Ana içeriğe atla

Zonguldak Seni Bekliyor!


 






Bu yazıya sosyal medyada gördüğüm  Zonguldak’ın yeni tanıtım filmleri ilham oldu.

Son yıllarda şehirlerimizin turizm ve kültürü odaklarına almaları güzel gelişmelere yol açıyor. Ülkemizde turizmin artık daha geniş perspektiften algılanması kalkınma ve yaşam kalitesini artırma noktasında turizmin çok önemli bir rol oynadığı gerçeğinin anlaşılmasını da sağladı. Bu durum şehirlerimizin vizyonlarını gözden geçirmelerinin ve kimliklerini belirginleştirerek kalkınma/markalaşma stratejilerini yenilemenin de önünü açmaktadır. Birçok şehrimizde bu hareketliliği ve isteği görüyoruz. Tabi ki bu durumun iyi yönetilmesi kaçınılmazdır.

Bahsettiğim şehirlerden biri de, benim şehrim Zonguldak’tır. 19. yüzyıldan beri ülkemizin endüstri merkezlerinden biri olan ve kalkınmamıza kaynak sağlayan bu şehrimizin kimliği turizm ve kültür açısından da özgünlükler barındırır. Son yıllarda, sahip olduğu endüstriyel mirasın ziyaretçileri tarafından da deneyimlenmesi için önemli çalışmalar yürütülmektedir. Bu çalışmaların başında ise Zonguldak Kömür Jeoparkı’nın  UNESCO Küresel Jeoparklar Ağı’na üyelik başvurusunun geçtiğimiz ay tamamlanmasını sayabiliriz.  www.zonguldakgeopark.com  Artık, Zonguldak resmen UNESCO adayıdır ve bu gelişme Zonguldak’ın kalkınma ve markalaşma çabalarına büyük destek olacaktır. Şehirdeki paydaşların 4 yıllık ortak çalışmalarının sonucu varılan nokta turizm açısından destinasyon yönetimi adına başarılı bir örnek oluşturuyor.

Bu yılın başında, ülkemizin ilk ve tek maden müzesi olan Zonguldak Maden Müzesi https://www.zonguldakmadenmuzesi.com/ Avrupa Endüstri Mirası Rotasına (ERIH) üye oldu. https://www.erih.net/i-want-to-go-there/site/zonguldak-mining-museum ERIH Rotası üzerinde 2100’ün üzerinde endüstri mirasına sahip destinasyon bulunmaktadır.

Şehirde endüstriyel miras ile ilgili yapıların kültürel alanlar olarak yeniden işlev kazandırılma çabalarında da ivmelenme görüyoruz. Bu çalışmalar yerel halkın koruma bilincine büyük katkı verecektir. En azından bundan sonra elimizde kalan endüstri mirası varlıklarını korumak en önemli görevlerimizden olmalı.

Şehrin iletişimi ve tanıtımını yapmak için iki yıl önce hizmete alınan www.visitzonguldak.com  portalı ise kıyı alanları, doğal alanlar, spor aktiviteleri, lezzet durakları, tarihi-kültürel alanlar, müzeler, kuş gözlem noktaları, endüstri mirası, ulaşım noktaları ve konaklama imkânları gibi çeşitli bilgileri ilgilisiyle buluşturuyor. Bu siteyi ziyaret etmenizi ve sosyal medya hesaplarını takibe almanızı tavsiye ederim, Zonguldak ile ilgili ilham verici deneyimleri göreceksiniz.

Turizm endüstrisi yenilik sürecini yakalamış, kendini doğru ifade eden, hayal kırıklığı yaratmayan destinasyonlara ve ürünlere her zaman kucak açar. Zonguldak gibi yeni temalar ve ürünler geliştirerek ziyaretçilerinin deneyimine sunan destinasyonlar seyahat severlerde heyecan uyandırırlar. Bu noktada turizm endüstrisinin beklentisi ise söz konusu vizyon ve ortak aklın süreklilik kazanarak kurumsallaşmasıdır.

Zonguldak sahip olduğu endüstri kimliği ve bunun yansıması olan sosyolojisi ile ülkemizde özgün bir turizm destinasyonu potansiyeli taşıyor.

Bütün bunlar ve burada konu olmayan gelişmelerin anlamı; Zonguldak’ın kültürel ve doğal mirasına sahip çıkarak geçmiş yüzyılda kömür ile kazandığı ekmeğini yeni yüzyılda yeni vizyonla geleceğe taşımak isteğidir.







Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Müzik Turizmi

Günümüzde gittikçe bireyselleşen kültür ve turizm faaliyetlerinin artık iç içe geçtiğini çok net görebiliyoruz. Kültür her alanıyla çok büyük bir içerik üreticisi konumundadır. Turizm sektörü ise bu içeriği –yaşam deneyimi- değerlendirmek ve insanlara sunmak için çalışma alanını sürekli genişletme ihtiyacı içinde olup insan hayatı ve istekleri de bu iş birliğini zorunlu kılmaktadır. İşte bu alanlardan bir tanesi de müzik’tir. Müzik ve turizm artık çok sık birlikte anılmakta ve bu iki alanın insan hayatına sunduğu yaşam kalitesi, birlikte üretimleri ve fırsatları da değerlendirmek gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Müzik yeni gastronomi’dir. UNWTO (Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü), Sound Diplomacy ve ProColombia işbirliğinde 2018 yılında hazırlanan ve WTM London 2018’de de sunuşu yapılan raporun çarpıcı bölümlerini aktarmak faydalı olacaktır, nitekim ülkemiz için de hem turizm sektörünü hem müzik sektörünü yakından ilgilendiren bu konu ile ilgili bir strateji gelişti

Sud de France örneğinde Kolektif Markalar ve Yerel Kalkınma

  Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı (YÜciTA) ile Muğla Ticaret ve Sanayi Odası tarafından 20 Ekim 2023 günü gerçekleştirilen Muğla Uluslararası Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesinin odak konusu, coğrafi işaretler, gastronomi ve turizmden ilham alarak, yöresel markaların kolektif yönetimi ve kalkınmaya desteklerinin sağlanmasıydı. Söz konusu zirve kapsamında, ülkemizde coğrafi işaretler ve turizmin ortak problemi ve ihtiyacı olan yönetim/yönetişim konularının çözümüne ilişkin iyi bir örnek olarak gördüğümüz Sud de France (SdF) ile ilgili sunumu Bölge Danışmanı M. Rene Moreno gerçekleştirdi, aşağıda SdF’ye ilişkin verilen bilgiler Sayın Moreno’nun sunumundan derlenmiştir. İnsanlığın yaşadığı Covid-19 salgının etkilerini sürdürdüğünü söyleyerek konuya başlamanın doğru olacağını düşünüyorum. Özellikle “Yeni Normal” olarak adlandırılan gelişmeler aslında değişen düşünce yapısı ve yeni değerlere işaret ediyordu. O günlerde turizm ile ilgili yazılarımda destinasyonl

SÜRDÜRÜLEBİLİR DESTİNASYON YÖNETİM TASARIMI (1): VERİ VE AKILLI DESTİNASYONLAR

  Bir destinasyonun sürdürülebilirliği, sakinlerinin ihtiyaçları, refahı ve yaşam kalitesi ile ziyaretçilerinin ihtiyaçları, refahı ve deneyim kalitesi arasında ne kadar iyi denge kurabildiğine bağlıdır; bu bir yönetim konusudur. Bu hassas denge, sürdürülebilirliğin belirli bir destinasyonun tüm çevresel ve toplumsal yönlerini içeren karmaşık, çok boyutlu bir kavram olduğu anlamına gelir. Bununla birlikte, seyahat başlı başına acil bir küresel sürdürülebilirlik sorununa -iklim acil durumu- büyük ölçüde etkide bulunuyor ve dünyadaki karbon emisyonlarının kabaca %8'ini oluşturuyor. Bu zorlu sorunu ele almak ise endüstrinin öncelikler listesinin başında gelmektedir. Burada, bir yönetim yaklaşımı olarak tasarım yönetimi (Design Management) ve veriler çözümde çok önemli bir rol oynayabilir, gerçek sürdürülebilirlik için atmamız gereken adımları yönlendirebilir. Veri ve sürdürülebilirlik arasındaki ilişki Turizm her şeyle ilgilidir, bu nedenle her şeyi ölçümlemeli ve destinasyo