Geçtiğimiz
günlerde turizmcilerimizin gündemine gelen “Kapadokya’nın başkenti neresidir?” tartışması
bence ardından çok önemli bir soruyu getirdi: “Turizm destinasyonu coğrafi
sınırların oluşturduğu bir yer midir?”
Konuyu
incelemeden önce güncel tartışmaya geri dönelim: Ülkemizin dünyaca tanınan
turizm destinasyonu Kapadokya ile ilgili olarak Kayserililer tanıtımlarında
“Kapadokya’nın başkenti Kayseri” ibaresini kullanınca ortalık bir anda
alevlendi ve doğal olarak Nevşehirli turizmciler buna karşı çıktılar ve
“Kapadokya’nın başkenti Nevşehir’dir.” diyerek düşüncelerini savundular. Neyse
ki ünlü bir turizmcimizin sosyal medya hesabından yaptığı mini bir anket tartışmaya
şimdilik noktayı koydu ve sonuca göre Nevşehir büyük ara Kapadokya’nın başkenti
olarak ilan edildi.J
Konu
aslında eğlenceli ve naif bir üslupla tartışıldı ancak bir de meselenin ciddi
tarafı var ki onu da gündeme taşımakta fayda var: Turizm destinasyonu coğrafi
sınırların oluşturduğu bir yer değildir. Sınırları keskin ve kesin olmayıp
başka özelliklerin şekillendirdiği bir olgudur. Turizm destinasyonunun
temsil ettiği marka ve coğrafi bölge birçok ilişkinin ve iletişimin neticesinde
ortaya çıkar. Bu durum öncelikle bölgenin kendini tanımlaması, doğası, ürünleri
ve iletişiminin önemini ortaya koyar.
Böyle değerlendirildiğinde Kapadokya aslında Türk turizminin dünyaya
sunduğu çok önemli bir markadır. Sorunları olmakla birlikte başarılı bir
markadır. Türkiye ile ilgili dünyada akla gelen ilk imajlardan biri, belki de
birincisi Kapadokya ile ilgilidir. Bu destinasyonu ne kadar başarıyla yönettiğimiz
veya katma değerini ne kadar çoğalttığımız meselesi ise bu tartışmanın devamı
olarak gelmelidir. Böylece, ilk karşılaştığımızda gülümsediğimiz bir
tartışmanın ülke turizmi için önemli bir konuyu gündeme getirme potansiyelini
görebiliriz.
Ayrıca
bu tartışmanın Kapadokya markasının gücünü arttırmaya yönelik bir yönü de
vardır. Bu naif tartışmanın tarafı olan Kayseri’nin ürün geliştirme noktasında
son yıllardaki çabalarını da takdir etmek gerekir. Bir bütün olarak bölgenin
tüm mikro destinasyonları ve ürünleri Kapadokya markasının tamamlayıcısı olup
gücünü arttıran unsurlarıdır. (Fotoğraf: Hamit Yalçın)
İrfan
ÖNAL, Ağustos 2019
Yorumlar
Yorum Gönder