Ana içeriğe atla

WTM Londra 2023 Fuar değerlendirmesi: Bize neyi işaret ediyor?

 




Her yıl olduğu gibi bu yıl da WTM Londra fuarı ile ilgili bir değerlendirme yapmak gerekli diye düşününce, önce turizm medyamızda ilk yansımalara göz attım. Bu yıl 44.sü gerçekleşen fuar 6-8 Kasım tarihleri arasında ziyaretçilerini karşıladı. 2004 yılından beri Londra Kültür ve Tanıtma Müşavirliği, Tanıtma Genel Müdür Yardımcılığı ve nihayetinde Genel Müdürlük görevlerim nedeniyle yakından bildiğim ve takip ettiğim bir organizasyon olarak değerlendirme yapmayı sorumluluğumun bir parçası olarak görüyorum.

Benim gözümde WTM fuarı turizm sektörünü doğrudan yansıtan ve ona ilham veren bir yapıda bulunuyor. Bu özelliği nedeniyle İngiliz turizm pazarıyla iş yapmak isteyenler için önemli fırsatlar barındırıyor. Öncelikle fuarın temasını iyi irdelemek ve geleceğe dair ip uçlarını görmek gerekiyor. Kendini farklılaştırma noktasında inovasyonları harekete geçiren destinasyonları da burada izlemek mümkün. Eğer yeni bir vizyon açıklayacaksanız WTM Londra Fuarında açıklamanız size küresel bir görünüm şansı yaratacaktır.

Öncelikle 1. Günün yansıması her zaman ki gibi  WTM Küresel Turizm Raporu içeriği ile ilgili olarak geldi. Türkiye’nin pandemi sonrası hızlı bir şekilde turist sayılarındaki artış ve yakın bir gelecekte Fransa’nın ardından turist sayısında 2. liğe yerleşebileceği yönündeki tahmin bizler açısından ilginin bu noktaya çekilmesine yetti. Ancak rapor sadece bu sonuçtan ibaret değil, turizm sektörümüzün değerlendirmeleri için rapora bölümler halinde biraz daha geniş açıdan bakabilir, sonra da online  gözlemlediğimiz kadarıyla, yorumlarımızı sıralayabiliriz:

Turistler yeni deneyimler uğruna şezlonglardan vazgeçiyor.

Giderek daha fazla tatilci şezlonglarından vazgeçerek doğa, yemek ve sağlıklı yaşam deneyimlerine yöneliyor.

Oxford Economics'teki ünlü araştırmacılarla birlikte derlenen özel WTM Küresel Seyahat Raporu, insanlar tatildeyken "benzersiz, özgün ve kişiselleştirilmiş deneyimlere yönelik talebin arttığına" dikkat çekiyor. Bu, “sağlıklı yaşam, doğa ve yemek turizmi gibi deneyimsel faaliyetlerin 2019'a göre %10'un üzerinde arttığını ortaya çıkardı”.

Raporda, güneşlenmek gibi geleneksel faaliyetlerin gezginlerin motivasyonunda  2019'a kıyasla daha az önemli olduğu belirtiliyor.

Ayrıca, insanların giderek daha dijital hale gelen bir dünyada nasıl "yeniden bağlantı kurmak için daha fazla fırsat istediklerini" ve daha anlamlı kişisel deneyimlerin "hızla seyahatin varoluş nedeni haline geldiğini" belirtiyor.

Ayrıca iklim değişikliği tüketicilerin tatil yeri ve zamanlama tercihlerinde daha büyük bir rol oynayacak gibi görünüyor.

Rapora göre "Avrupa'da birbirini takip eden sıcak yazların ardından seyahat modellerini şimdiden etkiliyor."

"2023'te Avrupa Seyahat Komisyonu'ndan alınan veriler, Akdeniz destinasyonlarının popülaritesinin 2022'ye kıyasla %10 oranında düştüğünü ortaya çıkardı; bu da en azından kısmen hava algısından etkilendi."

Rapora göre iklim krizinin tüketici eğilimleri ve hükümet politikaları üzerinde başka etkileri de var.

Gönüllülüğe ve yerel topluluklarla etkileşime olan talebin arttığına dikkat çekerek, "Bu, daha az ama potansiyel olarak daha uzun uzun mesafeli yolculuklar ve daha fazla yerel, kısa mesafeli yolculuk anlamına gelebilir" diye ekliyor.

"Daha uzun ancak potansiyel olarak daha az yolculuk yapmayı içeren yavaş seyahat de giderek daha popüler bir trend haline gelebilir."

Bu arada, Tayland gibi birçok destinasyon aşırı turizm sorunlarıyla boğuşuyor.

Venedik şehri gelecek yıl altyapı üzerinde önemli etkisi olan günübirlik ziyaretçilere yeni bir vergi uygulayacak.

Çin, Hindistan ve Endonezya da dahil olmak üzere gelişmekte olan ekonomilerdeki yurt dışı pazarları büyümeye devam ediyor. Bu ülkeler daha varlıklı hale geldikçe, daha fazla insan boş zaman seyahatlerini karşılayabiliyor ve bu da farklı demografik ve kültürel tercihlere sahip yeni trendleri tetikliyor.

Raporda, "Çin'deki 'gezgin sınıfın' önümüzdeki 10 yıl içinde neredeyse iki katına çıkması bekleniyor" deniyor. “Ancak bu, Çin vatandaşlarının yalnızca çok küçük bir bölümünü (%2,3) temsil ediyor ve bu da gelecekteki büyüme için büyük bir potansiyelin altını çiziyor. Benzer büyüme fırsatlarıdan sadece birkaçını saymak gerekirse Hindistan ve Endonezya başı çekiyor.”

Aynı zamanda Çin'deki yaşlı insanların zaman içinde nasıl daha varlıklı hale geleceği de vurgulanıyor; bu da gemi seyahati gibi tatillere daha fazla talep anlamına gelebilir.

 

Ayrıca raporda, tüketicilerin tatilde geçirdikleri zamanı en iyi şekilde değerlendirmek için yardım arayışına girmeleri nedeniyle seyahat acentelerine olan talebin yeniden canlandığı belirtiliyor.

 

Eğlence amaçlı seyahatler tüketiciler için her zamankinden daha önemli

Yeni araştırmalar, dünyanın dört bir yanındaki tüketicilerin isteğe bağlı harcamaları için boş zaman seyahatlerine "öncelik verdiklerini" ve bunun da küresel turizm endüstrisi için pandemi sonrası olumlu bir görünüme yol açtığını ortaya koyuyor. 70 sayfalık rapor, 2023'te yapılacak tatil gezilerinin sayısının 2019'daki önceki zirveye göre yalnızca %10 daha düşük olacağını ortaya koyuyor. Ancak bu gezilerin dolar cinsinden değeri, yılı 2019'a göre olumlu yönde olacak.

Raporda, havacılık sektörü için yakıt, personel ve finans maliyetleri üzerindeki baskının fiyatları artıran faktörlerden biri olduğu belirtiliyor. Bununla birlikte, gelişmiş ekonomilerdeki tüketiciler yakın vadede eğlence seyahati harcamalarına öncelik verirken, gelişmekte olan pazarlarda eğlence seyahatine yönelik genel büyüme eğilimleri de salgın öncesi tahminlerle aynı çizgide yer alıyor.

Çalışmada, "Artan maliyetlerle birlikte tüketici görünümündeki potansiyel aşağı yönlü değişimler sektör için bir tehdit oluşturuyor ancak şu anda maliyetlerin yolculuk hacimleri üzerinde caydırıcı olduğuna dair net bir işaret yok" diyor.

Rapor, iç turizmin iyi performans göstermeye devam etmesiyle birlikte 2024 yılında tatil amaçlı seyahatlere yönelik talebin "güçlü" olacağını belirtiyor.

Turizm sektörünün uzun vadeli büyümesi güçlü. 2033 yılına gelindiğinde eğlence amaçlı seyahat harcamalarının 2019 seviyelerinin iki katından fazla olması bekleniyor. Rapora göre bu durumun etkenlerinden biri, Çin, Hindistan ve Endonezya'da uluslararası seyahati karşılayabilen hane sayısındaki önemli artış olacak.

Önümüzdeki on yıl içinde yurt dışı eğlence seyahatlerinin değerinde üç haneli artış beklenen destinasyonlar arasında Küba (%103 büyüme), İsveç (%179), Tunus (%105), Ürdün (%104) ve Tayland (%178) yer alıyor.

Raporda asıl etkinin talebin değişmesi ve mevsimsellikteki değişimler olacağı söylense de, uzun vadeli iyimserliğin bir uyarısı da iklim değişikliği olarak beliriyor.

 

Seyahat endüstrisinin önündeki fırsatlar ve riskler

"Tüketicilerin COVİD-19'dan sonra seyahate yetişmesiyle birlikte mevcut bir trend olan intikam seyahati, muhtemelen yüksek maliyetlerin şu ana kadarki tüketici davranışlarını olumsuz etkilediğine dair bir sonuç yok; ancak yüksek fiyatların gezginlerin tercihlerini ileriye dönük olarak nasıl etkilemeye devam edeceğini zaman gösterecek."

Rapor, seyahat işletmelerinin personel sorunlarının yanı sıra artan maliyetler konusunda da endişe duyduğunu ortaya koyuyor.

Ancak WTM Küresel Seyahat Raporu, belirsiz ekonomik ortama rağmen pek çok tüketicinin seyahat harcamalarına öncelik vermesi nedeniyle görünümün olumlu olduğunu öne sürüyor.

Ayrıca küresel turizmin başarısına katkıda bulunan birçok faktör, sektörün gelecekteki büyümesine katkıda bulunmaya devam edecek; Gelişmekte olan pazarlardaki ekonomik büyüme ile demografik ve toplumsal değişimler fırsat alanları olmaya devam ediyor.

Turizmin önündeki engelleri veya zorlukları belirlemeleri istendiğinde katılımcılar, artan iş maliyeti ve personel sorunlarının en önemli iki endişeleri olduğu belirtiliyor. Ayrıca, konaklama maliyeti (%54), uçuş maliyeti (%48) ve Devlet bürokrasisi/düzenlemeleri (%37) olarak belirtilmiş.

Küresel turizm, sektörün karşı karşıya olduğu risklere ve zorluklara rağmen güçlü bir şekilde toparlanmaya devam ediyor. Turizm Ekonomisi, 2023 yılı sonu itibarıyla küresel seyahat sayısının 1,25 milyarı aşacağını tahmin ediyor; bu rakam, 2019'da ulaşılan zirve seviyenin %85'inin üzerinde.

Artan talebin arka planında birçok olasılık bulunuyor.

Raporda şirketlerin personel eksikliğini gidermek için teknolojiyi kullandığı belirtiliyor; Önemli kültürel ve sportif etkinlikler yeniden toparlandı ve benzersiz, akılda kalıcı deneyimlere yönelik tüketici talebi arttı; bunların tümü turizm destinasyonları ve organizasyonları için fırsatlar sunuyor.

Katılımcıların %53'ü tarafından "iş seyahatleri" gibi diğer iş seyahati trendlerinin yanı sıra iş seyahati ve tatil seyahatlerinin harmanlandığı "Bleisure" üçüncü en büyük fırsat olarak vurgulanmış.

Bireyler artık pandemi öncesine kıyasla daha fazla işyeri esnekliğine sahip olduğundan, birçok kuruluş ve destinasyon bu eğilimi etkili bir şekilde benimsemek için kendilerini yeniden konumlandırdı. Örneğin, Aruba da dahil olmak üzere bazı Karayip Adaları, 2020 yılında kendilerini evden çalışma için ideal bir seçenek olarak konumlandırdı ve bu eğilim devam ediyor.

Ancak raporda, ekonomik zorlukların ve küresel olayların tüketici güvenini etkileyeceği ve teknolojideki ilerlemelerin, yeni tüketici davranışlarının ve sosyal ve jeopolitik faktörlerin dünya çapındaki turizm organizasyonları için bazı riskler ve fırsatlar arasında yer aldığı belirtiliyor.

'Uygun fiyatlı lüks'

Rapora göre birçok tatilcinin bütçesindeki kısıtlamaya rağmen "uygun fiyatlı lüks"ün daha popüler hale geldiğini ortaya çıkardı; "uygun fiyatlı lüks"ün "genel olarak ümit verici bir havanın ortasında" daha popüler hale geldiği belirtiliyor.

Seyahatteki bu büyüme alanının, tüketicilerin tatilde yeni ve benzersiz deneyimler arama yönündeki daha geniş bir eğilimle uyumlu olduğunu açıklanıyor.

Raporda, "Pandemi ve seyahat kısıtlamalarının ardından, tüketiciler kaçırılan turizm deneyimlerini proaktif bir şekilde yakaladıkça, pek çok kişi deneyimlerini geliştirmek istedi" belirtiliyor. Bu talebin bir kısmı, devam eden bastırılmış talebin ve karantinalar sırasında biriken tasarrufların ve çoğu ülkede nispeten düşük işsizlik oranlarının bir sonucu olabilir. “Ekonomik krizlerden etkilenmeyen tüketicilerin lüks destinasyonları tercih etmeye devam etmesi muhtemeldir. "Bu arada, düşük gelir gruplarındakiler, kişisel gelirlerdeki daralmanın etkisini giderek daha fazla hissedebilir ve daha fazla bütçeye uygun seyahat seçeneği arayabilir veya genel olarak seyahatlerini azaltabilir."

Bununla birlikte rapor, salgın sonrası seyahat talebine yön veren bazı etkenlerin "son aylarda tersine dönmüş" olabileceği ve genişlemenin devam etmesi için risk oluşturabileceği konusunda uyarıyor.

Bu, ısrarla yüksek maliyetlere ve sterlin ile euronun toparlanmasına işaret ediyor, bu da ABD dolarının Avrupa'daki satın alma gücünü zayıflatıyor.

Jet yakıtı fiyatlarının yılın başına göre önemli ölçüde yüksek olması, uçak biletleri üzerinde baskı oluşturuyor.

Bu arada seyahat sektörü, Rusya'nın Ukrayna'yı işgal etmesi gibi jeopolitik olayların ortasında arz yönlü sorunlarla karşılaşmaya devam ediyor ve pandemi sırasında çok sayıda işçinin başka sektörlere geçmesi nedeniyle personel sıkıntısı birçok pazarı hâlâ etkiliyor.

Tüketicilerin kişisel harcanabilir geliri de ulaşım ve diğer yaşam masraflarının artması nedeniyle baskı altında.

Bu olumsuzluklara rağmen rapor şunu belirtiyor: "Yüksek maliyetler henüz büyüme açısından önemli bir caydırıcı olmadı ve gezginler daha yüksek fiyatlar ödemeye istekli görünüyor."

 

Raporu aktardıktan sonra şimdi dikkatimi çeken hususlara değinmek istiyorum:

Turizm stratejisi ve 2030 vizyonu ile turizmde atağa geçen Suudi Arabistan 2030’ların başında 100 milyon ziyaretçi hedefi belirledi. Bu hedefin bel kemiğini oluşturan unsur ise ülkeye yönelik uçuşların hacmini artırmak yönünde. Global Connectivity Index raporlarına göre son 5 yılda ülke şimdiden 27.’likten 13.’lüğe yükselmiş görünüyor. Yeni devreye alınacak havayolu şirketleri ile Suudi Arabistan’ın bu stratejisini devam ettirmek azminde olduğunu anlıyoruz. Ayrıca 96 saat “stopover visa” yeni otel yatırımları, kültürel mirasa yönelik artan ilgi söz konusu vizyonun unsurları arasında yer alıyor. Suudi Arabistan’ın UNWTO’nun bölge ofisine ev sahipliği yapması, bu yılki Dünya Turizm Günü kutlamalarının eşsiz bir şekilde  icra edilmesi turizm alanındaki odaklarını tüm dünyaya gösteriyor.

Dünyanın en çok izlenen organizasyonlarından Tour de France 2024 yılında 111 yıllık tarihinde ilk kez İtalya’dan başlayacak; Floransa, Bologna, Rimini, Cesenatico, Piecenza in Emilia Romegna boyunca sürecek ilk etap Turin’de son bulacak. Ayrıca Ferrari’nin ana vatanı olan bölgede motor sporları kültürünün de tanıtımı yapılacak. İtalya, önümüzdeki 5 yılda en fazla turist çeken ülke olma hedefini açıklıyor. Buna yönelik alt yapı ve ulaşım yatırımları odağa alınmış.

Misafir deneyimi ile ilgili olarak dikkatimi çeken bir konu ise Neurodiversity/nöroçeşitlilik konusunun gündemde yer bulmasıydı. Pek çok insanın ortaya çıkmamış gizli engelleri olduğu gerçeğini görerek misafir hassasiyetlerinin patalojik bir vaka olmayıp bazı insanların özel durumları nedeniyle gereksinim duydukları ilgi ve hizmetlere ilişkin daha fazla duyarlı olunması turizm sektörünün kapsayıcılığına katkı verecektir. Dünya nüfusunun %15-20’sinin söz konusu kategoride yer alan insanlardan oluştuğu tahmin edilmektedir. Otizm, ADHD, dyslexia, dyspraxia gibi farklılıkların bu kategoride sayılarak patolojik olmadığını savunan bir bakış açısı geçerli.

Komşu Yunanistan’ın “greekend” “haftasonunuzu bir Yunanlı gibi geçirin” temalı yaşam deneyimini öne çıkaran turizm iletişiminin detaylandırıldığı taktirde başarılı olacağını düşünüyorum. Ayrıca gelecek 5 yıllık stratejilerini sezonu uzatmaya adamış görünüyorlar.

Öte yandan seyahat teknolojileri devrimi odak konular arasındaydı; Yapay zeka temelli seyahat asistanları, otel odaları için akıllı tabletler, akıllı bağlantılar vb. yeni teknolojiler ilgililere sunuluyor.

Eko-turizm stratejisiyle gelecek 7 senelik stratejisini orataya koyan Rwanda lüks segmentteki eko-turistleri hedef almış. Visit Rwanda’nın Arsenal, Bayern Munich ve Paris St. Germain sponsorlukları da dikkat çeken konular arasında sayılabilir.

Hırvatistan gastro-turistlere yönelik çalışmalara odaklanmış görünüyor.

Japonya turizmdeki atağını destekleyen tren servislerini gündeme getirerek özellikle Avrupalı turistleri az bilinen destinasyonlarına çekme arzusunda.

Dikkatimi çeken bir kampanya ise İspanya’nın “You deserve SPAIN” oldu. Kendine güvenen bir destinasyon ifadesini iletişiminde kullanan İspanya turist başına geliri artırma hedefine sıkı sıkıya bağlı.

Türkiye ise artan popülaritesini iyi değerlendirmeli; başta İngiliz pazarı olmak üzere 2024 yılına yönelik artış sinyali veren turist rakamları turizm anlayışımızı otelin dışına çıkmaya zorlayacaktır. Turizm ve destinasyon bağlantısını yapabilir, turizm arz ve talebini bu yönde iyi yönetebilirsek dünya sıralamasında ilk üçteki yerimizi de kalıcı hale getirebiliriz. Aksi halde, turizme yeni adım atmış Suudi Arabistan'ın da 2030 hedefi 100 milyon ziyaretçi! Anlayacağımız rekabet her yerde! Turizmi doğru anlamalıyız...

 

 

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Müzik Turizmi

Günümüzde gittikçe bireyselleşen kültür ve turizm faaliyetlerinin artık iç içe geçtiğini çok net görebiliyoruz. Kültür her alanıyla çok büyük bir içerik üreticisi konumundadır. Turizm sektörü ise bu içeriği –yaşam deneyimi- değerlendirmek ve insanlara sunmak için çalışma alanını sürekli genişletme ihtiyacı içinde olup insan hayatı ve istekleri de bu iş birliğini zorunlu kılmaktadır. İşte bu alanlardan bir tanesi de müzik’tir. Müzik ve turizm artık çok sık birlikte anılmakta ve bu iki alanın insan hayatına sunduğu yaşam kalitesi, birlikte üretimleri ve fırsatları da değerlendirmek gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Müzik yeni gastronomi’dir. UNWTO (Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü), Sound Diplomacy ve ProColombia işbirliğinde 2018 yılında hazırlanan ve WTM London 2018’de de sunuşu yapılan raporun çarpıcı bölümlerini aktarmak faydalı olacaktır, nitekim ülkemiz için de hem turizm sektörünü hem müzik sektörünü yakından ilgilendiren bu konu ile ilgili bir strateji gelişti

Sud de France örneğinde Kolektif Markalar ve Yerel Kalkınma

  Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı (YÜciTA) ile Muğla Ticaret ve Sanayi Odası tarafından 20 Ekim 2023 günü gerçekleştirilen Muğla Uluslararası Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesinin odak konusu, coğrafi işaretler, gastronomi ve turizmden ilham alarak, yöresel markaların kolektif yönetimi ve kalkınmaya desteklerinin sağlanmasıydı. Söz konusu zirve kapsamında, ülkemizde coğrafi işaretler ve turizmin ortak problemi ve ihtiyacı olan yönetim/yönetişim konularının çözümüne ilişkin iyi bir örnek olarak gördüğümüz Sud de France (SdF) ile ilgili sunumu Bölge Danışmanı M. Rene Moreno gerçekleştirdi, aşağıda SdF’ye ilişkin verilen bilgiler Sayın Moreno’nun sunumundan derlenmiştir. İnsanlığın yaşadığı Covid-19 salgının etkilerini sürdürdüğünü söyleyerek konuya başlamanın doğru olacağını düşünüyorum. Özellikle “Yeni Normal” olarak adlandırılan gelişmeler aslında değişen düşünce yapısı ve yeni değerlere işaret ediyordu. O günlerde turizm ile ilgili yazılarımda destinasyonl

SÜRDÜRÜLEBİLİR DESTİNASYON YÖNETİM TASARIMI (1): VERİ VE AKILLI DESTİNASYONLAR

  Bir destinasyonun sürdürülebilirliği, sakinlerinin ihtiyaçları, refahı ve yaşam kalitesi ile ziyaretçilerinin ihtiyaçları, refahı ve deneyim kalitesi arasında ne kadar iyi denge kurabildiğine bağlıdır; bu bir yönetim konusudur. Bu hassas denge, sürdürülebilirliğin belirli bir destinasyonun tüm çevresel ve toplumsal yönlerini içeren karmaşık, çok boyutlu bir kavram olduğu anlamına gelir. Bununla birlikte, seyahat başlı başına acil bir küresel sürdürülebilirlik sorununa -iklim acil durumu- büyük ölçüde etkide bulunuyor ve dünyadaki karbon emisyonlarının kabaca %8'ini oluşturuyor. Bu zorlu sorunu ele almak ise endüstrinin öncelikler listesinin başında gelmektedir. Burada, bir yönetim yaklaşımı olarak tasarım yönetimi (Design Management) ve veriler çözümde çok önemli bir rol oynayabilir, gerçek sürdürülebilirlik için atmamız gereken adımları yönlendirebilir. Veri ve sürdürülebilirlik arasındaki ilişki Turizm her şeyle ilgilidir, bu nedenle her şeyi ölçümlemeli ve destinasyo