Bu yazıya sosyal medyada gördüğüm Zonguldak’ın
yeni tanıtım filmleri ilham oldu.
Son yıllarda
şehirlerimizin turizm ve kültürü odaklarına almaları güzel gelişmelere yol
açıyor. Ülkemizde turizmin artık daha geniş perspektiften algılanması kalkınma
ve yaşam kalitesini artırma noktasında turizmin çok önemli bir rol oynadığı
gerçeğinin anlaşılmasını da sağladı. Bu durum şehirlerimizin vizyonlarını gözden
geçirmelerinin ve kimliklerini belirginleştirerek kalkınma/markalaşma
stratejilerini yenilemenin de önünü açmaktadır. Birçok şehrimizde bu
hareketliliği ve isteği görüyoruz. Tabi ki bu durumun iyi yönetilmesi
kaçınılmazdır.
Bahsettiğim şehirlerden
biri de, benim şehrim Zonguldak’tır. 19. yüzyıldan beri ülkemizin endüstri
merkezlerinden biri olan ve kalkınmamıza kaynak sağlayan bu şehrimizin kimliği turizm
ve kültür açısından da özgünlükler barındırır. Son yıllarda, sahip olduğu
endüstriyel mirasın ziyaretçileri tarafından da deneyimlenmesi için önemli
çalışmalar yürütülmektedir. Bu çalışmaların başında ise Zonguldak Kömür
Jeoparkı’nın UNESCO Küresel Jeoparklar
Ağı’na üyelik başvurusunun geçtiğimiz ay tamamlanmasını sayabiliriz. www.zonguldakgeopark.com Artık, Zonguldak resmen UNESCO
adayıdır ve bu gelişme Zonguldak’ın kalkınma ve markalaşma çabalarına büyük
destek olacaktır. Şehirdeki paydaşların 4 yıllık ortak çalışmalarının sonucu varılan
nokta turizm açısından destinasyon yönetimi adına başarılı bir örnek
oluşturuyor.
Bu yılın başında,
ülkemizin ilk ve tek maden müzesi olan Zonguldak Maden Müzesi https://www.zonguldakmadenmuzesi.com/ Avrupa Endüstri Mirası Rotasına (ERIH) üye oldu. https://www.erih.net/i-want-to-go-there/site/zonguldak-mining-museum ERIH Rotası üzerinde 2100’ün üzerinde endüstri mirasına
sahip destinasyon bulunmaktadır.
Şehirde endüstriyel miras
ile ilgili yapıların kültürel alanlar olarak yeniden işlev kazandırılma
çabalarında da ivmelenme görüyoruz. Bu çalışmalar yerel halkın koruma bilincine
büyük katkı verecektir. En azından bundan sonra elimizde kalan endüstri mirası varlıklarını korumak en önemli görevlerimizden olmalı.
Şehrin iletişimi ve tanıtımını yapmak için iki yıl önce hizmete alınan www.visitzonguldak.com portalı ise kıyı alanları, doğal alanlar, spor aktiviteleri, lezzet durakları, tarihi-kültürel alanlar, müzeler, kuş gözlem noktaları, endüstri mirası, ulaşım noktaları ve konaklama imkânları gibi çeşitli bilgileri ilgilisiyle buluşturuyor. Bu siteyi ziyaret etmenizi ve sosyal medya hesaplarını takibe almanızı tavsiye ederim, Zonguldak ile ilgili ilham verici deneyimleri göreceksiniz.
Turizm endüstrisi yenilik
sürecini yakalamış, kendini doğru ifade eden, hayal kırıklığı yaratmayan
destinasyonlara ve ürünlere her zaman kucak açar. Zonguldak gibi yeni temalar
ve ürünler geliştirerek ziyaretçilerinin deneyimine sunan destinasyonlar
seyahat severlerde heyecan uyandırırlar. Bu noktada turizm endüstrisinin
beklentisi ise söz konusu vizyon ve ortak aklın süreklilik kazanarak kurumsallaşmasıdır.
Zonguldak sahip olduğu
endüstri kimliği ve bunun yansıması olan sosyolojisi ile ülkemizde özgün bir
turizm destinasyonu potansiyeli taşıyor.
Bütün bunlar ve burada konu olmayan gelişmelerin anlamı; Zonguldak’ın kültürel ve doğal mirasına sahip çıkarak geçmiş yüzyılda kömür ile kazandığı ekmeğini yeni yüzyılda yeni vizyonla geleceğe taşımak isteğidir.
Yorumlar
Yorum Gönder