Destinasyon Tanıtımında Büyük Veri ve Yapay Zekâ
Yıllardır belgesellerde ve filmlerde duyduğumuz “yapay zekâ” artık günlük yaşamımızın içinde… Bu olgu turizm pazarlaması ve seyahat endüstrisini de etkiliyor. Peki, bu gelişmelere nasıl ayak uyduracağız?
Yıllardır belgesellerde ve filmlerde duyduğumuz “yapay zekâ” artık günlük yaşamımızın içinde… Bu olgu turizm pazarlaması ve seyahat endüstrisini de etkiliyor. Peki, bu gelişmelere nasıl ayak uyduracağız?
İnsanlarla konuştukça ve karşılıklı iletişimde oldukça
nasıl başkaları hakkında bilgi ediniyor ve tanıyorsak, dijital dünyadaki
verilerimiz ve içeriklerimizin oluşturduğu ayak izlerimiz de yapay zekâya veri
olarak girdi sağlamaktadır. Bu konu pek çok açıdan değerlendirilebilecek
boyutlara sahiptir. Biz burada turizm
pazarlaması ve tanıtımı konuları ile sınırlı olarak kısaca ele alacağız.
Yapay zekâ olgusu ülkemizde destinasyon ve ürün
pazarlaması konularına organizasyon anlamında da yeni bir boyut kazandırabilecek
fırsatları içinde barındırıyor. Turkey Home küresel imaj ve tanıtım kampanyası
bünyesinde ortaklarımızla destinasyon ve ürünlerimizi pazarlamak için yapay
zekâ enstrümanlarını kullanarak günün geldiği koşullarda birlikte projeler
geliştirmek artık mümkün görünüyor. Bu birlikte çalışma ortamı, kamu-özel
sektör iş birliğini kurumsallaştırma ve finans meselelerinin çözümüne de katkı
verecek potansiyele sahiptir.
Günümüzün hızlı gelişmeleri insan davranışlarının da
hızlı bir şekilde değişimine sebep olmaktadır. Turizm pazarlaması ve tanıtımı
da bu hızdan etkilenmektedir. Ulusal turizm örgütlerinin kurumsal evrimini
şimdilik bir kenara bırakırsak, en azından değişimin sebep olduğu evrimi
adlandırmak, bu alanda günümüzü algılamak ve gelecek kararlarına ışık tutmak
açısından yararlı olacaktır.
Turizm tanıtım ve pazarlaması konularıyla ilgili olarak
yoğun bir şekilde 2000’li yıllarda başlayan geleneksel pazarlama ve tanıtım
araçlarının kullanıldığı kampanyaların neticesinde oluşan ve ardından takip
ettiği portal dönemini “Birinci Evre”, sosyal ve dijital medya dönemini “İkinci Evre” ve gelinen noktada yapay zekâ
dönemini de “Üçüncü Evre” olarak konumlandırabiliriz. Değindiğimiz bu
gelişmeler bize şunu da gösteriyor: Turizm pazarlaması ve tanıtımında -özellikle
pazarlamasında- yapay zekâ uygulamaları etkili olacaktır. Peki, ne yapabilir
yapay zekâ? Kısaca maddeler halinde açıklayacak olursak:
• Etkileşimleri, erişimleri ve dönüşümleri
artırabilir.
• Yüksek bir etkileşim oranına ulaşabilecek
görsellerin kalitesini saptayabilir.
• Bir içerikteki etkileşim sayısını
belirleyebilir ve nihayetinde içerik stratejilerini destekleyebilir.
• Topluluklara ve dönüşümlere olan erişimlerin
içerik verilerini, müşteri ilişkileri yönetimini (CRM) ve veri tabanlarını zenginleştirebilir.
• Bir görseldeki nesneleri seçip alabilir ve bir
içeriği veri tabanlarına otomatik olarak etiketleyebilir.
• İçeriğe bağlı (bağlamsal) sonuçları
saptayabilir ve çeşitli pazarlarda yayımlamak amacıyla mevsim, gün ve saati
optimize ederek en uygun hâle getirebilir.
• Yatırım getirisi (ROI) ile öz kaynak
kârlılığını (öz kaynağın kazanma gücünü) (ROE) artırabilir ve masrafları
düşürebilir.
• Herhangi bir destinasyona veya kampanyaya
yönelik en çok merak uyandıracak kitle öncülerini saptayabilir.
• En çok merak uyandıran anahtar sözcüklerle
otomatik mesaj oluşturarak ve otomatik posta yollayarak maliyetleri mümkün
olduğu kadar azaltabilir.
Bütün bu konular ve daha fazlası bizlere, özellikle büyük
verinin önemini ve buradan hareketle yapay zekânın genelde pazarlama ve özelde
de turizm pazarlamasında ortaya koyduğu fırsatları düşündürmektedir.
Geçtiğimiz haziran ayının üçüncü haftasında Genel
Müdürlüğümüzce yerel paydaşlarımızın ev sahipliğinde Marmaris’te turizm
pazarlamasında dijital teknoloji ve yapay zekâ fırsatlarını konuştuğumuz bir
toplantı gerçekleştirdik. Toplantıya TripAdvisor ve Travel Audiance-Amadeus IT
Group’tan yetkililer katıldı ve sektör paydaşlarımıza, gelinen noktada dijital
alt yapı yatırımlarının önemi, dijital teknolojilerin doğru kullanımı, büyük
veri ve yapay zekânın turizm pazarlamasında yarattığı fırsatları anlatan sunumlar
gerçekleştirdiler.
Turkey Home kampanyası bünyesinde küresel ortaklarımızla
destinasyonlarımızın ve ürünlerimizin en son pazarlama ve tanıtım teknikleriyle
buluşturulması için projelere odaklanmış bulunuyoruz.
Ayrıca, bu sayımızda Genel Müdürlüğümüzün uzun soluklu
projelerinden biri olacak coğrafi işaretlerin destinasyon markalaşmasına etkisi
ile ilgili çalışmalarımız ve politikalarımızı da bulacaksınız. Anadolu’nun
hikâyelerinin önemli bir parçası olan coğrafi işaretli ürünler ve hikâyelerini
Turkey Home bünyesinde dünyayla ve insanımızla buluşturmayı planladık.
Öncelikle; büyük bir ekonomik potansiyeli içinde barındıran coğrafi işaretli
ürünlerin ülkemiz açısından önemine değinerek, farkındalığın artmasına da katkı
oluşturması açısından başta turizm destinasyonlarımız olmak üzere tüm
yörelerimizin, tanıtımda coğrafi işaretli ürünlerini kullanmaları için bir
kampanya hazırladık. Gaziantep Büyükşehir Belediyesi ile birlikte uyguladığımız
kampanyamızı, Gaziantep Uluslararası Gastronomi Festivali’nde başlatarak bu
alandaki farkındalığı artırmak amacındayız.
Ülkemizde bu yıl Troya Yılı olarak kutlanıyor ve çok
yakın bir zamanda Troya Müzesi açılışı gerçekleşecek. Dünyayla çok güçlü bir
iletişimin merkezinde olacak müzenin, Çanakkale ve ülkemiz için çok önemli
olduğuna inanıyoruz. Genel Müdürlüğümüz koordinasyonunda şu ana kadar 66
ulusal, 61 uluslararası olmak üzere; toplam 127 faaliyet gerçekleşti. Dış
basında konuyla ilgili 195 haber/makale yer aldı. Tüm faaliyetler,
Çanakkale’deki kamu-özel sektör kuruluşlarıyla birlikte ve koordinasyon içinde
gerçekleştiriliyor. Birlikte çalışmanın ülkemizde “tematik tanıtım” olgusunun değeri yanı sıra
destinasyonlarımızla birlikte faaliyetleri koordinasyon içinde gerçekleştirme
deneyimi açısından da çok faydalı olduğunu düşünmekteyiz.
İrfan Önal
Eylül 2018
Yorumlar
Yorum Gönder