Ana içeriğe atla

FİKRİ MÜLKİYET VE GENÇLİK

 


Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (WIPO) 26 Nisan Dünya Fikri Mülkiyet Günü dolayısıyla bu yılın temasını Fikri Mülkiyet ve Gençlik olarak belirledi. Dünyada fikri mülkiyet haklarının önemine dikkat çekmek için her yılın 26 Nisan günü Dünya Fikri Mülkiyet Günü olarak kutlanmaktadır. İnsanlığın teknolojik ve kültürel ilerlemesine ve bu ilerlemenin temelini oluşturan inovasyon ve üretimin sürekliliğinin teminatı olarak yaşadığımız evrensel düzende fikri mülkiyet haklarının yeri çok önemlidir.

Bundan tam da 10 yıl önce 2012 yılının teması Vizyoner Yenilikçiler idi ve bu münasebetle yazdığım yazıda:"…sanatsal faaliyetler ile teknolojik buluşlardaki gelişmenin insan hayatı üzerindeki olumlu etkisinin ve dünyamıza şekil veren rolünün gözler önüne serilmesi amaçlanmaktadır…Fikri Mülkiyet Günü, özellikle de yenilikçiler tarafından ortaya konan yaratıcılık ile yine bu kişilerin küresel boyutta toplumlara sundukları paha biçilemez katkılarına dikkat çekmeyi amaçlamıştır. 'İster sanatsal ister teknolojik olsun her büyük yenilikçiliğin arkasında bir insan hikayesi vardır.' Bu anlayış çerçevesinde Bakanlığımız da ülkemiz topraklarının ilham verdiği tüm vizyoner yenilikçileri desteklemekte ve kültür endüstrimize yaptıkları katkılara büyük önem vermektedir…Fikri mülkiyet sisteminin gücünü ülkenin kültür standartları belirler. Bu sistem; vatandaşlarımızın yararı, hak sahiplerinin gönenci, kültür endüstrimizin sürdürülebilir büyümesi ve kamuoyunun talepleri arasında hassas ve hakkaniyete dayalı bir denge gözetmelidir. Amacımız, ülkemizde fikri mülkiyet rejiminin, kullanıcılar, kültür endüstrimiz ve eser sahipleri arasında karşılıklı yarar ve optimum gelişmeyi desteklemesini sağlayacak bir ortamda gelişmesini tesis etmektir…" ifadelerini kullanmıştım.

Daha iyi bir gelecek için gençlerin enerjisine, meraklarına ve yaratıcılığına ihtiyacımız var… Bugünün vesilesiyle fikri mülkiyet şemsiyesi altında yer alan ve ülkemiz için çok önemli ve özel bir konuyu gündeme getirmek istiyorum: Coğrafi İşaretler…Gençlerin yenilikçiliğini besleyen sadece kültürleri olmayıp çok önemli bir diğer unsur da ait oldukları coğrafyadır. Dolayısıyla coğrafi işaretli ürünler kültürün ve coğrafyanın en önemli miras taşıyıcılarıdır…

Coğrafi işaretler bir fikri mülkiyet hakkıdır. Ait oldukları coğrafyayla sıkı ilişkileri vardır.  Antep baklavası, Aydın inciri, Devrek bastonu ve daha niceleri tat, kalite, estetik ve bilinirlikleriyle öne çıkarlar... Her bir Coğrafi İşaret ait olduğu coğrafyanın ve geleneksel bilginin mirasını nesilden nesile taşıyan kültür elçilerimizdir…Tıpkı gençlerimiz gibi…

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Müzik Turizmi

Günümüzde gittikçe bireyselleşen kültür ve turizm faaliyetlerinin artık iç içe geçtiğini çok net görebiliyoruz. Kültür her alanıyla çok büyük bir içerik üreticisi konumundadır. Turizm sektörü ise bu içeriği –yaşam deneyimi- değerlendirmek ve insanlara sunmak için çalışma alanını sürekli genişletme ihtiyacı içinde olup insan hayatı ve istekleri de bu iş birliğini zorunlu kılmaktadır. İşte bu alanlardan bir tanesi de müzik’tir. Müzik ve turizm artık çok sık birlikte anılmakta ve bu iki alanın insan hayatına sunduğu yaşam kalitesi, birlikte üretimleri ve fırsatları da değerlendirmek gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Müzik yeni gastronomi’dir. UNWTO (Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü), Sound Diplomacy ve ProColombia işbirliğinde 2018 yılında hazırlanan ve WTM London 2018’de de sunuşu yapılan raporun çarpıcı bölümlerini aktarmak faydalı olacaktır, nitekim ülkemiz için de hem turizm sektörünü hem müzik sektörünü yakından ilgilendiren bu konu ile ilgili bir strateji gelişti

Sud de France örneğinde Kolektif Markalar ve Yerel Kalkınma

  Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı (YÜciTA) ile Muğla Ticaret ve Sanayi Odası tarafından 20 Ekim 2023 günü gerçekleştirilen Muğla Uluslararası Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesinin odak konusu, coğrafi işaretler, gastronomi ve turizmden ilham alarak, yöresel markaların kolektif yönetimi ve kalkınmaya desteklerinin sağlanmasıydı. Söz konusu zirve kapsamında, ülkemizde coğrafi işaretler ve turizmin ortak problemi ve ihtiyacı olan yönetim/yönetişim konularının çözümüne ilişkin iyi bir örnek olarak gördüğümüz Sud de France (SdF) ile ilgili sunumu Bölge Danışmanı M. Rene Moreno gerçekleştirdi, aşağıda SdF’ye ilişkin verilen bilgiler Sayın Moreno’nun sunumundan derlenmiştir. İnsanlığın yaşadığı Covid-19 salgının etkilerini sürdürdüğünü söyleyerek konuya başlamanın doğru olacağını düşünüyorum. Özellikle “Yeni Normal” olarak adlandırılan gelişmeler aslında değişen düşünce yapısı ve yeni değerlere işaret ediyordu. O günlerde turizm ile ilgili yazılarımda destinasyonl

SÜRDÜRÜLEBİLİR DESTİNASYON YÖNETİM TASARIMI (1): VERİ VE AKILLI DESTİNASYONLAR

  Bir destinasyonun sürdürülebilirliği, sakinlerinin ihtiyaçları, refahı ve yaşam kalitesi ile ziyaretçilerinin ihtiyaçları, refahı ve deneyim kalitesi arasında ne kadar iyi denge kurabildiğine bağlıdır; bu bir yönetim konusudur. Bu hassas denge, sürdürülebilirliğin belirli bir destinasyonun tüm çevresel ve toplumsal yönlerini içeren karmaşık, çok boyutlu bir kavram olduğu anlamına gelir. Bununla birlikte, seyahat başlı başına acil bir küresel sürdürülebilirlik sorununa -iklim acil durumu- büyük ölçüde etkide bulunuyor ve dünyadaki karbon emisyonlarının kabaca %8'ini oluşturuyor. Bu zorlu sorunu ele almak ise endüstrinin öncelikler listesinin başında gelmektedir. Burada, bir yönetim yaklaşımı olarak tasarım yönetimi (Design Management) ve veriler çözümde çok önemli bir rol oynayabilir, gerçek sürdürülebilirlik için atmamız gereken adımları yönlendirebilir. Veri ve sürdürülebilirlik arasındaki ilişki Turizm her şeyle ilgilidir, bu nedenle her şeyi ölçümlemeli ve destinasyo