Ana içeriğe atla

Tanıtma Bülten Yazıları 17-Destinasyon Tanıtımında Büyük Veri ve Yapay Zeka “Turkey Home Örneği”



https://www.kulturportali.gov.tr/mrepo/eKitap/eb-tanitmabulten17/

Destinasyon Tanıtımında Büyük Veri ve Yapay Zekâ

Yıllardır belgesellerde ve filmlerde duyduğumuz “yapay zekâ” artık günlük yaşamımızın içinde… Bu olgu turizm pazarlaması ve seyahat endüstrisini de etkiliyor. Peki, bu gelişmelere nasıl ayak uyduracağız?
İnsanlarla konuştukça ve karşılıklı iletişimde oldukça nasıl başkaları hakkında bilgi ediniyor ve tanıyorsak, dijital dünyadaki verilerimiz ve içeriklerimizin oluşturduğu ayak izlerimiz de yapay zekâya veri olarak girdi sağlamaktadır. Bu konu pek çok açıdan değerlendirilebilecek boyutlara sahiptir.  Biz burada turizm pazarlaması ve tanıtımı konuları ile sınırlı olarak kısaca ele alacağız.
Yapay zekâ olgusu ülkemizde destinasyon ve ürün pazarlaması konularına organizasyon anlamında da yeni bir boyut kazandırabilecek fırsatları içinde barındırıyor. Turkey Home küresel imaj ve tanıtım kampanyası bünyesinde ortaklarımızla destinasyon ve ürünlerimizi pazarlamak için yapay zekâ enstrümanlarını kullanarak günün geldiği koşullarda birlikte projeler geliştirmek artık mümkün görünüyor. Bu birlikte çalışma ortamı, kamu-özel sektör iş birliğini kurumsallaştırma ve finans meselelerinin çözümüne de katkı verecek potansiyele sahiptir.
Günümüzün hızlı gelişmeleri insan davranışlarının da hızlı bir şekilde değişimine sebep olmaktadır. Turizm pazarlaması ve tanıtımı da bu hızdan etkilenmektedir. Ulusal turizm örgütlerinin kurumsal evrimini şimdilik bir kenara bırakırsak, en azından değişimin sebep olduğu evrimi adlandırmak, bu alanda günümüzü algılamak ve gelecek kararlarına ışık tutmak açısından yararlı olacaktır.
Turizm tanıtım ve pazarlaması konularıyla ilgili olarak yoğun bir şekilde 2000’li yıllarda başlayan geleneksel pazarlama ve tanıtım araçlarının kullanıldığı kampanyaların neticesinde oluşan ve ardından takip ettiği portal dönemini “Birinci Evre”, sosyal ve dijital medya dönemini “İkinci Evre” ve gelinen noktada yapay zekâ dönemini de “Üçüncü Evre” olarak konumlandırabiliriz. Değindiğimiz bu gelişmeler bize şunu da gösteriyor: Turizm pazarlaması ve tanıtımında -özellikle pazarlamasında- yapay zekâ uygulamaları etkili olacaktır. Peki, ne yapabilir yapay zekâ? Kısaca maddeler halinde açıklayacak olursak:
Etkileşimleri, erişimleri ve dönüşümleri artırabilir.
Yüksek bir etkileşim oranına ulaşabilecek görsellerin kalitesini saptayabilir.
Bir içerikteki etkileşim sayısını belirleyebilir ve nihayetinde içerik stratejilerini destekleyebilir.
Topluluklara ve dönüşümlere olan erişimlerin içerik verilerini, müşteri ilişkileri yönetimini (CRM) ve veri tabanlarını zenginleştirebilir.
Bir görseldeki nesneleri seçip alabilir ve bir içeriği veri tabanlarına otomatik olarak etiketleyebilir.
İçeriğe bağlı (bağlamsal) sonuçları saptayabilir ve çeşitli pazarlarda yayımlamak amacıyla mevsim, gün ve saati optimize ederek en uygun hâle getirebilir.
Yatırım getirisi (ROI) ile öz kaynak kârlılığını (öz kaynağın kazanma gücünü) (ROE) artırabilir ve masrafları düşürebilir.
Herhangi bir destinasyona veya kampanyaya yönelik en çok merak uyandıracak kitle öncülerini saptayabilir.
En çok merak uyandıran anahtar sözcüklerle otomatik mesaj oluşturarak ve otomatik posta yollayarak maliyetleri mümkün olduğu kadar azaltabilir.
Bütün bu konular ve daha fazlası bizlere, özellikle büyük verinin önemini ve buradan hareketle yapay zekânın genelde pazarlama ve özelde de turizm pazarlamasında ortaya koyduğu fırsatları düşündürmektedir.
Geçtiğimiz haziran ayının üçüncü haftasında Genel Müdürlüğümüzce yerel paydaşlarımızın ev sahipliğinde Marmaris’te turizm pazarlamasında dijital teknoloji ve yapay zekâ fırsatlarını konuştuğumuz bir toplantı gerçekleştirdik. Toplantıya TripAdvisor ve Travel Audiance-Amadeus IT Group’tan yetkililer katıldı ve sektör paydaşlarımıza, gelinen noktada dijital alt yapı yatırımlarının önemi, dijital teknolojilerin doğru kullanımı, büyük veri ve yapay zekânın turizm pazarlamasında yarattığı fırsatları anlatan sunumlar gerçekleştirdiler.
Turkey Home kampanyası bünyesinde küresel ortaklarımızla destinasyonlarımızın ve ürünlerimizin en son pazarlama ve tanıtım teknikleriyle buluşturulması için projelere odaklanmış bulunuyoruz.
Ayrıca, bu sayımızda Genel Müdürlüğümüzün uzun soluklu projelerinden biri olacak coğrafi işaretlerin destinasyon markalaşmasına etkisi ile ilgili çalışmalarımız ve politikalarımızı da bulacaksınız. Anadolu’nun hikâyelerinin önemli bir parçası olan coğrafi işaretli ürünler ve hikâyelerini Turkey Home bünyesinde dünyayla ve insanımızla buluşturmayı planladık. Öncelikle; büyük bir ekonomik potansiyeli içinde barındıran coğrafi işaretli ürünlerin ülkemiz açısından önemine değinerek, farkındalığın artmasına da katkı oluşturması açısından başta turizm destinasyonlarımız olmak üzere tüm yörelerimizin, tanıtımda coğrafi işaretli ürünlerini kullanmaları için bir kampanya hazırladık. Gaziantep Büyükşehir Belediyesi ile birlikte uyguladığımız kampanyamızı, Gaziantep Uluslararası Gastronomi Festivali’nde başlatarak bu alandaki farkındalığı artırmak amacındayız.
Ülkemizde bu yıl Troya Yılı olarak kutlanıyor ve çok yakın bir zamanda Troya Müzesi açılışı gerçekleşecek. Dünyayla çok güçlü bir iletişimin merkezinde olacak müzenin, Çanakkale ve ülkemiz için çok önemli olduğuna inanıyoruz. Genel Müdürlüğümüz koordinasyonunda şu ana kadar 66 ulusal, 61 uluslararası olmak üzere; toplam 127 faaliyet gerçekleşti. Dış basında konuyla ilgili 195 haber/makale yer aldı. Tüm faaliyetler, Çanakkale’deki kamu-özel sektör kuruluşlarıyla birlikte ve koordinasyon içinde gerçekleştiriliyor. Birlikte çalışmanın ülkemizde “tematik tanıtım” olgusunun değeri yanı sıra destinasyonlarımızla birlikte faaliyetleri koordinasyon içinde gerçekleştirme deneyimi açısından da çok faydalı olduğunu düşünmekteyiz.

İrfan Önal
Eylül 2018


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Müzik Turizmi

Günümüzde gittikçe bireyselleşen kültür ve turizm faaliyetlerinin artık iç içe geçtiğini çok net görebiliyoruz. Kültür her alanıyla çok büyük bir içerik üreticisi konumundadır. Turizm sektörü ise bu içeriği –yaşam deneyimi- değerlendirmek ve insanlara sunmak için çalışma alanını sürekli genişletme ihtiyacı içinde olup insan hayatı ve istekleri de bu iş birliğini zorunlu kılmaktadır. İşte bu alanlardan bir tanesi de müzik’tir. Müzik ve turizm artık çok sık birlikte anılmakta ve bu iki alanın insan hayatına sunduğu yaşam kalitesi, birlikte üretimleri ve fırsatları da değerlendirmek gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Müzik yeni gastronomi’dir. UNWTO (Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü), Sound Diplomacy ve ProColombia işbirliğinde 2018 yılında hazırlanan ve WTM London 2018’de de sunuşu yapılan raporun çarpıcı bölümlerini aktarmak faydalı olacaktır, nitekim ülkemiz için de hem turizm sektörünü hem müzik sektörünü yakından ilgilendiren bu konu ile ilgili bir strateji gelişti

Sud de France örneğinde Kolektif Markalar ve Yerel Kalkınma

  Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı (YÜciTA) ile Muğla Ticaret ve Sanayi Odası tarafından 20 Ekim 2023 günü gerçekleştirilen Muğla Uluslararası Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesinin odak konusu, coğrafi işaretler, gastronomi ve turizmden ilham alarak, yöresel markaların kolektif yönetimi ve kalkınmaya desteklerinin sağlanmasıydı. Söz konusu zirve kapsamında, ülkemizde coğrafi işaretler ve turizmin ortak problemi ve ihtiyacı olan yönetim/yönetişim konularının çözümüne ilişkin iyi bir örnek olarak gördüğümüz Sud de France (SdF) ile ilgili sunumu Bölge Danışmanı M. Rene Moreno gerçekleştirdi, aşağıda SdF’ye ilişkin verilen bilgiler Sayın Moreno’nun sunumundan derlenmiştir. İnsanlığın yaşadığı Covid-19 salgının etkilerini sürdürdüğünü söyleyerek konuya başlamanın doğru olacağını düşünüyorum. Özellikle “Yeni Normal” olarak adlandırılan gelişmeler aslında değişen düşünce yapısı ve yeni değerlere işaret ediyordu. O günlerde turizm ile ilgili yazılarımda destinasyonl

Covid-19 Salgınının Turizme Etkileri

Daha önce benzeri olmayan bir olay… Daha düne kadar tüm ilgililer 2020’de turizm ve seyahat sektörünün yine başarılı bir yıl geçireceğini öngörüyor buna göre planlar yapıyordu. UNWTO (Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü), turizmde önceki senelerdeki kadar artış olmayacağını belirtmiş olsa da %4 büyüme beklentisini açıklamıştı. Özellikle son 10 yılda sektörler arasında en popüler olması hasebiyle tüm yüzlerin çevrildiği seyahat ve turizm sektörü yine başarılı geçecek bir yılın arifesindeydi. Herkesin keyfi yerinde gibiydi, ta ki Covid-19 ciddiyetini ortaya koyana kadar… İlk önce Çin’de görülen vakaları herkes yine SARS ve MERS gibi algılayıp, bölgesel ve kısıtlı zaman etkilerini gösterecek bir olay olarak gördü. Dünya Sağlık Örgütü 11 Mart günü resmî olarak Covid-19 Pandemisini ilan ettiğinde ilk korku da başlamış oldu. Artık dünya üzerindeki herkes yeni güne geçmiş yaşam biçimini dünde bırakarak uyanmıştı. Bu kuşağın yaşamadığı pek çok uygulama ardı sıra yaşamımıza girdi