Ana içeriğe atla

Kayıtlar

Zonguldak Seni Bekliyor!

  Bu yazıya sosyal medyada gördüğüm  Zonguldak’ın yeni tanıtım filmleri ilham oldu. Son yıllarda şehirlerimizin turizm ve kültürü odaklarına almaları güzel gelişmelere yol açıyor. Ülkemizde turizmin artık daha geniş perspektiften algılanması kalkınma ve yaşam kalitesini artırma noktasında turizmin çok önemli bir rol oynadığı gerçeğinin anlaşılmasını da sağladı. Bu durum şehirlerimizin vizyonlarını gözden geçirmelerinin ve kimliklerini belirginleştirerek kalkınma/markalaşma stratejilerini yenilemenin de önünü açmaktadır. Birçok şehrimizde bu hareketliliği ve isteği görüyoruz. Tabi ki bu durumun iyi yönetilmesi kaçınılmazdır. Bahsettiğim şehirlerden biri de, benim şehrim Zonguldak’tır. 19. yüzyıldan beri ülkemizin endüstri merkezlerinden biri olan ve kalkınmamıza kaynak sağlayan bu şehrimizin kimliği turizm ve kültür açısından da özgünlükler barındırır. Son yıllarda, sahip olduğu endüstriyel mirasın ziyaretçileri tarafından da deneyimlenmesi için önemli çalışmalar yürütülmektedir

G20 Bali Liderler Bildirisinin Ardından, ( Turizm ve kültür hakkında...)

  insan merkezli kapsayıcı sürdürülebilir dirençli yeniden inşa güvenli bağlantı kesintisiz seyahat bilgiye dayalı ekonomi yaratıcılık fikri mülkiyet hakları yaratıcı ekonomi insan sermayesi geliştirme dijital dönüşüm yenilikçilik kamu-özel sektör ortaklıkları sürdürülebilir koruma yerel turizm toplulukları KOBİ’ler doğal ve kültürel mirasın korunması yenilikçi finansman kültürün rolü sürdürülebilir kalkınma kültürel çeşitlilik kültür sanat ve miras sektörleri kültürel ekonomi kamu teşvikleri sürdürülebilir yatırımlar koruma Uluslararası sistemde en büyük 20 ekonomin oluşturduğu G20 platformuna bu yıl Endonezya başkanlık yaptı. Bali’de 15-16 Kasım 2022 tarihlerinde gerçekleşen liderler toplantılarının sonucunda yayınlanan Liderler Bildirisi ise bir yıl boyunca çeşitli konularda gerçekleşen toplantıların sonuçlarını içermesi bakımından önemlidir. Bildirinin 47 ve 48. maddeleri kültür ve turizm konularıyla ilgilidir. Global turizm endüstrisinin %75’ine denk ekonomilerin oluşturduğu

‘WTM Londra’ Fuarı yaklaşırken İngiltere Turizm Pazar Değerlendirmesi

  Fikirler buraya gelir! Düşüncelere ilham vermek…   ‘WTM Londra’ fuarı ile ilgili bir önceki değerlendirmemi 7 Kasım 2019 tarihli yazımda yapmıştım. Tam da fırtına öncesi! Fuarın 40. Yılı nedeniyle enerjisi de yüksekti. Sektör tam da değişime, yeni paradigmaya odaklanmış ve heyecanlıyken fuardan iki ay sonra beliren Covid-19 pandemisi insanlığı ve turizmi aniden durdurdu. Deyim yerindeyse turizm fırtınanın gözündeki sektördü. O yazı şöyle sonlanıyordu:   …Dolayısıyla turizm bildiğimiz turizm değil, dünya da bildiğimiz dünya değil… Değişim her yerde, merkezde ise bilgi ve onun üretime dönüştürülme kabiliyeti var. ( https://irfanonal.blogspot.com/2019/11/wtm-london-2019-ve-yeni-turizm-fuar.html ) O tarihten bu yana sektör büyük sınamalardan geçti, bu nedenle nerede kaldığımızı hatırlamak ve hafızalarımızı tazelemek için zaman zaman geçmiş değerlendirmelere göz atmak yararlı olacaktır. Evet! Şimdi ‘WTM Londra 2022’ fuarına sayılı günler kala İngiltere pazarının durumuna bakm

Destinasyon Örgütlerinin İşlevi Nedir? 🕵️‍♂️

  🕵️‍♂️ Turizmle ilgili olarak uzun zamandır üzerinde düşündüğümüz, anlamaya, uygulamaya çalıştığımız bir kavram; destinasyon yönetimi/örgütü. Bu kavramın üzerinde çalışırken statik değil, dinamik olduğunu da anladık. En azından iyi örneklerinde durum böyle. Her defasında kendimizi, destinasyon tanıtımı mı? Destinasyon yönetimi mi? sorusuna cevap ararken buluyoruz. Ancak şu konunun da altını çizmeliyiz; ülkemiz için kendi özelliklerimize uygun örgütler tasarlamamız gereğini hep vurgulamalıyız. Anlaşılan bu tartışma daha uzayıp gidecek, bu nedenle öncelikle tecrübelerimizden, okumalarımızdan ve tabii ki günümüz   iyi uygulamalarından ilham alarak söz konusu örgütlerin özelliklerini/işlevlerini sıralarsak nasıl bir kavram olduğu konusunda bir fikir edinmiş olacağız. Örneğin, son yıllarda turizm alanındaki hızlı değişimler ve bunların üstüne yaşanan Covid-19 deneyiminin radikal etkilerinden statik olmayan, kaygan bir zeminde olduğumuzu anlıyoruz. Destinasyon markalama/destinasyon y

Michelin Rehberi ve Türkiye

  Turistler için bir destinasyonun cazip hale gelmesi pek çok faktörün etkin olmasına bağlıdır. Aktiviteler, sosyal ve kültürel yapı, gastronomi, alışveriş, ulaşım, iletişim, alt yapı, misafirperverlik, turistik ürünler, fiyat vb. pek çok etken sıralayabiliriz. Kotler’e göre tüketicilerin satın alma süreci sosyal, kültürel, kişisel ve psikolojik faktörlerden etkilenir. Buna benzer daha pek çok akademik çalışmanın ortaya koyduğu tüketici karar süreçlerinden bahsedilebilir. Bunlardan biri de geçmiş deneyimlere ait anılar ve dışsal etkenlerdir. Bu dış etkenlerden biri olarak Michelin Rehberi'nin turist kararlarına etkisi de araştırılan konular arasında yer almaktadır. Bilindiği gibi gastronomi ile seyahat arasında çok önemli bir ilişki vardır, ayrıca yaşam kalitesini doğrudan etkileyen ve insanların anılarında yer edinen olumlu gastronomi deneyimleri pek çok unsurun etkisi altındadır. Günün sonunda her destinasyon doğru tanımladıkları gastronomi değerini bir stratejinin eşliğinde

DENEYİM EKONOMİSİ TURİZMİ DÖNÜŞTÜRÜYOR: KREATİF TURİZM

  Küresel boyutta hızla büyüyen iki endüstriden birincisi turizm endüstrisi iken bir diğeri de kültür endüstrileridir. Yaşadığımız Covid-19 sürecinin bu iki alanın önemini vurguladığını yaşayarak biz kez daha gördük. Önceki yazılarımda kültür ve turizm alanlarının sinerjik işbirliklerine ve bunun sonuçlarına yer verdiğimden bu yazının konusu daha üst boyutta yaşanan bir gelişmenin bu alanlara etkisini değerlendirmek olacak. Bu defa genel ekonomik sistemin ve sosyal hayatın yaşadığı değişim ve bu değişimin turizme etkisini konuşacağız. Turizmin sürecini değerlendirdiğimizde kültürel turizmin etki alanını son çeyrek yüzyıldır artırdığını görürüz. UNWTO’nun istatistiklerine göre 1995 yılında kültürel turizme dair turist sayısı 200 milyon iken 2017 yılında 500 milyon’un üzerine çıkmıştır. Buna göre turizm hareketinin %40’ının kültürel turizm’den kaynaklandığı söylenebilir. Ancak son yıllarda turizmin en önemli tartışma konusu olan “kalabalıklar” (overtourism) meselesi kültürel turizmi

‘Hangi Turizm?’

Covid-19 sürecinde turizmin yokluğu paradoksal bir şekilde değerinin altını çizdi. Bu sonucu bugüne kadar turizmi sadece döviz kazandırıcı bir faaliyet olarak gören ülkelerin dahi yeni turizm politikaları arayışlarında görüyoruz. Ancak burada dikkat edilmesi gereken çok önemli bir husus ise “Hangi turizm?” sorusuna verilecek cevapta bulunmaktadır. Günümüzde turizmin yerel kalkınma, yaşam kalitesi vb. alanlara yaptığı katkı herkesçe bilinmektedir ancak bütün bu faydalar sıralanırken beraberinde gelen bir takım sorumluluklar da bulunuyor; yerküreye ve gelecek nesillere karşı sorumluluklarımız ve buna ilişkin sürdürülebilirlik olgusu. “Daha iyi turizm” kavramı öne çıkmıştır. Bu anlayış turizm ve turizm yönetiminin yeniden tasarımını gündeme getiriyor. Dolayısıyla insan değişmiştir, turizmin de değişmesi kaçınılmazdır. Covid-19 salgınının altını çizdiği konu tam da budur. Bunu herkes görmektedir, Dünya Turizm Günü’nün bu yılki teması da ‘Rethinking Tourism’, turizmi yeniden düşünmek, asl