Türkiye Tematik Tanıtımı Sevdi…
TROYA YILI
Kültür ve Turizm Bakanlığınca 2018 yılı “Troya Yılı” olarak
ilan edildi. Troya Ören Yeri’nin UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne kabulünün 20. yılı
nedeniyle, 2017 yılının ilk aylarında Çanakkale’de yer alan kamu ve sivil
kurumların teklifi ile gündeme gelen konu, Genel Müdürlüğün 2015 yılında ortaya koyduğu tanıtım stratejisinde "Tematik Yıl" konsepti olarak yer aldığından “aranan
hikâye” olarak hemen desteklendi. Bu konsept 2017 yılında gerçekleştirilen 3. Turizm Şurası kararları arasında da yer aldı.
Burada yola çıkılırken öncelikli amaç, ülkemiz adına pozitif
ve güçlü bir hikâye aracılığıyla dünyayla doğru ve etkili bir iletişim kurmak,
ülkemizin ve Çanakkale destinasyonunun tanıtımına katkı vermekti. Nihayet
gerekli resmî prosedür tamamlanarak yılın ortası gibi ülkemize ve dünyaya “Troya
Yılı” ilanını duyurmuş olduk. En büyük
desteği yine Sayın Cumhurbaşkanımız vermiş, 01 Kasım 2017 tarihinde 3. Turizm
Şûrası açılış konuşması sırasında Troya Yılı’na yaptığı atıf herkes için büyük
sevinç oluşturmuştu.
Bir yıl boyunca gerçekleştirilecek ulusal ve uluslararası
faaliyetlerin ilanı da 2018 yılının hemen başında Sayın Bakanımızca
Çanakkale’de gerçekleştirildi. Faaliyetlerin bir takvime bağlı olarak Tanıtma
Genel Müdürlüğü tarafından koordine edileceği duyuruldu. Tanıtım ve iletişim
açısından da merkeze en önemli hikâye olarak Troya Müzesi’nin açılışı
konumlandırıldı. Çünkü bu güçlü markanın en etkili iletişim aracı yıl içinde
hizmete açılacak olan Troya Müzesi olacaktı. Tüm dünya tarafından bilinen bir
mitin günümüz insanına dokunuşunu ifade eden Troya Ören Yeri ve hemen yanı
başındaki Troya Müzesi ülkemiz ve destinasyon için eşsiz bir değer
oluşturuyordu.
Başlangıçta 100 faaliyet planlanmıştı ve bizleri asıl
heyecanlandıran ise bu faaliyetlerin takviminin de özverili bir çalışma
sonucunda ilan edilmesi olmuştu. Hepimiz şunu biliriz ki; böyle durumlarda
projeleri ve takvimini yayımlayabilmeniz size ayrı bir güç ve ciddiyet
kazandırmaktadır. Nitekim Troya Yılı iyi bir başlangıç yapmış oldu. Elbette bu
duruma uluslararası ve ulusal tepkiler de gecikmedi. The Guardian gazetesi 26
Eylül tarihli internet haberinde Troya Yılı’nı ele aldı. (https://www.theguardian.com/science/2017/sep/26/archaeologists-home-in-on-homeric-clues-as-turkey-declares-year-of-troy)
Bu haberi daha sonra birçok haber, makale, faaliyet haberi
ve yorum izledi. Tanıtma Genel Müdürlüğünce Troya Yılı’nın resmî lansmanı da
2017 Kasım başında WTM Fuarı ile Londra’da gerçekleştirildi. Böyle güçlü bir
başlangıç ve alınan pozitif tepkiler Troya Müzesi ve Troya hikâyesinin etkili
bir iletişim aracı olacağı sinyallerini bizlere vermiş oldu ve bu durum kimseyi
yanıltmadı.
Tanıtma Genel Müdürlüğü tarafından bugüne kadar Troya Yılı münasebetiyle
ulusal ve uluslararası arenada gerçekleştirilen ve koordine edilen tüm
faaliyetleri www.tanitma.gov.tr
adresinde bulabilirsiniz. 150’ye yakın faaliyet, 200 civarında uluslararası
haber, makale, yazı vs. http://www.tanitma.gov.tr/TR-208016/2018-troya-yili-tanitim-faaliyetleri.html
Bu yıl boyunca en önemli konu; başta Çanakkale halkı ve Çanakkale
Valiliği olmak üzere, Çanakkale’deki resmî ve özel kurumların Troya Yılı’na
sahip çıkarak, birçok projeyi kendi inisiyatifleriyle gerçekleştirmeleri
olmuştur. Tüm çalışmaları kamu-özel sektör iş birliği adına ülkemiz ve turizm
sektörü için de başarılı bir örnek olarak nitelemek mümkündür. www.troya2018.com
Çanakkale’de faaliyet gösteren turizm sektörü temsilcileri
aynı başarıyı Çanakkale Zaferi’nin 100. anma yılı olan 2015’te de
göstermişlerdi. Bu iki odaklanma başarısı beraberinde Çanakkale’ye birçok
turizm ürünü kazandırmış oldu. Şimdi uluslararası niteliği olan “Barış İçin
Koşuyorum” maratonu, Boğaz’da yüzme yarışı, Troya yürüyüş yolları gibi spor ve
aktivite odaklı sağlam ürünlere de sahip durumdalar. Dünyaya armağan olarak
sunulan Troya Müzesi de bunların başında geliyor… Önemli bir turizm
destinasyonu olarak Çanakkale, doğru kurgularla ilerlemeye devam ediyor. Bütün
bu emeklerin süreklilik kazanması da ülkemizde merkezde ve destinasyon bazında
turizmi nasıl yöneteceğimizle oldukça ilgili bir durumdur.
Troya Yılı ilanı, ekim ayında tamamlanarak ziyaretçi
kabulüne başlayan Troya Müzesi’nin bitirilmesi için de büyük bir enerji ve konsantrasyon
oluşturmuştur. Ülke olarak tanıtım hususunda pek çok eleştiri kabul etmekle
birlikte Troya Yılı boyunca şimdiden iyi bir sınav verildiğini söylemek
mümkündür. Bu sonuçlar bundan sonraki faaliyetlere de önemli bir enerji ve
tecrübe sağlayacaktır.
Troya Yılı’na ve bu yıl boyunca gerçekleştirilen
faaliyetlere vatandaşlarımızın, sporcu ve sanatçılarımızın,
akademisyenlerimizin, özel sektör kuruluşlarımızın ve özellikle basınımızın
verdiği destek de bu başarıda kilit rol oynamaktadır.
Burada bir hususun bir kere daha altının çizilmesinde fayda
var: Tanıtım ve iletişimde yalınlık, odaklanma ve kendi değerlerinize konsantre
olarak koordinasyon içinde çalışmak başarılı sonuçlar için önceliği
oluşturmaktadır. Çanakkale ve Bakanlığımız bunu Troya Yılı çalışmalarında
gerçekleştirmiş ve ülkemiz için iyi bir örnek oluşturmuştur.
İrfan ÖNAL, Ekim 2018
Yorumlar
Yorum Gönder