Seyahat ve turizmin
popüler ve etkili listeleri arasında görülen The New York Times’ın gidilecek 52
yer listesini turizm anlayışına ilişkin eğilimleri vermesi bakımından önemli
buluyorum. Bazılarına göre niş bir liste olarak görülebilir ancak kitle
turizminin dışında geniş bir yelpazeyi kapsadığından turizm ve seyahat
algısının güncel durumunu yansıttığını belirtmeliyim.
Geçmiş yıllarda olduğu
gibi öncelikle listeyi inceleyip bu yılki “ana fikri” belirtip
sonrasında da listenin turizm anlayışına değineceğim.
Bu yıl listeye hakim
olan düşünceyi YENİ KEŞİFLER! NİŞ ÜRÜNLER
olarak belirtmeliyim. Bunun yanında bilinen destinasyonların yeni bakış
açısıyla değerlendirilerek farklı
ürünlerinin öne çıktığını görüyoruz. YENİ
YERLER listenin genelinde vurgulanan bir yaklaşım olmuş.
Şimdi de 52 destinasyonun öne çıkardığı ürünler ve anlayıştan bahsedersek; yenilikler, kalabalık destinasyonların çeperinde yer alan “gizli” “sakin” yerler, ulusal parklar, ikonik doğal oluşumlar, mutfak kültürü, astroturizm, yaban hayatı, yeniden başlayış, ayak basılmamış yeni yerler, dans, müzik, eğlence, sürdürülebilir turizm vergileri, destinasyon yönetimi, festivalller, köy yaşamı, macera, modern sanat, mimari, sokak yemek kültürü, dizayn, yeni müzeler, kültürel miras, edebiyat, dinginlik olarak sıralanıyor. Bütün bu ürünlerin ve destinasyonların ortak özelliğini sürdürülebilirlik şemsiyesi altında tarihle, kültürle ve doğayla yeniden kurulan bağ olarak düşünebiliriz. (Bu anlayış Anadolu'da pek çok destinasyonumuz için ilham verici olabilir)
Listede İstanbul’un da olması sevindirici. Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100. yılına da vurgu yapılarak İstanbul’da tarihi mekânların kültürel hayata tekrar kazandırılmasından ve yeni hizmete girecek kültür, sanat alanlarından övgüyle bahsedilmiş.
Bu anlamda yerel yönetimlerin işlevi
öne çıkıyor ve destinasyonların kendi insanına iyi hizmet götürmesinin
ziyaretçiyi de çekeceği anlaşılıyor.
Bu vesileyle şunu da
belirtmeliyim; 2023 yılı Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşunun 100. yılı ve bu hepimiz için olduğu gibi misafirlerimiz için de çok güzel bir olay.
Bu nedenle yurtdışı tanıtım çalışmalarında 100. yıl vurgusunun yapılarak
özel “hikâye” ve organizasyonların yılın tümüne yayılmasını yararlı görüyorum. Söz
konusu vurgu ülkemizin uluslararası görünümüne katkı yapacak ve güzel
bir hikâyenin tüm dünyayla paylaşılmasına vesile olacaktır.
*https://www.nytimes.com/interactive/2023/travel/52-places-travel-2023.html
Yorumlar
Yorum Gönder