Ana içeriğe atla

Coğrafya, Karakter ve Turizm…

 


Turizme bakış açımızı şekillendiren sayısız olgu vardır ve bunların pek çoğu ekonomik ve sosyal yaşam kökenli değerlendirmeler olarak karşımıza çıkar. Bütün bunların arasında turizmi yönlendirirken doğru ve sürdürülebilir etkileri açıklayan bir bakış açısı var ki o da üzerinde yaşadığımız coğrafya ve toplumsal karakterimizin turizme etkilerini ortaya koymaktır. Bunun için öncelikle iki önemli soruyu kendimize sorabiliriz: Nasıl bir coğrafyada yaşıyoruz? Nasıl bir toplumsal karaktere sahibiz? Bu iki önemli soruyu burada derinlemesine inceleyecek değiliz ancak bu soruların cevaplarının turizmle ilişkimizi etkilemesi açısından konuya giriş mahiyetinde yorumlar yapabiliriz.

Öncelikle coğrafyamızı düşünelim…Küçük Asya olarak da nitelenen Anadolu coğrafyası barındırdığı kültürel ve coğrafi çeşitlilik nedeniyle bu ismi almıştır. Yani kapladığı alan itibariyle olmasa da her yönden sunduğu çeşitlilikle kıtasal ölçekte bir ülkede yaşıyoruz.

Bir diğer yönüyle de insanlık tarihinin geliştiği topraklara ev sahipliği yapan coğrafyamız kültürel birikimini de tarih boyunca sürdürmüştür. Bu durum bizi, şu an yaşayan nesli, 12 bin yıl önce var olan Göbelitepe’de  yaşayan insanlarla aynı yaşta yapmaktadır. Bizler 12 bin yıldır süregelen bu toprakların birikiminin üzerinde yaşamımızı sürdürüyoruz. Başka bir deyişle; kültürümüz, tarih boyunca medeniyetinin geliştiği bu coğrafyanın bize sunduklarının toplamından ibarettir…Dolayısıyla her davranışımızın ve üretimimizin arkasında devraldığımız geleneksel bilginin olduğu unutulmamalıdır.

Peki bu tarihi ve kültürel birikim karakterimize nasıl yansımış olabilir? Burada toplumsal karakterimizden bahsediyorum. Yabancılar bizi nasıl bilirler? İşte bu soruya vereceğimiz cevaplar yaşadığımız coğrafyanın ve içinde olduğumuz kültürün etkilerini barındırmaktadır.

Anadolu insanı “Misafirper” ve “Hoşgörülüdür” Bu iki basit kelime aslında 12 bin yıllık tarihsel ve kültürel sürecin sonucudur. Yani o kadar basit değildir aslında... Bu süreçte yaşanan her şey insanımızın yabancılar tarafından misafirperver ve hoşgörülü olarak nitelenmesine yol açmaktadır. Ülkemiz ile ilgili yurtdışında yapılan anket araştırmalarından çıkan sonuçlar da bize bunu göstermektedir.

Turizm ile tanışıklığımız 150 yılı bulsa da son 50 yılın deneyimini düşündüğümüzde turizm sektörümüzün en güçlü ögesinin insanımızın karakter özelliği olan “misafirperverlik” olduğunu söyleyebiliriz. Bu sonucu turizm sektörünün içinde olan insanların deneyimiyle de destekleyebiliriz. İnsanımızın misafirperverlik anlayışı tamamen Anadolu’daki yaşantının ona verdiği ve ailesinde gördüğü geleneksel bir aktarımdır, başka milletlerin misafirperverlik anlayışından da farklıdır ve özgündür…

Bugünlerde içinde yaşadığımız pandemi süreci hepimizi sarstı ve aynı zamanda bir şeyleri de hatırlattı…Kendimize yakınlarımıza ve doğaya karşı davranışlarımızın sorumluluk duygusundan ne kadar uzaklaştığının farkına vardık. Eğer birey olarak bizi oluşturan özelliklerden uzaklaştıysak aslında kendimize yabancılaştığımızı da fark etmeliyiz. Bu açıdan bakıldığında en büyük değerimiz bizi biz yapan özelliklerimiz yani karakterimizdir. Bu bakış açısını genişlettiğimizde ulusal karakterimizi oluşturan özelliklere de tutunmamız gerektiğini kolayca söyleyebiliriz. İşte dünya milletleri arasındaki yerimizi belirleyen ve bizi tarif eden bu özelliklerimizi korumak, yaşamak ve yaşatmak aynı zamanda bizim turizm bakış açısıyla da en önemli varlığınızı temsil etmektedir. Böyle düşündüğümüzde de coğrafyamız ve karakterimiz bizi turizm alanında var eden ve diğerlerinden ayıran özelliğimiz veya markamız olmaktadır.

2 Kasım 2020

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Müzik Turizmi

Günümüzde gittikçe bireyselleşen kültür ve turizm faaliyetlerinin artık iç içe geçtiğini çok net görebiliyoruz. Kültür her alanıyla çok büyük bir içerik üreticisi konumundadır. Turizm sektörü ise bu içeriği –yaşam deneyimi- değerlendirmek ve insanlara sunmak için çalışma alanını sürekli genişletme ihtiyacı içinde olup insan hayatı ve istekleri de bu iş birliğini zorunlu kılmaktadır. İşte bu alanlardan bir tanesi de müzik’tir. Müzik ve turizm artık çok sık birlikte anılmakta ve bu iki alanın insan hayatına sunduğu yaşam kalitesi, birlikte üretimleri ve fırsatları da değerlendirmek gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Müzik yeni gastronomi’dir. UNWTO (Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü), Sound Diplomacy ve ProColombia işbirliğinde 2018 yılında hazırlanan ve WTM London 2018’de de sunuşu yapılan raporun çarpıcı bölümlerini aktarmak faydalı olacaktır, nitekim ülkemiz için de hem turizm sektörünü hem müzik sektörünü yakından ilgilendiren bu konu ile ilgili bir strateji gelişti

Sud de France örneğinde Kolektif Markalar ve Yerel Kalkınma

  Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı (YÜciTA) ile Muğla Ticaret ve Sanayi Odası tarafından 20 Ekim 2023 günü gerçekleştirilen Muğla Uluslararası Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesinin odak konusu, coğrafi işaretler, gastronomi ve turizmden ilham alarak, yöresel markaların kolektif yönetimi ve kalkınmaya desteklerinin sağlanmasıydı. Söz konusu zirve kapsamında, ülkemizde coğrafi işaretler ve turizmin ortak problemi ve ihtiyacı olan yönetim/yönetişim konularının çözümüne ilişkin iyi bir örnek olarak gördüğümüz Sud de France (SdF) ile ilgili sunumu Bölge Danışmanı M. Rene Moreno gerçekleştirdi, aşağıda SdF’ye ilişkin verilen bilgiler Sayın Moreno’nun sunumundan derlenmiştir. İnsanlığın yaşadığı Covid-19 salgının etkilerini sürdürdüğünü söyleyerek konuya başlamanın doğru olacağını düşünüyorum. Özellikle “Yeni Normal” olarak adlandırılan gelişmeler aslında değişen düşünce yapısı ve yeni değerlere işaret ediyordu. O günlerde turizm ile ilgili yazılarımda destinasyonl

SÜRDÜRÜLEBİLİR DESTİNASYON YÖNETİM TASARIMI (1): VERİ VE AKILLI DESTİNASYONLAR

  Bir destinasyonun sürdürülebilirliği, sakinlerinin ihtiyaçları, refahı ve yaşam kalitesi ile ziyaretçilerinin ihtiyaçları, refahı ve deneyim kalitesi arasında ne kadar iyi denge kurabildiğine bağlıdır; bu bir yönetim konusudur. Bu hassas denge, sürdürülebilirliğin belirli bir destinasyonun tüm çevresel ve toplumsal yönlerini içeren karmaşık, çok boyutlu bir kavram olduğu anlamına gelir. Bununla birlikte, seyahat başlı başına acil bir küresel sürdürülebilirlik sorununa -iklim acil durumu- büyük ölçüde etkide bulunuyor ve dünyadaki karbon emisyonlarının kabaca %8'ini oluşturuyor. Bu zorlu sorunu ele almak ise endüstrinin öncelikler listesinin başında gelmektedir. Burada, bir yönetim yaklaşımı olarak tasarım yönetimi (Design Management) ve veriler çözümde çok önemli bir rol oynayabilir, gerçek sürdürülebilirlik için atmamız gereken adımları yönlendirebilir. Veri ve sürdürülebilirlik arasındaki ilişki Turizm her şeyle ilgilidir, bu nedenle her şeyi ölçümlemeli ve destinasyo