Turizm iletişiminde yer,
duygular ve hafıza arasında çok önemli bir bağ bulunuyor. Özellikle duygular ve
hafıza arasındaki ilişkiyi ortaya koyan birçok bilimsel çalışma ve makale
mevcut. Bu çalışmalar gösteriyor ki, günümüzde beyin birçok uyarıcıya maruz
kalmakta ve bunları kendi sistemi içinde ya hemen unutmakta ya da bir
yerlere atıp hafızaya kaydetmekte. İşte bu süreçte hatırlanan olmak çok önemli.. İletişim ve pazarlamanın bilimsel anlamda incelediği bu alanlara çok girmeden
bu yazının konusunu daha çok örnekler üzerinden giderek turizm tanıtım
kampanyalarının müzikle ilişkisine değinecek, nitelikli içerik üretmenin ve
hikâye anlatımının önemine vurgu yapıp duyguları harekete geçirerek hafızalarda
yer edinmenin turizm destinasyonları için önemini vurgulamak istiyorum.
Turizm
kampanyaları artık şu gerçeği içselleştirmiş durumda: Duygulara hitap
edeceksiniz!
Destinasyonlar için duyguları harekete
geçirip (çok çeşitli olabilir) zihinlerde yer edebilmenin en önde gelen koşulu anlamlı
içerik üretmek ve güçlü hikâye anlatımına sahip olmaktan geçer. Artık hepimiz
şunu biliyoruz ki turizm bir yere varmakla ilgili bir şey değil.
Bu anlamda destinasyon kelimesinin sözcük anlamının da belki irdelenmesi, en azından
turizmle ilişkisinin yeniden düşünülmesi gerekiyor. İnsanlar seyahate
kendilerine ulaşmak, kendilerini keşfetmek için çıkıyorlar; deneyim yaşamak,
başka kültürleri anlamak, onlar gibi yaşamak, yemeklerini tatmak, müziklerini
dinlemek istiyorlar. Bu anlamda dilimizdeki “yolculuk” kelimesi bütün bunları
daha iyi karşılıyor aslında.
Turizm,
insanın kendisine doğru bir yolculuğu artık. Bu yolculuğu anlamlandırabilen
yerler insanları kendilerine çekebiliyorlar.
Konumuzu biraz daha daraltıp bu yazının devamında,
zihinlerde yer tutabilmek için duyguları harekete geçiren içeriklerden, müziğe
değinmek istiyorum:
Turizm iletişiminin müzikle ilişkisi -Turkey Home projesi örneğinde-
Ülkemizin 2014-2019
yılları arasında dünyayla iletişimini sağlayan kültür ve turizm diplomasisinin
şemsiye yaklaşımı olan Turkey Home projesi müziği bir iletişim aracı olarak
çok güçlü bir şekilde kullanmıştır. Bu kapsamda üretilen içeriklerin müzik alt
yapıları ayrıca çalışılmış ve Türk Müziği de bir iletişim aracı olmuştur. Turkey
Home tarafından ilk kez, müzelerimizde ve simge mekânlarda gerçekleştirilen
canlı müzik dinletileri, önemli konserler sosyal medya hesapları üzerinden
canlı yayın veya sonradan yapılan yayınlarla milyonlarca insanla
buluşturulmuştur. Sonuç olarak sosyal medya üzerindeki etkileşimlerin yoğunluğu
da müziğin etkisini göstermiştir. Bu alanda asıl dikkat çekici sonuç ise
kampanya bünyesinde üretilen video ve tanıtım filmlerinin müziklerinin elde
ettiği başarı olmuştur. 2015 yılında Matador Network ile yapılan stratejik iş birliğinin
sonucunda üretilen destinasyon tanıtım filmlerinin müzikleri sosyal medyadaki etkileşimlerinde
çok büyük başarı göstermiş ve insanların ilgi ve beğenisini kazanmıştır. Bknz.:
Dikkate değer bir diğer çalışma da, yurt dışındaki televizyonlarda, sinema salonlarında ve Turkey Home
kampanyasının sosyal medya kanallarında gösterilmek için hazırlanan “Home of
Turquoise” filmi ve müziği için 2015 ve 2016 yıllarında yapılmıştır. Turkey Home kampanyasının yaklaşım ve tarzını
ifade eden Home of Turquoise tanıtım filmi, önceki tanıtım filmlerinden pek çok
alanda ayrılmaktadır. Filmde pek çok teknik yenilik olmakla birlikte filmin
asıl bakış açısındaki değişime değinmekte fayda var. Ülkemizin sayısız
değerleri içinde sadece bir tanesine odaklanarak onunla ilgili duygulara hitap
eden, karmaşadan uzak, insan ve onun deneyimine odaklanmış film, yaklaşımındaki
özellikleri ve teknik üstünlükleri nedeniyle CIFFT (International Commitee of
Tourism Film Festival) tarafından 2016 yılının en iyi turizm filmi seçilmiştir.
Burada filmin müziği için ise ayrı bir parantez açmak gerekir. Filmin
başarısında müziğinin de önemli payı olmuş ve duyguları harekete geçirip
zihinlerde yer etmesinde büyük pay sahibi olmuştur. Sosyal medyada filmin
müziğiyle ilgili tüm yorumlar bu duruma işaret etmektedir. Filmin müzikleri
Marios Takaushis tarafından bestelenmiş, orkestrasyonu; Harry Potter, Gravity,
Exodus, The Martian gibi çalışmalarıyla bilinen Alastair King tarafından
yapılmıştır. Orkestra kaydı ise sadece film müzikleri icra eden Makedon
Orkestrası Fame’s tarafından 72 müzisyen eşliğinde icra edilmiştir. Dağhan
Celayir’in yönetmenliğini yaptığı film, dünyanın en gelişmiş sinema ses sistemi
Dolby Atmost’da yapılan ilk Türk reklam filmi olma özelliğini de taşımaktadır. Bütün
bu çalışma 1,5 yıllık strateji, planlama, hazırlık ve üretim sonucunda
gerçekleşmiş ve başarılı bir sonuç elde edilerek Turkey Home kampanyasının
güçlü zihin çivilerinden biri olmuştur. Eminim ki bu çalışma ülkemizde bundan
sonra yapılacak çalışmalar için de önemli bir tecrübeyi temsil ederek, tanıtım
filmlerine yaklaşımımızı hem bakış açısı hem de teknik olarak ileri bir safhaya
getirmiştir.
Müzik kadar bir diğer önemli konu da, hikâye
anlatımıdır. Burada da duyguları harekete geçiren doğru ve güçlü hikâye
anlatımıyla karşılaşıyoruz. Bu anlamda 2017 yılında üretilen “Home of Poetry”
tanıtım filmi güçlü hikâye anlatımının etkisini göstermesi açısından başarılı
bir örnektir. YouTube'da yayınlandığı hafta turizm tanıtım filmi kategorisinde dünyanın en çok beğenilen filmleri arasında sayılmıştır.
Bütün
bu çalışmalar, turizm tanıtımıyla ilgili olarak üretilen nitelikli içeriklerde
müziğin ve hikâye anlatımının rolünü göstermekte ve duyguları harekete geçirerek
zihinlerde yer edinmenin etkisini ortaya koymaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder