Ana içeriğe atla

Kültürü yaratıcı ekonomi perspektifiyle güçlendirmek…



Günümüzde iki endüstri var ki diğer endüstrilerden daha hızlı büyüyor. Yaşam deneyiminin geldiği nokta itibariyle değerlendirildiğinde de daha da hızlı büyüyeceği, etkisini yaygınlaştıracağı öngörülüyor…: Turizm ve kültür...

Yazılarımda bu iki alanla ilgili izlenim ve görüşlerim yer alıyor. Bu yazının konusu ise kültür ve yaratıcı ekonomiler. 

Ülkemizin kalkınma sürecinde gelinen nokta itibariyle kültür ve yaratıcı ekonomilerin çok önemli işlevi ve hızlandırıcı etkisi olabilir. Bu alanda öncelikle “iyi yönetim”, “kurgu” ve “örgüt” meselelerini çözmeden bunu başarabilmemiz de mümkün gözükmüyor. Konuyu kültür endüstrileri ve yaratıcı ekonomiler açısından değerlendirdiğimizde günümüzün ekonomik perspektifi öne çıkıyor ve dünya çapında 2 trilyon Dolar’ı aşan bir ekonomik döngü ve 30 milyon ’un üzerinde bir istihdam yaratma kapasitesi ile karşılaşıyoruz. Türkiye kalkınmakta olan bir ekonomi olarak katma değerli üretime geçecek bir kalkınma modelinde kültür ekonomileri ve yaratıcı endüstrileri mutlaka hesaba katmak zorunda, bu alandaki yüksek potansiyelini yönetip sosyo-kültürel ve ekonomik çıktılarını toplum refahına eklemlemek durumundadır.

Birleşmiş Milletlerin (BM) uzman kuruluşu UNDP’nin Kreatif Ekonomi Raporu’na göre ülkemiz kalkınmakta olan ülkeler arasında kreatif hizmetler ihracatında en iyi performans gösteren üç ülkeden biri olarak sayılıyor. Bu değerlendirmede ele alınan hizmetler ise zanaatlar, basım işleri, performans sanatları ve görsel sanatlar olarak öne çıkmaktadır.

Kültür ve yaratıcı endüstrilerin dallarının tespiti konusunda sürekli genişleyen bir tanım olsa da bunlar; sanat, el sanatları, kültürel miras, reklam, dizayn, eğlence sektörü, mimarlık, kitap, medya, yazılım olarak kategorilere ayrılabilmektedir. Bu noktada kültür endüstrilerinin çerçevesini belirlemek, bunun yarattığı ekonomiyi ölçümlemek anlamında da önemli olmaktadır. Bu alandaki tartışmalar ise kültür alanının karmaşık bir yapıya sahip olduğu yönündedir.  Ancak çoğunluğun hem fikir olduğu bir nokta var ki o da; kültürün eğitim ve sağlık sektörlerinin arkasındaki yapılandırıcı güç olduğudur. Görüldüğü gibi kültür hem ekonomik hem de sosyal etkileri itibariyle çok etkili ve yaygın bir alandır. Günümüz ekonomik bakış açısıyla değerlendirdiğimizde hızla artan büyüklüklerle karşılaşıyoruz ancak asıl odağa alınması gereken konunun ise yaşadığınız coğrafyanın kültürü olduğu unutulmamalıdır. Kendi değerlerini özümsemiş toplumlar bu değerleri evrensel değerlerle buluşturma ve evrensel değerlere katkı sunma noktasında zorlanmayacaklardır. Kültür bir toplumun birlikteliği, eğitimi ve ekonomik varlığı ile çok yakından ilgilidir, aynı zamanda o ülkenin diğer ülkeler arasındaki duruşunun da temsilcisidir. Kısacası; varlığınız ve duruşunuz kültürünüz tarafından belirlenir.

Öte yandan kültür insanın ve toplumun iyiliği ve refahı için temel konudur, mutlulukla doğrudan ilişkilidir.

Kültürün ticarileşmesi ve endüstrileşmesi ise 19. Yüzyıl ile birlikte başlamıştır. Bu süreç feodalizmden kapitalizme geçişle paralellik arzeder. Günümüzde ise bu konu her ne kadar yaratılan ekonomik değer üzerinden tartışılsa da sosyal, kültürel ve insani boyutları daha da ön plana çıkmaya başlamıştır. Özellikle aynılaşan yaşam deneyimi karşısında kültürel çeşitliliğin desteklenmesi, milli kültür ve değerler önemli bir güç olarak durmaktadır. 21. Yüzyılda kalkınmanın temelinde değişim, yaratıcılık ve bilgi yatmaktadır. Bu anlamda yaratıcılık, kültür, ekonomi ve teknoloji entelektüel sermayeyi geliştirirken bir yandan da gelir, iş imkânı ve ihracat gelirleri kazandırır ve aynı zamanda sosyal, kültürel ve insani gelişmeyi artırır. Kreatif ekonomi, gelişmiş ekonomilerde bu saydıklarımızla ön plana çıkmıştır. Eğer kreatif ekonomi ile ilgili etkili kamu politikaları devreye sokulabilirse gelişmekte olan ülkeler için de mikro ve makro önemli kazanımlar getirir. Bu yönüyle kreatif endüstriler sanat, kültür, iş dünyası ve teknolojinin birlikteliğini temsil eder.

Günümüz kalkınma modelleri ekonomi ve kültürü birlikte düşünür ve gelişmenin ekonomik, kültürel, teknolojik ve sosyal boyutlarını mikro ve makro seviyede kurgular. Dolayısıyla yeni paradigmanın merkezinde yaratıcılık, bilgi ve bilgiye kolay erişim bulunmaktadır.

Bu çerçevede yaratıcılığı yeni fikirlerin sanat eserleri, kültürel ürünler, fonksiyonel üretimler, bilimsel buluşlar ve teknolojik yenilikler doğurması ve uygulanması olarak tanımlayabiliriz.

Bütün bu ekosistemin, yani kreatif ekonominin gelişmesinin merkezinde ise iyi işleyen, yalın bir telif rejimi bulunmalıdır. Bu nedenle ülkede telif rejiminin işlemesi, kreatif ekonominin hızlanması ve çoğalması ve bu yolla toplumun daha geniş kesimlerinin bu üretimlerle buluşmasını sağlaması açısından önemlidir. Bu açıdan günümüzde teknoloji kreatif ekonominin içerik üretimi ve yayımı için çok önemli bir işleve sahiptir.

Tüm bu açıklamalardan sonra geniş perspektiften özetleyecek olursak Kültür’ün ekonomi ve değerler/kimlik yönü olduğunu ve bu birlikteliğin de kalkınma için önemli olduğunu söyleyebiliriz.

Bir yönüyle kreatif ekonominin şimdiki ve gelecek nesilleri etkileme gücü olduğunu, gezegenimizi koruma bilincini desteklediğini, kültüre, insana, doğal kaynaklara hassasiyetle yaklaştığını, dolayısıyla da sürdürülebilir kalkınmayı desteklediğini görüyoruz.

Bu yönüyle de ülkemiz açısından 3. Kültür Şurası sonuç raporunda da  belirtildiği gibi; ülkeleri farklılaştıran milli kültür, içinde barındırdığı bütün unsurları ile iyi yönetilirse ülkeye rekabetçi avantaj sağlayabilir. Dil, edebiyat, görsel sanatlar, mimari, sinema, tiyatro, müzik, medya, arkeoloji, tarih gibi pek çok alanı içinde barındıran kültür dünyasının ekonomik dinamiklerini oluşturmak, ülkemizdeki marka varlıklarını yönetmek de bu rekabetçi avantajı edinmek için çok önemlidir.

Burada TÜİK verilerine göre ülkemizde kültür ekonomisi 2018 rakamlarına göz atacak olursak;

Kültür harcamalarının 54,3 milyar TL (yaklaşık 9 milyar dolar); kültür harcamalarının gayri safi yurtiçi hasılaya oranı %1,5; toplam kültür harcamaları içinde genel devlet harcamalarının payı %64,3 ve özel harcamaların payının %35,7; hane halkı kültür harcamalarının 18, 9 milyar TL (yaklaşık 3,2 milyar dolar); girişimlerin kültürel mal ve hizmetlerin cirosu 38,9 milyar TL (yaklaşık 6,5 miyar dolar); kültürel mal ihracatı 34,1 milyar TL (yaklaşık 5,8 milyar dolar); kültürel mal ithalatı 22,6 milyar TL (yaklaşık 3,8 milyar dolar); kültürel alanlara göre bakıldığında en çok paya sahip olan el sanatlarının ihracat toplamı 24,9 milyar TL (yaklaşık 4,2 milyar dolar) toplam ihracatın %73,5’i; kültürel alanlara göre bakıldığında görsel ve işitsel medyanın ithalat toplamı 10,9 milyar TL (yaklaşık 1,8 milyar dolar) toplam ithalatın %48,4’ü.

Kültür harcamalarını, kültürel mal ve hizmetlerin cirosu, ihracat ve ithalat rakamlarını da birlikte düşündüğümüzde ülkemizin kültür ekonomisini dar çerçeveden bir değerlendirmeyle 25 milyar dolar olarak düşünebiliriz. Kültür ekonomisini geniş çerçeveden değerlendirdiğimizde bu rakamı 46 milyar dolar seviyesinde hesaplayan çalışmalar da mevcut ancak her durumda potansiyelimizin oldukça gerisinde olduğumuzu söylemek mümkündür. Türkiye gelecek perspektifinde bu alanda 100 milyar dolar hedefini koymalı ve buna yönelik yapısal değişimlerini kurgulamalıdır.

Bu rakamlar bize şunu gösteriyor; yaşadığımız coğrafyanın ve kültürümüzün değerlerini hayatımıza ve ekonomimize yansımasını tam olarak gerçekleştirememişiz. Kültürü yaratıcı ekonomi perspektifiyle güçlendirecek bir paradigma değişimine ihtiyacımız bulunuyor. Bu da “yönetim” “örgüt” ve “kurgu” üzerine tekrar düşünmeyi gerekli kılıyor. Kültür alanını yönetecek, kurgulayacak organizasyon ve yönetim yapılarını toplumumuza ve kültürümüze, ekonomimize hizmet edecek şekilde revize etmeliyiz. Geçmiş yüzyılın kurumları ve örgütsel yapıları, düşünce biçimiyle içinde bulunduğumuz zamana ve topluma hizmet etmenin zorlukları herkesçe hissedilmektedir.

22 Ocak 2020

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Müzik Turizmi

Günümüzde gittikçe bireyselleşen kültür ve turizm faaliyetlerinin artık iç içe geçtiğini çok net görebiliyoruz. Kültür her alanıyla çok büyük bir içerik üreticisi konumundadır. Turizm sektörü ise bu içeriği –yaşam deneyimi- değerlendirmek ve insanlara sunmak için çalışma alanını sürekli genişletme ihtiyacı içinde olup insan hayatı ve istekleri de bu iş birliğini zorunlu kılmaktadır. İşte bu alanlardan bir tanesi de müzik’tir. Müzik ve turizm artık çok sık birlikte anılmakta ve bu iki alanın insan hayatına sunduğu yaşam kalitesi, birlikte üretimleri ve fırsatları da değerlendirmek gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Müzik yeni gastronomi’dir. UNWTO (Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü), Sound Diplomacy ve ProColombia işbirliğinde 2018 yılında hazırlanan ve WTM London 2018’de de sunuşu yapılan raporun çarpıcı bölümlerini aktarmak faydalı olacaktır, nitekim ülkemiz için de hem turizm sektörünü hem müzik sektörünü yakından ilgilendiren bu konu ile ilgili bir strateji gelişti...

Asıl Şimdi Güvenli Turizm Koridorları!..

  Malum, Koronavirüs yaklaşık bir yıldır hayatımızda. Geçtiğimiz yıl burada salgının turizme etkileri ile ilgili birçok yazıda yorumlar yapmış, hatta projeler sunmuştum. Turizm sektörü ile ilgili herkesin de benzer çabaları oldu. Bahsettiğim projelerden biri de geçtiğimiz Nisan ayında düşündüğüm ve Ağustos’ta bu platformda yazdığım “Güvenli Turizm Koridorları” ile ilgili (Pier to Pier Project for Safe Tourism) idi. O zamanlar birçok ülke benzer projeler geliştirdi ve uyguladı. Kimi nispeten başarılı oldu, kimi de başlamadan bitti. Ancak böyle projeler geliştirirken ülkelerin özgün durumlarını mutlaka göz önünde bulundurmak gerekiyor. Bizim de kendi kurallarına göre işleyen bir turizm endüstrimiz var. Birkaç destinasyona yoğunlaşmış dar alanda yüksek turist rakamlarına dayalı bir sektörel yapıya sahibiz. Salgın şartlarında turizm faaliyetlerini sürdürürken bu yapının bazı avantajlarını da yaşadık. Örneğin geçtiğimiz yaz 4 destinasyonumuzun turist trafiğine açılabilmesi otellerimiz...

COĞRAFİ İŞARETLER VE YÖRE (Farklı bir hikaye)

  (Fransa Bisiklet Turundan-2024) ...Ülkemizde coğrafi işaret sistemini incelemek ve eksikleri ortaya koymak çok önemlidir çünkü tadın yansıması olan yöre kavramını içselleştirmemize coğrafi işaretler aracı olacaktır. Cİ sistemini bir sacayağı olarak simgeleştirdiğimizde tescil, yönetişim ve denetim unsurlarının gereğinin eksiksiz bir şekilde yerine getirilmesi gerçeği ile karşı karşıya olduğumuzu görürüz...  Yöre kavramı Bu yazıda Türkiye’de son yıllarda oldukça popüler hale gelen coğrafi işaretler ve buna bağlı olarak yöre kavramının ne ifade ettiği kültürel bağlamında değerlendirilerek temsil ve iletişim aracı olarak yer, insan ve ürün ilişkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Yöre tanımı TDK’da şöyledir: Bir bölgenin belli bir yer ve çevresini kapsayan sınırlı bölümü; havali, mahal, civar. Bir değerlendirmeye göre yöre, kendine mahsus alametleri bulunan bir bölgeciktir. Böyle bir coğrafi yöre, geçmişte olmuş ve bugün olmakta bulunan olaylar ve objelerin bileşmesidir...