medya Fenomeni mi, Seyahat Yazarı mı?

  Turizm destinasyonları ve markaların insanlara ulaşmalarına yardımcı olan çeşitli araçlar arasından çok önemli iki tanesinin sosyal medya fenomenleri ve seyahat yazarları olduğunu söylemek yanlış olmaz. Sosyal medyanın hayatımızdaki yerini ve iletişim gücünü düşündüğümüz zaman turizm ve seyahat ile ilgili pazarlama çabalarındaki ağırlığını da anlayabiliriz. Günümüzde turizm endüstrisinin etkilemeye çalıştığı insanların büyük çoğunluğunun sosyal medya kullanıcısı olduğunu göz önüne aldığımızda çabuk üretilen sosyal medya içerikleri insanların karar verme sürecini etkileme gücüne sahiptir. Öte yandan bu mecranın hızı kendi içinde çabuk tüketimi ve sıradanlığı da içerdiğinden bundan kaçınmak için güçlü bir sosyal medya stratejisi önem taşır. Bunu bir anda patlayan ve kaybolan “havai fişek” etkisine benzetebiliriz. Kaybolmamak için stratejiye ve tasarıma önem vermelisiniz, tercih sizin. Son yapılan araştırmalar kısa videoların sosyal medyadaki etkinliklerini artırdığı ve özellikle

2023'ü karşılarken Turizm için Yeni Tasarım

  Bu yılın son yazısını geleneksel bir şekilde yeni yılın umutlarına adamak uygun olacaktır. Turizm sektörü olarak son üç yıldır hem global hem de yerel anlamda oldukça sıkıntılı yeni bir dönemi yaşıyoruz. Bu döneme Covid-19 pandemisi ve süregelen sonuçları damga vurdu. Öncelikle, 2020 yılında beklenmedik ve eşi görülmedik –en azından yaşayan neslin görmediği- bir pandemi sonucunda aniden duran ve %80’lere varan ekonomik kayıplar yaşayan global turizm endüstrisinin 2021 yılının belirsizliği içinde direncini, 2022 yılında da temkinli bir iyimserlik içinde yeniden başlayan turizm hareketini yaşadık. Bugün itibariyle global turizm endüstrisi 1 milyar turist rakamına ulaşmış olsa da 2019 yılında erişilen 1.4 milyar seviyesine henüz ulaşamadı. Benzer bir şekilde havacılık sektörü de 2022 yılında yoğun bir yıl yaşamakla beraber otorite kurumlarca pandemi öncesi seviyelere önce 2024 ve sonra revize edilen öngörülerde 2026 yılında ulaşabileceği belirtiliyor. Ülkemiz açısından değerlend

Turizmin Yeni Kırılma Noktası: Web3

  Bildiğimiz gibi turizm modern zamanların endüstrisidir.  Seyahat insanlık tarihi boyunca hep olagelmiştir ancak seyahat ve turizmin bir endüstri olarak varlığı ve etkileri modern zamanların sonucu olarak kabul edilir. Bu nedenle zamanın ruhuna uygun olarak turizm dinamik ve değişken bir yapıdadır. Öte yandan inovasyon insanlığın gelişiminin itici gücü olarak turizmi ulaşılabilir ve küresel kılmıştır. İnsanlık tarihinin modern zamanlarında bir nesil içinde dahi büyük değişim ve kırılmaların şahidi olmaktayız. Bu durumu bilimin gelişimi ve inovasyonun hızıyla ilişkilendirebiliriz.  Buharın önce tekstil makinelerine ve sonra da trenin hareketine güç vermesiyle başlayan 1. Endüstri devriminin ilk yaşandığı yer olan İngiltere’de ilk organize turizm hareketinin de başlaması tesadüf değildir. Ulaşım kolaylaştıkça ve hızlandıkça turizmin evrimi de aynı yönde gerçekleşmiştir. Jet motorlu ilk yolcu uçağının 1952 yılında hizmete alınması ve aynı yıllarda enformasyon ve iletişim teknolojiler