Ana içeriğe atla

ÖNCE LİVERPOOL, ŞİMDİ VENEDİK!

 


Liverpool ve Venedik şehirlerinin pek çok ortak özelliğini sıralamak mümkündür; orta çağdan itibaren önemli ticaret ve liman şehirleri oluşları en başta gelen ortak özellikleri olarak belirtilebilir. Bu konumlarının yarattığı zenginlik, özellikle Liverpool’un, Manchester ile beraber endüstri devriminin başladığı yer olması, Venedik’in ise İpek Yolu’nun Avrupa’daki kavşak noktası olması ve daha pek çok tarihi, kültürel, ekonomik alanda öne çıkan özellikleri iki şehri dünyanın en bilinen destinasyonları yapmıştır. Bu önemli miras günümüz şartlarında da devam etmektedir. Liverpool bir kültür şehri olarak öne çıkarken, Venedik ise dünyanın en çok ziyaret edilen şehirleri arasındadır. Kültür ve turizm endüstrileri bu iki şehir için çok önemlidir.

Liverpool ve Venedik’in bir diğer önemli ortak özelliği ise UNESCO Dünya Miras Listesinde olmalarıdır. Daha doğrusu 2021 yılına kadar öyleydi. UNESCO DML’ye 2004 yılında “Deniz Ticaret Şehri” özelliği ile giren Liverpool’un yeni yapılaşmaların tarihi sahil dokusuna geri dönülemez şekilde zarar verdiği ve böylece istisnai evrensel değerini koruyamadığı gerekçesiyle 2021 yılında listeden çıkarılmasına karar verilmişti. Venedik ise şehir ve etrafındaki lagünler ile birlikte UNESCO DML’de yer almaktadır ancak şimdi tehlike altındaki varlıklar listesine dahil olabilir.

UNESCO, Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumu olarak 2. Dünya savaşının hemen sonrasında kurulmuştur; vizyonu diğer tüm uluslararası örgütlerde olduğu gibi öncelikle dünya barışı ve kalkınmaya katkı vermektir. Örgütün amaçlarına ulaşabilmesi için en önemli enstrümanlarından biri ise Dünya Mirası Listesidir. Dünya mirası kriterleri ile üstün evrensel değer kavramına atıf yapılarak tarihsel ve doğal çevreyi korumak için çeşitli alanlarla da iş birliği yapılmaktadır. Bu iş birliği alanlarından en önemlisi de turizm’dir. UNESCO ve UNWTO (BM Dünya Turizm Örgütü) kültür ve turizm ilişkisini önce sinerjik, son gelişmelerle de simbiyotik olarak nitelendirdikçe de, sürekli olarak sürdürülebilirliğe atıf yapılır. Bu sürecin şemsiyesi ise yönetişim ve/veya iyi yönetimdir. İş birliği, diyalog, yerel halk, yaşam kalitesi, ziyaretçi memnuniyeti, sorumluluk, kalkınma, interdisipliner gibi kavramlar ise söz konusu yapının ana direklerindendir. Kültür ve turizm ilişkisindeki nihai amaç ise koruma bilincinin yükselmesi ve turizmin de sorumlu ve sürdürülebilir gelişmesidir. Özellikle UNESCO misyonu üstün evrensel değer kavramıyla koruma bilincinin yükselmesi ve turizmin gelişmesi için çalışır. Burada turizm ana hedefe ulaşmada bir yöntem olarak konumlanabilir.

Söz konusu misyonun UNESCO tarafından geliştirilmiş koruma ve denetim mekanizmaları da mevcuttur. Bunlardan en etkili olanı listeye alınmış bir varlığın belirli bir süreç sonunda bu statüsüne son verilmesidir. İşte, 2021 yılında Liverpool’un başına gelen tam da budur. Bugünlerde aynı durumla Venedik şehri karşı karşıya bulunuyor. UNESCO’ya göre ikonik İtalyan şehri turizmin baskısı, aşırı yapılaşma, iklim değişikliği kaynaklı yükselen deniz seviyesi nedenleriyle üstün evrensel değerini koruyamama tehlikesi yaşıyor. “sakin ve sessiz” nitelemesi ile anılan şehir artık bu nitelemeden çok uzaklaştı. UNESCO, raporunda şehirle ilgili stratejik vizyon eksikliğini vurgulamış ve ilgili kurumların tarihi şehir ve etrafındaki lagünleri korumada yetersiz kaldığını belirtmiştir.

Öte yandan, tıpkı iki sene önceki Liverpool örneğinde olduğu gibi şehir otoritelerince UNESCO’nun bu tutumu sert bir dille eleştirilerek örgütün hiçbir somut faydasının olmadığı yönünde açıklamalar da yapılmaktadır.

Güncel durumda, kültür, doğal ve karma statüde tüm dünyada 1157 varlık listede yer alıyor. UNESCO’nun yönettiği bu etiketin son 50 yılda koruma bilincine katkısı tartışılmaz. İnsanlığın ortak mirasını gelecek kuşaklara sorumluluğumuz gereği korumak zorundayız. Bu noktada turizm endüstrisinin üzerine düşen görev ise ticari baskının kısa vadeli getirilerine kapılmadan kültür ve turizm ilişkisini sürdürülebilirlik ve sorumluluk ilkeleriyle sürdürmektir.

Bu arada dünya mirası listesine dâhil olan yerlerin yönetimlerinin de UNESCO sözleşmesinin kültürel miras ile çevremizi koruma ihtiyacı arasındaki “evrensel denge” arzusuna saygı göstermeleri beklenmelidir. UNESCO Dünya Mirası etiketi başta turizm olmak üzere çeşitli nedenlerle tüm dünyada çok arzu edilen bir konumdadır ancak bu etiketin sürekliliği ise iyi yönetim uygulamalarına bağlıdır. Kısacası destinasyonlar kültür ve turizm alanlarını da kapsayacak şekilde sürdürülebilirlik ve sorumluluk ilkelerine bağlı kalarak iyi yönetim ve yönetişim pratiğini hep işler kılmalılar.

Ülkemizde de, özellikle turizm saikiyle, oldukça popüler olan UNESCO DML statüsünün sorumluluklarının tüm paydaşlarca titizlikle yerine getirilmesi ve iyi yönetim pratiğinin uygulanması Liverpool ve Venedik'in akıbetinden bizleri koruyacaktır. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Müzik Turizmi

Günümüzde gittikçe bireyselleşen kültür ve turizm faaliyetlerinin artık iç içe geçtiğini çok net görebiliyoruz. Kültür her alanıyla çok büyük bir içerik üreticisi konumundadır. Turizm sektörü ise bu içeriği –yaşam deneyimi- değerlendirmek ve insanlara sunmak için çalışma alanını sürekli genişletme ihtiyacı içinde olup insan hayatı ve istekleri de bu iş birliğini zorunlu kılmaktadır. İşte bu alanlardan bir tanesi de müzik’tir. Müzik ve turizm artık çok sık birlikte anılmakta ve bu iki alanın insan hayatına sunduğu yaşam kalitesi, birlikte üretimleri ve fırsatları da değerlendirmek gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Müzik yeni gastronomi’dir. UNWTO (Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü), Sound Diplomacy ve ProColombia işbirliğinde 2018 yılında hazırlanan ve WTM London 2018’de de sunuşu yapılan raporun çarpıcı bölümlerini aktarmak faydalı olacaktır, nitekim ülkemiz için de hem turizm sektörünü hem müzik sektörünü yakından ilgilendiren bu konu ile ilgili bir strateji gelişti

Sud de France örneğinde Kolektif Markalar ve Yerel Kalkınma

  Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı (YÜciTA) ile Muğla Ticaret ve Sanayi Odası tarafından 20 Ekim 2023 günü gerçekleştirilen Muğla Uluslararası Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesinin odak konusu, coğrafi işaretler, gastronomi ve turizmden ilham alarak, yöresel markaların kolektif yönetimi ve kalkınmaya desteklerinin sağlanmasıydı. Söz konusu zirve kapsamında, ülkemizde coğrafi işaretler ve turizmin ortak problemi ve ihtiyacı olan yönetim/yönetişim konularının çözümüne ilişkin iyi bir örnek olarak gördüğümüz Sud de France (SdF) ile ilgili sunumu Bölge Danışmanı M. Rene Moreno gerçekleştirdi, aşağıda SdF’ye ilişkin verilen bilgiler Sayın Moreno’nun sunumundan derlenmiştir. İnsanlığın yaşadığı Covid-19 salgının etkilerini sürdürdüğünü söyleyerek konuya başlamanın doğru olacağını düşünüyorum. Özellikle “Yeni Normal” olarak adlandırılan gelişmeler aslında değişen düşünce yapısı ve yeni değerlere işaret ediyordu. O günlerde turizm ile ilgili yazılarımda destinasyonl

SÜRDÜRÜLEBİLİR DESTİNASYON YÖNETİM TASARIMI (1): VERİ VE AKILLI DESTİNASYONLAR

  Bir destinasyonun sürdürülebilirliği, sakinlerinin ihtiyaçları, refahı ve yaşam kalitesi ile ziyaretçilerinin ihtiyaçları, refahı ve deneyim kalitesi arasında ne kadar iyi denge kurabildiğine bağlıdır; bu bir yönetim konusudur. Bu hassas denge, sürdürülebilirliğin belirli bir destinasyonun tüm çevresel ve toplumsal yönlerini içeren karmaşık, çok boyutlu bir kavram olduğu anlamına gelir. Bununla birlikte, seyahat başlı başına acil bir küresel sürdürülebilirlik sorununa -iklim acil durumu- büyük ölçüde etkide bulunuyor ve dünyadaki karbon emisyonlarının kabaca %8'ini oluşturuyor. Bu zorlu sorunu ele almak ise endüstrinin öncelikler listesinin başında gelmektedir. Burada, bir yönetim yaklaşımı olarak tasarım yönetimi (Design Management) ve veriler çözümde çok önemli bir rol oynayabilir, gerçek sürdürülebilirlik için atmamız gereken adımları yönlendirebilir. Veri ve sürdürülebilirlik arasındaki ilişki Turizm her şeyle ilgilidir, bu nedenle her şeyi ölçümlemeli ve destinasyo