Ana içeriğe atla

Şifalı Frig Yolu (Bir Antik Hikâyenin Günümüzde Canlanışı…)


Frig Yolu, Antik Anadolu uygarlığı Friglerin yaşadığı bölgede, günümüzde Afyonkarahisar, Eskişehir, Kütahya ve Ankara sınırları içinde 500 kilometrenin üzerinde bir yürüyüş ve bisiklet yolu...Antik Yol boyunca Friglerin eserlerini görüyor, doğayla iç içe oluyorsunuz. Özellikle Afyon, Eskişehir ve Kütahya’nın ortak hikâyesi olan Frigya’nın kültürel mirasını korumak ve geliştirmek için bu şehirlerimiz mahalli idarelerinin ortak iradesiyle kurulan ve yönetilen FRİGKÜM Kalkınma Birliği geçmiş 10 yılda söz konusu bölgenin altyapı yatırımlarının yapılması ve tanıtımına ilişkin önemli çalışmalar yapmıştır. Bu durum aslında turizm yönetimi ile ilgili olarak Türkiye’de cevabı sürekli aranan bir sorunun kıyıda kalmış önemli bir uygulamasıdır: Turizm; kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarının birlikte yönetmesi, belli oranlarda -özellikle tanıtım ve pazarlama alanlarında-birlikte finanse etmesi gereken bir alandır. Ülkemizdeki idari mevzuatın el verdiği bir yaklaşım olan Mahalli İdare Birlikleri aracılığıyla turizmin havza bazında nasıl yönetilebileceği, yatırımların nasıl koordine edileceği, tanıtım ve pazarlamanın nasıl ortak yapılacağına işaret eden önemli bir açılımdır. Yasal olarak Mahalli İdare Birliklerinin tanıtım ve pazarlama için özel sektörün katkısını almak gibi bir olanağı olmasına rağmen FRİGKÜM’ün bunu henüz kullanmadığı anlaşılmaktadır. Ancak sektörün bu çalışmalara katkı vermesi ve yönetimine katılmasının önünde bir engel olmadığı gibi, ülkemizde turizm sektörünün böylesi bir ortak çalışmaya katılabilecek anlayış ve tecrübe seviyesine geldiğini de düşünüyorum...

Ülkemiz, özellikle geçmiş 15 yılda başta Afyon olmak üzere termal turizm adına bu bölgeye önemli turizm yatırımları yapmıştır. 2023 Turizm Strateji Belgemizde de bu bölge tematik turizmin geliştirileceği; Termal, Doğa ve Kültür bölgesi olarak yer almaktadır. Bu açıdan ulusal ve uluslararası tanınırlığı her geçen gün artan Frig Yolu’nun bölgedeki termal turizm kapasitesi nedeniyle Şifalı olarak anılması; kültür, doğa ve termal temalarının “Şifalı Frig Yolu” başlığında birleştirilmesi, destinasyonun bundan sonraki iletişiminde ana konsept olarak öne çıkma olasılığı çok yüksektir.

Bunun yanında Eskişehir’in şehir turizminde ilerlemesi, hızlı trenin bu üç şehrimizi de kapsamı içine alması, bölgesel havalimanı Zafer Havalimanı'nın varlığı, kara yolu ulaşım ağlarının yeterli seviyede olması önemli avantajlardır. Kütahya’nın da özellikle Aizanoi Antik Kenti'ni merkeze alarak geliştireceği yaklaşım, uluslararası önemli bir etiket olan UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağında Zanaat ve Halk Sanatları kategorisinde yer alması adına çok değerli kazanımlardır. Bölgenin diğer güçlü hikâyeleri olan Evliya Çelebi, cirit, rahvan kültürü vb. konular ana temanın gücüyle bir anda gündeme gelecek diğer mikro konulardan sadece birkaçıdır. Bu anlamda da bölge içinde mikro destinasyon markalaşmasına olanak veren alanlar vardır.

Eğer tanıtımda odaklanarak zihinlere gireceksek, tematik tanıtımın faydalarından yararlanacaksak her açıdan Şifalı Frig Yolu hikâyesinin gücü öne çıkıyor. Hem destinasyon tanıtımı hem tematik tanıtım hem de destinasyon yönetimi açısından bu bölgeye odaklanmakta ulusal ve uluslararası turizmin geliştirilmesi açısından sayısız fayda bulunuyor…

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Müzik Turizmi

Günümüzde gittikçe bireyselleşen kültür ve turizm faaliyetlerinin artık iç içe geçtiğini çok net görebiliyoruz. Kültür her alanıyla çok büyük bir içerik üreticisi konumundadır. Turizm sektörü ise bu içeriği –yaşam deneyimi- değerlendirmek ve insanlara sunmak için çalışma alanını sürekli genişletme ihtiyacı içinde olup insan hayatı ve istekleri de bu iş birliğini zorunlu kılmaktadır. İşte bu alanlardan bir tanesi de müzik’tir. Müzik ve turizm artık çok sık birlikte anılmakta ve bu iki alanın insan hayatına sunduğu yaşam kalitesi, birlikte üretimleri ve fırsatları da değerlendirmek gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Müzik yeni gastronomi’dir. UNWTO (Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü), Sound Diplomacy ve ProColombia işbirliğinde 2018 yılında hazırlanan ve WTM London 2018’de de sunuşu yapılan raporun çarpıcı bölümlerini aktarmak faydalı olacaktır, nitekim ülkemiz için de hem turizm sektörünü hem müzik sektörünü yakından ilgilendiren bu konu ile ilgili bir strateji gelişti

Sud de France örneğinde Kolektif Markalar ve Yerel Kalkınma

  Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı (YÜciTA) ile Muğla Ticaret ve Sanayi Odası tarafından 20 Ekim 2023 günü gerçekleştirilen Muğla Uluslararası Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesinin odak konusu, coğrafi işaretler, gastronomi ve turizmden ilham alarak, yöresel markaların kolektif yönetimi ve kalkınmaya desteklerinin sağlanmasıydı. Söz konusu zirve kapsamında, ülkemizde coğrafi işaretler ve turizmin ortak problemi ve ihtiyacı olan yönetim/yönetişim konularının çözümüne ilişkin iyi bir örnek olarak gördüğümüz Sud de France (SdF) ile ilgili sunumu Bölge Danışmanı M. Rene Moreno gerçekleştirdi, aşağıda SdF’ye ilişkin verilen bilgiler Sayın Moreno’nun sunumundan derlenmiştir. İnsanlığın yaşadığı Covid-19 salgının etkilerini sürdürdüğünü söyleyerek konuya başlamanın doğru olacağını düşünüyorum. Özellikle “Yeni Normal” olarak adlandırılan gelişmeler aslında değişen düşünce yapısı ve yeni değerlere işaret ediyordu. O günlerde turizm ile ilgili yazılarımda destinasyonl

SÜRDÜRÜLEBİLİR DESTİNASYON YÖNETİM TASARIMI (1): VERİ VE AKILLI DESTİNASYONLAR

  Bir destinasyonun sürdürülebilirliği, sakinlerinin ihtiyaçları, refahı ve yaşam kalitesi ile ziyaretçilerinin ihtiyaçları, refahı ve deneyim kalitesi arasında ne kadar iyi denge kurabildiğine bağlıdır; bu bir yönetim konusudur. Bu hassas denge, sürdürülebilirliğin belirli bir destinasyonun tüm çevresel ve toplumsal yönlerini içeren karmaşık, çok boyutlu bir kavram olduğu anlamına gelir. Bununla birlikte, seyahat başlı başına acil bir küresel sürdürülebilirlik sorununa -iklim acil durumu- büyük ölçüde etkide bulunuyor ve dünyadaki karbon emisyonlarının kabaca %8'ini oluşturuyor. Bu zorlu sorunu ele almak ise endüstrinin öncelikler listesinin başında gelmektedir. Burada, bir yönetim yaklaşımı olarak tasarım yönetimi (Design Management) ve veriler çözümde çok önemli bir rol oynayabilir, gerçek sürdürülebilirlik için atmamız gereken adımları yönlendirebilir. Veri ve sürdürülebilirlik arasındaki ilişki Turizm her şeyle ilgilidir, bu nedenle her şeyi ölçümlemeli ve destinasyo